zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zeven dingen die u moet weten over spreken in het openbaar

9 juni 2009 - Is goed kunnen spreken aangeboren of aangeleerd? Richard Zeoli, schrijver van ‘The 7 Principles of Public Speaking’ en communicatiecoach zocht naar gemeenschappelijke kenmerken van goede sprekers. Hij ontdekte zeven basisprincipes waar elke goede spreker zich aan houdt.

1. Doe niet te hard uw best


Mensen luisteren het liefst naar iemand die zowel ontspannen en op zijn gemak als interessant is. Tijdens onze normale gesprekken gaat dit meestal automatisch, maar zodra we voor een publiek staan verandert dat. We richten ons op de toehoorders in plaats van op de inhoud van de speech. Om een goede spreker te zijn, moet u dat precies andersom doen: focus op uw speech, niet op uw publiek. Spreek op dezelfde manier als u zou doen als u in gesprek zou zijn met één of twee mensen. Wees uzelf en de rest gaat vanzelf. 

2. Maak u niet druk om foutjes
Zelfs de meest ervaren spreker maakt zo nu en dan een fout. De enige die dat iets kan schelen bent u, de spreker zelf. Zoveel aandacht besteden anderen namelijk niet aan u. De meeste mensen horen in feite slechts twintig procent van uw boodschap, de overige 80 procent visualiseren ze voor zichzelf. Als u een fout maakt, merkt uw publiek dat dan ook zelden op, helemaal niet als u gewoon doorgaat met uw speech. Stop niet en verontschuldig u niet, alleen als u werkelijk een enorme blunder maakte. Zolang uw publiek niet meeleest met uw toespraak, valt het niet op dat u een woord oversloeg of een verkeerde naam noemde. Bovendien: iedereen maakt fouten, dat maakt u menselijk. En uw publiek is meer geïnteresseerd in een echt mens dan in een robot. 

3. Visualiseer

Succesvolle mensen zijn goed in visualiseren. Verkopers zien voor zich hoe ze de verkoop sluiten, managers zien voor zich hoe ze nieuwe markten aanboren, atleten zien voor zich hoe ze als eerste over de streep komen. De beste manier om uw angst te overwinnen is door uw speech in uw hoofd te oefenen. Besteed een half uur per dag aan het visualiseren van de presentatie die u binnenkort moet geven. Doe dit zo gedetailleerd mogelijk. Zie uzelf op dat podium staan. Voel u ontspannen en op uw gemak. Zie uzelf de hele toespraak houden en hoe positief uw publiek reageert. Zodra u de presentatie daadwerkelijk moet houden, is uw geest zo geprogrammeerd dat dit bekend terrein is. U zult zich veel relaxter en zelfverzekerder voelen. 

4. Oefen

Om ergens goed in te worden, moet u oefenen. Dat geldt voor alles. U kunt uw toespraak opnemen of oefenen voor vrienden of collega’s. Oefen elke dag, een paar keer per dag. Zo kent u de inhoud uit uw hoofd. Samen met visualiseren is dat de beste manier om uw angst te overwinnen en het zelfvertrouwen te kweken dat nodig is om voor die groep te gaan staan. 

5. Maak het persoonlijk

Ongeacht het onderwerp reageren mensen het best op sprekers die een persoonlijke boodschap brengen. Grijp elke kans aan om uw toespraak te verlevendigen met voorbeelden uit de praktijk. Mensen horen graag over andere mensen, over succes, over drama’s, over grappige situaties. Maak daar gebruik van. Indien mogelijk, praat dan ook over uzelf. Niet alleen voelen uw luisteraars zich dan verbonden met u, u zult zich veel relaxter voelen. Tenslotte weet u nergens zoveel van als van uzelf. 

6. Inspireer

Spreek over uzelf, maar ga uit van uw publiek. Uw toehoorders moeten iets aan van uw toespraak hebben: ze moeten er iets van opsteken, motivatie opdoen of gewoon vermaakt worden. Houd dit constant in uw achterhoofd tijdens uw voorbereiding. Vraag uzelf steeds af of uw publiek iets heeft aan wat u zegt. Kom tegemoet aan de behoeftes van uw toehoorders. Bijkomend voordeel: u bent minder bezig met uzelf en dat haalt de druk van de ketel. 

7. Houd het kort

Minder is vaak meer. Heeft u na een presentatie ooit iemand horen verzuchten dat hij wou dat de spreker langer aan het woord was geweest? Verras uw publiek en blijf net iets korter aan het woord dan men verwacht. Geef uw publiek na afloop liever het gevoel dat ze wilden dat u nog even door was gegaan, dan dat ze blij zijn dat u eindelijk uw mond houdt.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
 Financiële dienstverleners kwetsbaarder voor storingen door certificaten
 Vier tips voor een relaxte (digitale) zomer
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Negen tips om inspirerend te spreken
 Zes tips voor een knallende speech
 Tien presentatieblunders
 Tien dingen die u niet moet doen tijdens een presentatie
 
 
reacties
 
M Traint  |   | 
10-06-2009
 | 
19:54 uur
Volgens mij spreken tip 1 en tip 6 elkaar tegen. Moet je nu wel of niet van het publiek uitgaan volgens de schrijver?
Volgens mij wel, dus ik ga voor tip 6.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
'Sneltraining' Spreken in het openbaar
Een unieke sneltraining, anders dan andere en met stip de beste op dit gebied in Nederland. De methode Mind Tuning van Pieter Frijters is vernieuwend en staat garant voor succes. Bel voor meer informatie 0182 631 232 of surf naar www.spreek.nl.
Lees verder
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
De top tien meest schaarse beroepen in Europa
Drie manieren om ‘bad hires’ te voorkomen
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
De twintig populairste steden deze zomervakantie het populairste
Aantal nieuwe cao’s zeer laag
1,2 miljoen Nederlandse huizen slim beveiligd
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Explosieve toename Emotet malware
Te weinig loon voor één op de vijf werkenden
Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
meer top 10