zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Acht essentiŽle factoren voor succesvolle samenwerking

6 november 2007 - Acht factoren bepalen de mate waarin teamleden succesvol samenwerken. Dit blijkt uit een studie van de London Business School en het Concours Institute naar 55 grote teams bij onder meer Bank of Scotland, Nokia en Marriott. Hoewel de realisatie van complexe projecten grote, diverse en virtuele teams vergt met hoogopgeleide specialisten, zijn deze teamkenmerken tegelijkertijd een belangrijke belemmering voor effectieve samenwerking. Dit meldt MD Weekly.

Acht kenmerken


Succesvolle teams beschikken over acht kenmerken.
- Het management investeert zichtbaat in samenwerking, bijvoorbeeld door aparte vergaderruimten.
- De managers zijn rolmodellen; dat heeft immers een `trickling down`-effect.
- Er heerst een zogeheten `gift culture` waarin managers een coachende rol spelen
- Er zijn trainingen in relationele vaardigheden zoals conflictmanagement en communicatie.
- Er worden groepsactiviteiten georganiseerd om het gemeenschapsgevoel te versterken.
- Het leiderschap is ‘ambidextrous’; oftewel: leidinggevenden zijn zowel taak- als relatiegeoriënteerd.
- Teams worden samengesteld uit mensen die eerder met succes hebben samengewerkt.
- De rolverdeling is duidelijk.


Bron: Harvard Business Review
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Recruiter denkt dat kandidaten vaardigheden op cv overdrijven
 Vier vereisten voor een efficiŽnt datacenter
 ĎPositief verband tussen stakeholdergericht leiderschap en betere financiŽle bedrijfsprestatiesí
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Culturele diversiteit leidt tot winst, creativiteit en betere sfeer
 Topteams presteren slechter
 Divers team presteert beter
 Acht gouden regels bij teamwork
 
 
reacties
 
M.Windrich  |   | 
6-11-2007
 | 
09:48 uur
Om een goed team te kunnen samenstellen heeft dr. Meredith Belbin al in de tachtiger jaren een aantal zeer positieve en werkbare teamrollen beschreven. Niet zomaar, na jarenlang onderzoek onder al of niet goed functionerende managementteams in Cambridge. Iedereen kan sindsdien met interessante tests onderzoeken welke teamrol het beste bij hem of haar past.
MC Pasch  |   | 
7-11-2007
 | 
09:56 uur
Inderdaad zou het management een rolmodel moeten zijn voor de mensen op de werkvloer. Jammer genoeg wordt hier niet altijd aan voldaan. Buiten de goede managers nagelaten, of het is onkunde dat ze niet aan het rolmodel kunnen voldoen, of (uit naaste ervaring) is het dat managers niet uit de verf mogen komen. Met het laatste bedoel ik de mensenmens die uiteindelijk meer zijn zakeninstinct moet laten spreken dan de menselijke kant. Jammer, want voor dit soort managers gaat het ''trickling-down''effect geheel hun neus voorbij. Zij willen wel een voorbeeld zijn maar kunnen niet. Onze maatschappij zit harder in elkaar. Van coachende rol is dan eigenlijk weinig of geen sprake meer want zij raken gedesinteresseerd. Ik ken mensen die ervaring genoeg hebben en prima geschikt zijn om leiding te geven, doch stuur je gevoel maar het het bos in. Conflicten worden dan weer van hogerhand opgeroepen en de communicatie is wegens onbegrip ver te zoeken. De groepsactiviteiten om een gemeenschapsgevoel te bevorderen zou eigenlijk niet nodig moeten zijn. Voor de relatie- en taakgeorienteerdheid moet er dus wel ruimte zijn. De mensen die eerder met succes hebben gewerkt kun je toch wel in twee groepen splitsen. De keiharde zakenman en de meer zoals ik al zei menselijke kant om leiding te geven. Mensen willen gehoord en belangrijk gevonden worden. Als dit gevoel niet van bovenaf wordt gegeven sta je compleet alleen. Mensen te begeleiden is een natuurlijke eigenschap. Alles wat wordt aangeleerd kan dan wel belangrijk zijn, maar het blijft tenslotte fake.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eťn op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beÔnvloeden
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Meerwaarde creŽren uit menselijk kapitaal met ISO-norm
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
meer top 10