zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Leeft u voor de korte of voor de lange termijn?

9 juni 2009 - Een gelukkig leven kent een goed evenwicht tussen korte termijn bevrediging en lange termijn voordelen. Beide zijn belangrijk. Marshall Goldsmith, auteur van ‘Succession: Are You Ready?’ en ‘Got You Here Won't Get You There’, deed hier onderzoek naar.


Vragen als ‘Word ik hier blij van?’ en ‘Vind ik dit leuk om te doen?’ bepalen de mate van korte termijn bevrediging. Vragen als ‘Zijn de mogelijke resultaten van deze activiteit de moeite waard?’ en ‘Heeft een succesvolle afronding van deze activiteit op de lange termijn een positieve invloed op mijn leven?’ bepalen de lange termijn voordelen van een activiteit. 



Gedrag
Er zijn vijf soorten activiteiten. Hoeveel tijd u aan elk ervan besteedt, bepalen of u vooral op de korte of de lange termijn gericht bent. 

1. Stimulerend
Deze activiteiten scoren hoog op korte termijn bevrediging maar laag in lange termijn voordelen. Een voorbeeld van een ‘stimulerende’ activiteit is het gebruik van alcohol of drugs. Op het werk kan roddelen met collega’s leuk zijn, maar op de lange termijn kan het uw carrière schaden. Een leven vol stimulerende activiteiten leidt tot veel korte termijn plezier maar mist vaak richting. 

2. Opofferend

Dat zijn activiteiten die laag scoren op korte termijn plezier maar hoog op lange termijn voordelen. Een extreem voorbeeld is alleen maar werken, in een baan die u haat, omdat u daarmee een ‘hoger doel’ kunt bereiken. Een ander voorbeeld is sporten (als u geen zin hebt) om uw gezondheid op lange termijn te verbeteren. Op het werk kan opofferend gedrag zich uiten in overwerk. Een leven dat alleen bestaat uit opofferende activiteiten is het leven van een martelaar: u bereikt grootse dingen maar hebt weinig plezier. 

3. Overlevend

Activiteiten die puur en alleen bedoeld zijn om te overleven scoren laag op zowel korte termijn bevrediging en lange termijn voordelen. Ze zijn niet leuk, niet bevredigend en dragen niet bij aan de lange termijn doelstellingen in uw leven. Dit zijn dingen die we moeten doen en liefst zo snel mogelijk om het maar achter te rug te hebben. Een leven dat alleen draait om overleven is hard en kent weinig vreugde en weinig resultaat. 

4. Onderhoudend

Onderhoudende activiteiten leiden tot gemiddelde korte termijn bevrediging en gemiddelde lange termijn resultaten. Denk aan het dagelijks beantwoorden van e-mails. Het is niet heel erg opwindend en leidt meestal niet tot grote veranderingen in de toekomst. Thuis vallen boodschappen doen, koken en schoonmaken vaak in deze categorie. Een leven dat alleen bestaat uit dergelijke activiteiten is niet goed en niet slecht. 

5. Succesvol

Dit zijn activiteiten die zowel korte termijn bevrediging opleveren als lange termijn voordelen. Dit zijn vaak dingen die we graag doen en waar we ook veel aan hebben. We genieten van wat we doen in het hier en nu en geloven bovendien dat we er op de lange termijn voordeel van zullen hebben. een succesvol leven is een leven vol plezier en bereikte doelen. 

Perceptie

De ene CEO kan zich gevangen voelen in een niet bevredigende baan omdat zijn aandelen gekelderd zijn en hij nu nog een aantal jaren meer moet werken om de tien miljoen dollar te vergaren die hij volgens zichzelf nodig heeft om met pensioen te kunnen. Deze persoon bevindt zich in de overlevingsmodus. Een andere CEO in exact dezelfde positie kan zielsgelukkig zijn omdat hij de kans heeft een grote onderneming door zwaar economisch weer te loodsen. Deze persoon bevindt zich in de succesvolle modus. Twee mensen die exact hetzelfde doen, kunnen aan die activiteit dus een compleet verschillende waarde toekennen. 

Tip

Goldsmith heeft een eenvoudige tip: houd een week lang bij hoe u uw tijd besteed. Bekijk aan het eind van de week hoeveel uur u hebt besteed aan stimulerende, opofferende, overlevingsgerichte, onderhoudende en succesvolle activiteiten. Kijk dan wat u kunt veranderen om zowel meer korte termijn bevrediging als lange termijn voordelen te behalen. Even belangrijk voor uw levensgeluk en kwaliteit van leven is uw houding ten opzichte van wat u doet. Kunt u niet veranderen wat u doet, dan kunt u altijd nog veranderen hoe u er tegen aan kijkt.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kredietcrisis geen reden om niet te investeren in opleidingen
 Korte termijn denken overheerst weer
 Intrinsieke motivatie leidt tot betere resultaten
 Drie stelregels voor succes
 
 
reacties
 
Anske Plante  |   | 
9-06-2009
 | 
21:35 uur
Deze indeling spreekt mij niet erg aan.
Ik gebruik liever de matrix met op de ene as de urgente zaken en op de andere as de belangrijke zaken.
1. Is het belangrijk, dat wil zeggen: hoort de vraag binnen het doel dat ik heb met mijn werk, met mijn projecten?
2. Is het urgent, dat wil zeggen: moet ik het nu doen?

Besteed met name tijd aan zaken die belangrijk zijn (die dus overeenkomen met de doelen in je leven). Deze zijn vaak niet urgent.
Probeer zo weinig mogelijk tijd te besteden aan zaken die urgent en belangrijk.
Wat overblijft zijn de niet-urgente en niet-belangrijke taken. Dat is makkelijk: daar kun je mee stoppen.

www.anskeplante.nl

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10