16 juli 2009 -
Bedrijven verliezen hun merknaam in tijden van recessie. In betere tijden staan ze daarom niet meer bekend als aantrekkelijke werkgevers. Intelligence Group, PCM Media en Clooks ontwikkelden daarom een tool die permanent contact onderhoudt met talent.
16 juli 2009 -
Klassieke barok als achtergrondmuziek en tegelijkertijd meer werk verzetten; het klinkt als een utopie maar gaat voor de meeste personen wel op. Barokmuziek kan mensen in de zogeheten alfastaat brengen waardoor ze beter informatie kunnen opnemen en het meest efficiënt kunnen werken en leren.
16 juli 2009 -
Ondanks de financiële crisis, schakelen Nederlandse credit managers minder snel een incassobureau in. Vergeleken met een half jaar geleden wordt gemiddeld acht dagen later de rekening uit handen gegeven. Dit blijkt uit de zevende Credit Management Trendmeter van OnGuard.
15 juli 2009 -
Ook in de zomer koelt de arbeidsmarkt verder af, het vacatureaanbod daalde in juni wederom aanzienlijk, zo blijkt uit de Monster Employment Index. Het online vacatureaanbod daalde met vier punten naar een niveau van 92 punten. Vergeleken met vorig jaar juni daalde de Index zelfs 55 procent, dit is de grootste jaarlijkse afname sinds de start van de Index begin 2005.
15 juli 2009 -
Ondanks de sterk groeiende aandacht voor energiebesparing en klimaatverandering, is duurzame ICT in organisaties nog erg onbekend. Ruim de helft van de managers heeft er nog nooit van gehoord. De plaats die duurzame ICT inneemt in organisaties is nog klein en de genomen initiatieven zijn dan ook minimaal.
15 juli 2009 -
Het is een bekend gegeven dat de werkloosheid vaak achter de economische cyclus loopt. Dat wil zeggen dat de werkgelegenheid pas weer toeneemt als de economie al langer tekenen van herstel laat zien. Dat wil ook zeggen dat vooral managers tussen de 40 en 60 jaar nog jaren lang kwetsbaar blijven.
15 juli 2009 -
Ondanks steeds forsere personele ingrepen is er sprake van een betere samenwerking tussen ondernemingsraden en bestuurders van bedrijven. Ondernemingsraden (OR-en) en bestuurders erkennen ook dat goed samenwerken noodzakelijk is om organisaties sterk(er) uit de recessie te laten komen.
15 juli 2009 -
Alleen door alle opties te overwegen kunt u een goed besluit nemen. Het komt er dus op neer dat u moet kunnen luisteren. En dat is moeilijker dan het klinkt. Mensen zijn namelijk van nature slechte luisteraars. Slechts 25 tot 50 procent van wat we horen dringt daadwerkelijk door.
14 juli 2009 -
Het goede van de recessie is dat u nu ruime keus hebt uit al die talentvolle medewerkers die op straat zijn komen te staan. Maar hoe maakt u onderscheid tussen slachtoffers van de economie en mensen die ontslag verdienden?
14 juli 2009 -
Als het griepvirus in het najaar echt zo hard toeslaat als een groot aantal experts vrezen, kan dit grote gevolgen hebben voor het sociaal en economisch leven. Voka en het Commissariaat Infuenza stelden op 6Minutes.be een lijst van maatregelen op om de ergste van die gevolgen op te vangen.
14 juli 2009 -
Projectmanagers hebben het meest moeite met het bewaken van de voortgang van hun project. Daarnaast vinden veel managers het lastig om het verloop van het project te communiceren met collega's. Dit blijkt uit een rondvraag onder bezoekers van de beurs Overheid & ICT en uit aanvullend onderzoek onder klanten van Mindjet.
14 juli 2009 -
Flexibel werken kan werknemers in Europa 70 minuten per dag besparen, als ze niet langer elke dag hoeven te pendelen tussen huis en kantoor. Uit internationaal onderzoek van Dynamic Markets in opdracht van Avaya blijkt dat flexibel werken niet alleen de productiviteit verhoogt – het vergroot ook welzijn en motivatie.
14 juli 2009 -
Bij bedrijven die aan ‘Slimmer Werken’ doen ligt de productiviteitsgroei negen procentpunt hoger dan bij bedrijven die dat niet doen. Ook zijn technologische- en productinnovaties effectiever als ze gecombineerd worden met ‘Slimmer werken’.
13 juli 2009 -
Unilever is dit jaar de meest populaire werkgever onder WO-studenten in hun laatste fase van de studie. Shell en Heineken komen op de respectievelijk tweede en derde plaats. Dit blijkt uit het jaarlijkse terugkerende Monitor arbeidsmarktonderzoek uitgevoerd door Intelligence Group in opdracht van Make a Move.