Reactie: Het feit dat we (plotseling ?) gemiddeld veel ouder worden dan men tot voor kort aannam,betekent nog niet dat we ook tot hogere leeftijd tot -gezond- werken in staat zijn.
De voortgang in de medische wetenschap stelt ons in staat langer ''krakkemikkerig'' op deze aarde te verblijven maar het verouderingsproces gaat gewoon door zoals het al jaren gaat. Dat bewijst ook de gigantische stijging van de zorgkosten.
Reactie: In de bestseller “Ik ben o.k. Jij bent o.k.” laat psychiater Thomas Harris zien hoe de mens werkelijk vrij kan worden en op volwassen wijze met zijn kinderen en zijn medemensen kan omgaan. Harris maakt begrijpelijk waarom wij handelen zoals we doen, waarom wij altijd op een bepaalde wijze reageren en wat nu eigenlijk de basis is van ons gedrag. Het boekje heeft mij indertijd heel wat inzicht verschaft in het waarom wij op een bepaalde wijze communiceren als reactie op de ander. Het originele boek dateert van 1967 en heeft jaren geleden mijn ogen geopend voor de transactionele analyse door het gebruik van gewone omgangstaal, en door de nadruk te leggen op waarneembaar sociaal gedrag en de keuzevrijheid van mensen. Enorm verhelderend, een aanrader.
Deze historische inleiding om aan te geven dat ik reeds mocht ervaren dat de kritische commentaarstem van je duivelse uber-Ich ook in de andere richting kan werken. In je schare van medewerkers zitten mensen van diverse pluimage: oude en nieuwe school en zij die er tussen in zweven, die school kiezen welke hen op een gegeven ogenblik het beste uitkomt. Een lid van de oude school of een zwever aanspreken, dan krijg je als eigentijdse manager het innerlijke stemmetje dat je influistert dat je misschien wel te vooruitstrevend bezig bent.
Als leidinggevende sta je voor de organisatiedoelen/bedrijfsresultaten, evenzeer als je staat tegenover de verwachtingen en behoeften van je medewerkers en het organisatiegedrag. Het vereist afstemming en aftoetsing. Organisatiedoelen of de te behalen resultaten zijn goed omschreven. De verwachtingen en behoeften zijn daarentegen een allegaartje van ongeschreven regels, toegepast naar eigen interpretatie van iedere medewerker. Het organisatiegedrag is het normkastje waaraan mensen binnen de organisatie hun denken en doen kunnen aftoetsen. De sleutel tot succes ligt uiteraard bij de verwachtingen en behoeften van je medewerkers. Wanneer je er in slaagt de ongeschreven regels harmonisch te integreren met het normkastje, heb je een degelijk fundament om verdere mensgerichte acties te ondernemen naar doelen en resultaten. Dit willen bereiken vraagt tijd en communicatie.
Inzake communicatie kan transactionele analyse een gedegen hulp zijn. Als je begrijpt waarom jij en de ander handelen zoals we doen, waarom wij altijd op een bepaalde wijze op iets reageren en wat nu eigenlijk de basis is van ons gedrag in een aantal situaties, zijn heel wat hinderpalen naar een oprecht normkastje uit de weg geruimd, ligt de weg open naar betrokkenheid en participatie, creëer je ruimte voor passie en talent. Let wel, enkel als er verkeer is in twee richtingen. Zo niet zou het resultaat inderdaad wel eens verassend kunnen zijn.
Reactie: Ik had de keuze om rond de 40.000 euro per jaar te verdienen of rond de 26.000 euro per jaar. Uiteindelijk heb ik gekozen om voor de baan te gaan waar ik een uitdaging in zag en waarin ik mijzelf verder kan ontwikkelen. Tot nog toe vind ik dit de leukste baan die ik in mijn carriere heb gehad.
Reactie: Opmerkelijk dit artikel uit 2010. Er wordt weliswaar wel bezuinigd op relatiegeschenken maar uit diverse studies blijkt dat relatiegeschenken kosteneffectief zijn. Bekijk bijvoorbeeld deze infographic eens http://bit.ly/17cyZgj . Relatiegeschenken zijn de kers op de taart voor uw marketingmix.
