zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Steeds minder persoonlijk contact op werkvloer

7 november 2007 - Het persoonlijk contact op de werkvloer komt steeds meer onder druk te staan, zo concludeert onderzoeksbureau Motivaction na een enquête. Dit meldt Zibb. Oorzaak van de afname van persoonlijk contact is vooral de e-mail, stellen de ondervraagden. Collega's lopen niet meer bij elkaar langs maar sturen 'even' een e-mailtje en dat zorgt voor een minder prettige werksfeer, aldus de onderzoekers. Maar liefst 93 procent van de werknemers geeft aan dat écht persoonlijk contact de werksfeer verhoogt.

Eigen schuld


Ook al is volgens veel werknemers de mail debet aan weinig persoonlijk contact, we zorgen er zelf voor dat het afneemt. Eén op de twee Nederlanders mailt of belt een collega, terwijl hij of zij net zo makkelijk even langs kan lopen. Volgens het onderzoek, dat is uitgevoerd in opdracht van Douwe Egberts, bestaat er onder de werknemers wel een grote behoefte aan persoonlijk contact met collega's. Ruim 50 procent van de werknemers zou vaker met zijn collega's 'face-to-face' in contact willen komen. Maar liefst 93 procent van werkend Nederland zegt zelfs prettiger samen te werken als er sprake is van persoonlijk contact. Van de ondervraagden zegt 91 procent dat een persoonlijke manier van werken de samenwerking bevordert en daarmee zorgt voor een hogere arbeidsproductiveit. 

E-mailloze vrijdag
In de strijd tegen verslechterde interne communicatie experimenteren grote Amerikaanse bedrijven met een e-mailloze vrijdag, zo meldt De Volkskrant. Op 'no e-mail Friday' wordt het interne e-mailverkeer zoveel mogelijk stilgelegd. Voor overleg of het oplossen van problemen moeten medewerkers langslopen bij collega's in plaats van te e-mailen. Door de e-mailloze vrijdag zou ook het aantal e-mails op de overige dagen flink dalen, aangezien medewerkers zich door het verbreken van hun routine meer bewust worden van hun eigen gedrag.


Bron: Zibb
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
 Vier op de tien Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekeraar
 Bedrijven moeten meer prioriteit geven aan het welzijn van werknemers
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemers zijn gek op e-mail
 Eén op vijf vecht conflict uit via e-mail
 E-mailjunkies zijn productiefste werknemers
 Vijf tips om beter te netwerken
 E-mail verdringt persoonlijk contact met collega's
 
 
reacties
 
H Oosterhof  |   | 
7-11-2007
 | 
09:20 uur
Personal scans (Diepte-interviews) zijn een heel goed wapen tegen slechte(r wordende) communicatie.
John  |   | 
7-11-2007
 | 
11:05 uur
Tja die werknemers willen graag wat mutsen met elkaar (grapje) Het probleem is dat het persoonlijk contact vaak over zaken gaat die niet de brdrijfsvoering raken, inefficient dus. Ik heb een oplossing die ook binnen www.chatkantoor.nl mogelijk is en wel een chatapplicatie met video, hierdoor kunnen mensen elkaar zien en zaken bespreken, is vaak zakelijker en kan ook bewaard worden. Tevens kun je ook met desktop sharing persoonlijk contact (althans bijna persoonlijk) koppelen aan het kijken naar elkaars schermen. In de pauze kan men dan wel even op elkaars schoot zitten :)
Ron  |   | 
7-11-2007
 | 
12:39 uur
Het is dus de gemakzucht van de werknemer zelf, die dit veroorzaakt en niet de werkdruk, stress of andere zaken.
Het even snel een mailtje schrijven i.p.v. even de persoon, die soms in het kantoor naast de ander werkt, lijkt tijdwinst te geven.
Helaas bezorgt dat mailtje tijdverlies voor de ontvanger, want dagelijks loopt de mailbox vol.
Ik heb het zelfs meegemaakt, dat 2 mensen, die tegenover elkaar met hun bureau zaten, elkaar mailde i.p.v. even hun hoofd boven de monitor te houden en elkaar aan te spreken.
Het gemakt dient de mens, maar werkt net zo snel tegen je.
Persoonlijk contact is een van de levensbehoefte van de men en je blijft zelf verantwoordelijk hoe je communiceert met andere mensen.
Dus weer vanuit de baas op gaan leggen dat er een mailloze dag komt, is de reinste kolder.
Kom op gedraag je gewoon als mens en heb echte belangstelling in elkaar al collega’s.
Daar hebben we geen onderzoek voor nodig.


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
Vier technologietrends die we de komende jaren steeds vaker gaan zien
Twee derde organisaties in afgelopen jaar slachtoffer geworden van ransomware-aanval
Meer dan een derde van de CMO's verliest talent aan concurrenten
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
meer top 10