zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Social network-marketing is dé trend van 2009

10 juni 2009 - De nieuwe marketingtrend van 2009 is social network-marketing. Dat blijkt uit het grote marketingtrendonderzoek van Berenschot en MarketingTribune. Nieuwkomers in de top tien trends onder Nederlandse marketingprofessionals zijn omgaan met budget cuts en (web) analytics.

De vijf meest genoemde trends van dit jaar zijn social networkmarketing (24 procent), 50+-marketing (negentien procent), community marketing (achttien procent), branding (vijftien procent) en omgaan met budget cuts (vijftien procent). Op de plaatsen zes tot en met tien staan trends die gerelateerd zijn aan web analytics en online marketing, elk genoemd door circa tien procent van de deelnemers. Op hoofdlijnen concluderen de onderzoekers dat marketeers via beter benutten van social networks en online media pogen om met een kleiner budget hetzelfde (of misschien een beter) effect te sorteren. Opvallende dalers uit de top tien zijn: duurzaamheid / MVO (van zes naar 39) en allianties & partnerships (van negen naar 21). 



Relaties verzilveren

Al met al zijn de marketeers, noodgedwongen door de economische tegenwind, eindelijk constructief bezig om een kwantitatieve basis onder hun activiteiten te leggen. Accountability werd al enige tijd gevraagd. Web analytics maken het nu ook mogelijk. Of klanten zitten te wachten op een ongebreidelde hoeveelheid aanbiedingen via hun Linked In of Hyves pagina, vragen de onderzoekers zich af. Maar wanneer de klant op zijn wenken bediend wordt met een aanbod dat aansluit bij zijn behoeften (bijvoorbeeld op basis van zijn online zoekgedrag) wordt dat wel als positief ervaren. Marketeers moeten zich dan wel juist gedragen: professioneel omgaan met social networks, aansluiten bij bestaande communities en beseffen dat die netwerken niet van hen zijn. Het credo voor de marketeer in 2009 is: Relaties verzilveren.

 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Kwart Nederlanders wil liever ander werk
 Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
 Jongeren hebben meer behoefte aan digitalisering op de werkplek
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Marketeer en manager zijn het oneens over marketingstrategie
 Meer geld voor directe en interactieve marketing ondanks crisis
 Manager heeft geen idee van online reputatie
 Sociale netwerken hebben ongekende invloed op imago
 
 
reacties
 
R.J.  |   | 
10-06-2009
 | 
08:41 uur
Laten we dan maar meteen beginnen!
Puur makelaars, het leukste makelaarkantoor van Haarlem! Zoeken op funda kunnen we allemaal, maar helaas vis je wat leuke huizen betreft dan nog steeds achter het net.
Net even een stapje voor zijn?
Geen verkooppraatjes, gewoon een huis vinden dat past en goed voelt. Daar gaat het toch om.
Dus geen onzin, geen verkoopgebabbel, gewoon gezellig samen op zoek naar jouw nieuwe huis!

Met vriendelijke groet,
Remco van Rijn
Ankie Straathof  |   | 
10-06-2009
 | 
10:32 uur
Dat Sociale netwerken belangrijk zijn, absoluut en dat ze een trend zijn. Ongetwijfeld. Maar de vraag is benutten we ze goed en optimaal. Wat ik zie is veelal simpel advertising, eenmalige prikkels. Neem nu Hyves, het wordt gebruikt voor werving, maar wie maakt een zakelijk hyves account aan, wie informeert zijn klanten er over. Wie heeft een linkedin of hyvesaccount voor intern en oudmedewerkers, waarop herinneringen, foto's en andere zaken worden gedeeld en gebruikt dit net tegelijkertijd als een station voor proefballonnen. Wie laat een gadget of een viral ontwikkelen die je vervolgens via Hyves of linkedin verspreidt en zo optin's binnenhaalt voor toekomstige ecommerce-activiteiten. Een stapje verder en je bereikt net iets meer.
Social networking is een fenomeen dat meer kan dat sec advertisig. Diegene die het alleen daar voor gebruiken missen de boodschap en de kracht van socialnetworking.
Gelukkig zie ik al meer creatieve oplossingen en hopelijk groeit het besef.
Maar wat wordt de trend na sociale networken, ik denk Googlewaves. Deze nieuwe manier van communiceren gaat veel impact hebben op de wijze waarop wij met klantencommuniceren. Of klanten met ons. Het zal er voor zorgen dat je klanten nog meer kan benutten als expert en als denktank. Meedenken in het ontwerp van een product of dienst.
Het is intrigerend om te zien wat er morgen gaat gebeuren.
Joran  |   | 
15-06-2009
 | 
11:32 uur
Geen verkoopgebabbel zie ik in onderstaande reactie staan:S