Reactie: Goed artikel dat de kern raakt van waarom het voor managers en de organisaties waar zij voor werken zo moeilijk is om bestaande patronen los te laten en nieuw gedrag te vertonen. Van angst en controle naar vertrouwen en begeleiding.
In mijn coach- en adviespraktijk begeleid ik veel leidinggevenden die worstelen met het beschreven duivels dilemma. Ik laat hen vaak kennismaken met hun deelpersoonlijkheden, die in hun worsteling een rol spelen. bijv. de 'controleur', de 'strateeg', de 'beschermer', de 'visionair', de 'zorgzame', de 'kwetsbare'.
Door met de deelpersoonlijkheden in dialoog te gaan (de techniek heet 'Voice Dialogue') krijgt de gecoachte inzicht in wie van hen de meeste zendtijd krijgt en daarmee soms zelfs de regie overnemen van de persoon zelf. De uitdaging is om alle subego's te erkennen en herkennen, want ieder heeft haar rol ooit gekregen en heeft de persoon wat gebracht, maar soms zitten zij ook in de weg.
Door de gecoachte te leren de regisseursrol terug te nemen en zelf te bepalen wie wanneer meer of minder zendtijd krijgt, kan hij of zij leren weer eigen keuzes te maken en persoonlijk leiderschap te nemen over werk en leven.
Op deze wijze kunnen zij zelf bepalen hoe met het duivels dilemma om te gaan en te kiezen voor hun eigen verlangen, talent en passie. En deze als leidinggevende in te zetten om hun medewerkers hetzelfde te laten doen...
Han Oei
Perspectiefbieder om mens en organisatie (weer) te laten stralen
Reactie: Onze training klachtenbehandeling heet: ''De Kracht van een Klacht'' Het zijn de bedrijven die je nog een kans geven. De meeste mensen klagen niet, ze gaan naar een ander.
En ja A. Stuijt, zo oud als de weg naar Rome. Op een gegeven moment valt het kwartje.
Wat is kwaliteit; meer dan voldoen aan de verwachting.
Ik hoop niet teveel klachtten te krijgen, maar neem ze altijd serieus. Ook al doet het pijn of vind ik het onterecht.
Fijn Frank dat je het weer op de agenda hebt gezet
Annemiek van der Zalm
Reactie: Mooi artikel en fris geschreven. Ik wil nog een dimensie toevoegen. Draai de klacht om: als iemand een klacht heeft, of ontevreden is over een product of een dienst, dan heeft hij feitelijk een andere verwachting gehad. Met andere woorden: een klacht is een negatief geformuleerde wens. Als het product niet aan de verwachtingen voldoet, achterhaal dan wat de verwachtingen wel waren van de klant. De klant wordt gehoord, voelt zich serieus genomen en als verkoper krijg je een goed beeld van wat die klant eigenlijk wil. Door deze dialoog kun je werkelijk afstemmen op de klant en tot een oplossing komen, welke deze ook moge zijn. In ieder geval één die de klant tevreden stelt. En mocht er geen passende oplossing zijn, dan voelt de klant zich in ieder geval gehoord. En mogelijk is er dan ruimte om tot een ander vergelijk te komen.
Reactie: Zou het ook niet te maken hebben dat mensen heel goed beseffen dat ze nu een baan hebben en als ze te vaak ziek zijn, er 600000 andere mensen klaar staan om hun plek in het nemen.
Reactie: Dat dat 'afglijden' zou zijn/worden veroorzaakt door de overheid is uiteindelijk een beetje kort door de bocht. Je ziet dat namelijk met de generaties, vaak ook in opvoedkundige zin, gebeuren dus we mogen wat dat betreft wel met zijn allen in de spiegel kijken.
Als je van een overheid duidelijkheid vraagt, die niet krijgt, kun je als 'Hufterig' bestempelen. Voorbeeld. Als je als overheid integratie tegenhoud door toe te staan, jaren lang overigens, dat overheidsschriften in 5 talen worden gedrukt en dat men overal te allen tijde tolken kan en mag meenemen, vraagt om problemen.
