zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
reacties
 

HRM is de enige leidende discipline binnen het bedrijfsleven.

Albert   |    |  10 oktober 2007
Reactie: Jan-Kees
Leidend kan bijzonder lijdend zijn, dat is waar.
Dank voor deze zienswijze.
 

Ondernemingsraden hebben hun langste tijd gehad.

Leo Gerritsen   |    |  10 oktober 2007
Reactie: Hoe zit dat bij de Calvé ?
 

Leren in de praktijk door af te kijken. Zeven tips voor professionals.

Edwin de Beukelaar   |    |  10 oktober 2007
Reactie: Mooi verhaal van Jos - met dank heb ik veel en snel geleerd (toch) geleerd van een professional en niet op mijn werkplek maar via - via: ik zit namelijk nooit (meer) achter een computer!

Wij (van De Beukelaar Groep) gebruiken met plezier en resultaat hele andere manieren van leren: schaduwen, guiding, developement days, stand-up - presentations in ''ouderwetse'' trajecten, met klanten / partners en met snelle afwisselende werkvormen. Dit is geen promotie - dat hebben we af-geleerd. Kijk maar naar onze informeel opgebouwde 7-manieren van leren (met een knipoogje naar lijstje van 7 van Covey, Anets etc!):

Stimu-lation without training

Training & Development are an important management tool to be and stay effective in organisations. But, it is fairly traditional and sometimes other ways of learning are more attractive (and cheaper…):

Re-lation
Study, discuss and align with others. Enjoy differences in stead of looking for similarities. Re-invent family, friends and mothers-in-law.

Inha-lation
Inhale fresh thoughts, winds and concepts. It might get you wiser and your mind will blow. Don’t overdo it. Stay modest by growing.

Venti-lation
Speak up, speech, table topic… Let yourself be heard to practise your skills and to understand what you’re “ventilation” about!

Trans-lation
Learn by storming, transforming and not conforming. Use other cultures, habits, views and skills to share and grow (transitional travelling of the brains)

Nihi-lation
Think of “everything” (paradox: your mind becomes empty); try to forget “work”, challenges, career, loved-ones and worries for just a couple of moments (not too long!)
The blood reaches parts of your (whole!) brain, it has never reached before…

Cance-lation
Cancel standard meetings, procedures, way of work, unless they prove to be effective events. (you will know this if no-one noticed the cancellation) This will give you room, time and energy for useful and meaningful (and perhaps) joyful (business-) events. Enjoy them…

…-lation

Look for your own ways (and share them with others) to grow in effectiveness. Don’t ‘believe’ lists of (7) hints/tips but create your own rules (in teamwork with your colleagues/partners)!

Don’t forget: 80% of the inventions we use nowadays are invented by people who in their days were looked upon as totally crazy.
“Normal” behaviour is in the eye of the beholder. So stay or become different & effective, stable & innovative, inspirational & wise, …&…


uw (nog) lerende
Edwin de Beukelaar
 

Nieuw bewustzijn vraagt om nieuwe communicatie

E. Vos   |    |  10 oktober 2007
Reactie: Zo staat maatschappelijk ondernemen ook behoorlijk in de belangstelling. Deze zoektocht naar zingeving en authenticiteit vertalen wij in een programma wat Choice heet. Steeds meer bedrijven voelen zich geroepen om iets bij te dragen aan de maatschappij. Soms een strategische keuze omwille van het imago wat zij bij de consument willen achterlaten maar ook ingegeven door de innerlijke behoefte iets te willen veranderen en bij te dragen aan de wereld. Kijken naar roots en de passie van het bedrijf is essentieel om een coherent beeld te schetsen richting de consument. 1We ontwikkeld projecten waarbij een maatschappelijke bijdrage hoort bij het bedrijf. Niet zomaar een willekeurige organisatie ondersteunen maar iets op maat creëeren wat bij het bedrijf past en ook door alle partijen als logisch wordt gezien. Een kledingbedrijf dat kleine naai-ateliers steunt, Een voedingsprodukt voor kinderen dat straatkinderen verder helpt. Het komt het merk ten goede.
 