Sorry maar ik zie niet direct de toegevoegde waarde van deze reactie op het artikel
Thijs van Noort  |   | 
29-07-2009
 | 
00:31 uur
De reactie van Ankie is erg duidelijk. Zelf geloof ik dat sociale netwerken er niet zijn om te gebruiken, maar om een onderdeel van te worden. Wordt een onderdeel en weet wat er speelt. En met die informatie is marketing simpelweg geven wat er gevraagd wordt.
Ton  |   | 
30-07-2009
 | 
13:30 uur
Remco is creatief. Laat iedereen weten dat je werkt zoekt las ik een paar weken gelden hier. Schreeuw het van de daken was de tip...inderdaad, ik kon het niet laten en reageerde met de kreet : Ik zoek werk!
Het leverde mee een mooi boek op van Castellum Consult geschreven door Marijke van Noort. Dat boek is natuurlijk ook PR materiaal. Er stonden een aantal goede tips in en daar wijs ik nu weer anderen op, consultancy en adviesbureau's, die ik spreek bijvoorbeeld.

Ik ben eigenlijk niet zo'n goede netwerker vind ik zelf.

Ik heb een linkedin en spreek aardig wat mensen en heb een zogenaamd netwerk.

Leuk, misschien doe ik het niet efficient, dat bestuur ik momenteel, misschien heb ik de verkeerde mensen in mijn netwerk maar mijn ervaringen zijn positief en negatief.

Het negatieve is dat het nooit iets zinvols heeft opgeleverd behoudens, tips en adviezen enz. Bovendien wilden veel mensen netwerken en contact houden om er vooral zelf beter van te worden, vroeg je zelf wat dan was niemand thuis enkele uitzonderingen daargelaten.
Het positieve van allerhande netwerken vind ik persoonlijk de gratis, tips en adviezen en dat je uiteindelijk weet welk vlees je in de kuip had. Mensen waar je nauwelijks iets van wist helpen je, mensen waar je dacht een goede relatie en samenwerking me te hebben, hielp ik uit de shit, later vroeg ik een kleine gunst gaf men niet thuis. Kortom je leert mensen beter kennen.

Vreemd genoeg heeft het nog nooit iets concreets opgeleverd.

Netwerken is hot, ik doe er aan mee, wat merk ik, velen zijn zoekende naar opdrachten en werk en dus kennelijk daarom aan het netwerken. Dat was trouwens ook voor de crisis het geval.

Wellicht heb ik een slecht netwerk maar werk of opdrachten heb ik nimmer via een netwerk gevonden.
Webdesign  |   | 
30-07-2009
 | 
21:37 uur
Ik kom regelmatig in aanraking met nieuwe interessante mensen via linkedin. Er kan aardig wat rendement aan goed onderhouden sociale profielen website gehaald worden.

Mijn mening is dus positief en je moet blijven innoveren en inspelen op hedendaagse trends.
studentkhl  |   | 
13-03-2013
 | 
13:56 uur
Is er een geupdate/recentere versie van dit artikel of over het onderwerp, alvast bedankt!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
Organisaties investeren meer in DEI-initiatieven,
Zorgverzekeraar roept bestuurders op om vijf procent werktijd te besteden aan welzijn medewerkers
Organisaties willen SD-WAN, maar laten kansen liggen
HR-professionals staan niet achter huidige wet- en regelgeving
Bedrijven moeten medewerkers meer vrijheid geven om hun eigen productieve werkomgeving te creëren
Marketingmanagers horen na te denken over online nichestrategieën
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
Mimecast waarschuwt voor phishing uit naam van Twitter
meer top 10