Als de overheid de opvoedkundige taak niet gewoon bij de ouders neer legt, maar deels overneemt, dan is dan een gezamenlijk probleem. Daar zouden alle betrokkenen dan eens bij stil mogen staan.
Als het in de eerste aanloop al niet duidelijk is geregeld, kan er veel meer scheef/mis gaan met vele gevolgen van dien.
Het dient te beginnen bij helder en degelijk onderwijs waar iedereen verplicht is aan mee te werken. Stel heldere regels en wijk daar niet vanaf zodat kinderen gewoon mee krijgen hoe en wat. Tegenwoordig lijkt het alsof scholen zich moeten aanpassen aan wensen en grillen van de ouders.
Verder zijn gewoon de ouders aansprakelijk voor wat hun kind/kroost doet en hoe het moet worden opgevoed. Thuis mogen er nuances zijn maar op school is er een duidelijke richting met heldere regels en ook heldere sanctionering.
Ouders moeten dat ook willen begrijpen want hun kinderen komen namelijk later in organisaties terecht waarin zij zich gewoon dienen aan te passen naar de geldende regels en normen. Zo eenvoudig is dat.
Als dat alles uit de hand loopt, kan de overheid ingrijpen met heldere en duidelijke maatregelen.
Waar het het hufterige voorbeeld op de derde plaats betreft. Ik zie nog niemand van de politiek of rechterlijke macht op staan die roepen,'wij gaan het wetboek van strafrecht dit jaar nog volledig herschrijven.' De gemeenschap is een levend wezen en dat zou de wet ook moeten zijn van tijd tot tijd. Moderniseer en wees concreet.
Alcohol/drugs in het verkeer kun je niet maken. Gesnapt? Rijbewijs kwijt. Gewoon helder en duidelijk zonder nuancering. Zo zou dat wetboek moeten zijn waardoor iedereen weet hoe het zit. Niet hoe advocaten miljarden aan belastinggelden opstrijken. Dat bespaar je je namelijk al.
Het willen wonen, en dat geld voor iedereen binnen de NL grenzen moet worden gezien als een voorrecht met verplichtingen. Kun je, wil je je daar niet aan houden, heb je een heel groot recht. Je heil elders te zoeken.
Doe je namelijk je 'eigen ding' binnen de organisatie waar je bent aangenomen, die niet stroken met de visie van die organisatie, dan is het antwoord ook heel eenvoudig. Je krijgt een keer een waarschuwing en dan is het ook exit.
Deze uitdaging is een collectieve uitdaging en de oplossing zo eenvoudig. Degenen die het graag ingewikkeld houden zijn de mensen die zich niet willen aanpassen of die er persoonlijk/zakelijk/politiek wijzer van worden. Is u dat al eens opgevallen?
Reactie: Ik ben het helemaal met voorgaande reacties eens. De jongeren brengen vaak ideeën voor vernieuwing, omdat zij in die fase zitten. Maar, juist ook 50+ werknemers moeten zich blijven ontwikkelen om te voorkomen dat zij op routine blijven draaien. Vergeet niet dat een 50-er nog 17 jaar voor de organisatie inzetbaar is. Dat is waarschijnlijk langer dan een jong talent dat gedreven door ambities na enige jaren weer met alle kennis en kunde vertrekt.
Talentontwikkeling moet passen binnen de bedrijfsvisie en -richting. En, die blijven veranderen door veranderingen in de maatschappij. Blijven ontwikkelen dus, zowel off the job als on the job.
Reactie: Ik word niet moe van herhalen. Dat is de kerntaak van een trainer / opleider /coach. Het draait NIET om klantvriendelijkheid en andere vormen van repressieve tolerantie. het gaat om werken VANUIT klantgedrevenheid. Maar dat durft haast niemand, naar ik heus wel weet. Ik vond dat prettig werken, vanaf 1976 zo ongeveer.
De bijtelling voor de werknemers gaat voor de betreffende auto's omhoog dus de leaserijder merkt daar wel degelijk wat van. Of dat erg is, is natuurlijk een tweede. In mijn ogen is het alleen maar goed dat deze grens wordt opgeschroefd. Ook ik kan me niet echt inleven in het drama voor deze leaserijders dat ze daadwerkelijk wat moeten betalen voor hun auto...