11 juni 2009 -
De economische crisis heeft grote gevolgen voor de samenstelling van de FEM 100, de lijst van machtigste bestuurders in het Nederlandse bedrijfsleven. FEM publiceert deze rangschikking jaarlijks, maar gezien de kettingreactie aan verschuivingen in de lijst, komt het zakenblad morgen met een tussentijds herziene lijst.
10 juni 2009 -
Het vacatureaanbod in Nederland blijft maar dalen, zo blijkt uit de Monster Employment Index. In mei daalde het online vacatureaanbod, voor de dertiende achtereenvolgende keer, met acht punten naar een niveau van 96 punten. Hiermee komt het indexcijfer voor de eerste keer onder het startniveau van februari 2005.
10 juni 2009 -
Bijna alle medewerkers in overheidsdienst ervaren wel eens stress op het werk, waarvan één derde regelmatig. Het overgrote deel van de ambtenaren vindt dit niet erg. ‘Een beetje stress hoort er nu eenmaal bij’, zegt 96 procent van de ondervraagden. Dit blijkt uit onderzoek van InOverheid.nl.
10 juni 2009 -
Hoe kan het dat goede werknemers toch ontslagen worden? Zijn er patronen? Kan ik mezelf onmisbaar maken? Dit zijn de vragen die veel werkenden momenteel slapeloze nachten bezorgen. Hoe wordt u degene die de ontslagronde overleeft?
10 juni 2009 -
Vergeleken met andere Europese landen wordt het Nederlandse pensioenstelsel zwaar getroffen door de economische crisis. Ons pensioenmodel op basis van gegarandeerde pensioenen, het Defined Benefit (DB) systeem, blijkt erg kwetsbaar en brengt daarmee de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven in gevaar.
10 juni 2009 -
De nieuwe marketingtrend van 2009 is social network-marketing. Dat blijkt uit het grote marketingtrendonderzoek van Berenschot en MarketingTribune. Nieuwkomers in de top tien trends onder Nederlandse marketingprofessionals zijn omgaan met budget cuts en (web) analytics.
9 juni 2009 -
World Ticket Center ziet de boekingen de afgelopen paar weken enorm toenemen. Dit heeft te maken met het ontvangen vakantiegeld. Deze boost laat zien dat de consument in de zomer van 2009 zich niet laat weerhouden om op vakantie te gaan.
9 juni 2009 -
Ondernemers die willen samenwerken met collega-ondernemers in het buitenland kunnen rekenen op meer steun van de overheid. Het Ministerie van Economische Zaken verruimde de subsidieregeling voor internationaal zakendoen van twaalf naar zestien miljoen euro. Dat schrijft Nu.zakelijk.
9 juni 2009 -
Bedrijven investeren dit jaar substantieel minder om hun medewerkers te motiveren. In vergelijking met 2008 wordt niet alleen gekort op extra's zoals de bedrijfskapper en bedrijfsmasseur. Ook op het budget voor teamuitjes, scholing en trainingen wordt flink gekort.
9 juni 2009 -
Is goed kunnen spreken aangeboren of aangeleerd? Richard Zeoli, schrijver van ‘The 7 Principles of Public Speaking’ en communicatiecoach zocht naar gemeenschappelijke kenmerken van goede sprekers. Hij ontdekte zeven basisprincipes waar elke goede spreker zich aan houdt.
9 juni 2009 -
Een gelukkig leven kent een goed evenwicht tussen korte termijn bevrediging en lange termijn voordelen. Beide zijn belangrijk. Marshall Goldsmith, auteur van ‘Succession: Are You Ready?’ en ‘Got You Here Won't Get You There’, deed hier onderzoek naar.
8 juni 2009 -
Wie gebruik maakt van Twitter, de korte-berichtenservice op internet, kan daar nu dagelijks loopbaanadvies krijgen. Door het toevoegen van www.twitter.com/loopbaanadvies verschijnt er elke werkdag een tip of advies van loopbaanadviseur Erik den Draak tussen de andere berichten van de gebruiker.
8 juni 2009 -
Niet alleen bedrijven zoeken manier om de crisis te overleven, ook voor werknemers is het belangrijk om te weten wat de toekomst brengt en waar de onderneming naar toe gaat. Zo kunnen ze zich beter aanpassen, hun carrière veilig stellen en zelfs kansen creëren in de huidige crisis.
8 juni 2009 -
Organisaties doen zichzelf te kort door in de strategievorming zich voornamelijk te richten op middelen en niet op doelen. Er is in het hoger kader veel kennis van en aandacht voor processen, structuren, financiering en bestaande producten. Deze middelen hebben dan ook steevast een plaats in de strategievorming van organisaties.