Slecht management bevordert depressie

mevrouw Irma Essers   |    |  10 oktober 2007
Reactie: Ben natuurlijk benieuwd naar de ideeen....
 

BlackBerry bespaart tijd en verhoogt teamefficiëntie

Wim Stam   |    |  10 oktober 2007
Reactie: Een uur besparing per dag betekent dat de gebruiker nu ''slechts'' 23 uur per dag met z'n werk bezig is. Mijn ervaring met de BB is erg slecht. Men verwacht dat je er continue mee bezig bent, ''want je bent nu toch permanent bereikbaar?'' Dat betekent dus 24 uur per dag bezig met je werk.
Ik heb er nu geen meer en ik vind het een zegen. De rust is weergekeerd en de echtscheidingsdreiging uit de lucht.
 

Timide benadering wint de strijd om talent niet

Icnivad   |    |  10 oktober 2007
Reactie: @Ad,

Inderdaad bieden vrijwel alle leveranciers een variant aan van een electronisch Personeelsdossier. Hierin valt op operationeel vlak het meest aan tijd te verdienen.
Een meer holistische insteek hoef je hiervan dus niet te verwachten.

Ik ben wel benieuwd waar je specifieke structurerings behoefte naar uitgaat en welke informatiebehoefte je hebt.


 

De postcodeloterij in de fout?

Michel Hoetmer   |    |  10 oktober 2007
Reactie: Beste Ad,

Markten zijn inderdaad veranderd. Je hebt gelijk dat er een duidelijke verschuiving is opgetreden van een 'aanbieders markt' naar een 'kopersmarkt'. Hetgeen nog niet betekent dat de mensen veel anders zijn (wat ik dus beweer). En dat er 'meer informatie beschikbaar is' betekent ook niet dat mensen deze altijd tot zich nemen. Laat staan dat de klant het allemaal begrijpt. Daarmee beweer ik niet dat de klant dom is. Maar het is allemaal te veel om te kunnen behappen. Hij moet noodgedwongen filteren.

En dan kom ik meteen op een ander punt waarop ik het niet met je eens ben. Mensen trappen nog steeds in allerlei trucjes. Kijk maar naar programma's als Opgelicht en Kassa! Vrijwel elke week lees ik wel ergens iets over oplichtingstrucjes in de krant. Pas nog lieden die jonge mensen veel geld geven om een mobiele telefoon te kopen. Vervolgens geven deze jongeren de telefoons aan de man met een bundel geld. Die gaat daarmee dure 0900 nummers bellen. Zodra de zeepbel uiteenspat is de jongere daarvan de dupe.

Inderdaad sommige marketing is veel te agressief. Daar hou ik ook niet van. Overigens blijkt uit diverse onderzoeken dat de burger DM via de post veel minder irritant vindt dan via de e-mail of telefoon.

Overigens ontvang ik geen e-mail van de Postcodeloterij. En dat is dan weer zoiets: als mensen het irritant vinden om benaderd te worden via post of e-mail, waarom verstrekken ze dan deze gegevens aan allerlei bedrijven en instanties? Zijn ze dan toch een tikkeltje dom?
 

BlackBerry bespaart tijd en verhoogt teamefficiëntie

Rene Koenen   |    |  10 oktober 2007
Reactie: kan dat alleen maar onderschrijven, zeker als je veel onderweg bent, even bij een klant wacht.....en onze backoffice op antwoord wacht teneinde zaken door te zetten....internetten gaat nog wel moeizaam.
 

CIO voelt zich genegeerd

Ad Beer   |    |  10 oktober 2007
Reactie: @Mirjam.
Google is een ICT bedrijf dat ICT als corebusiness heeft, dat is wat anders dan een bedrijf dat ICT niet als Core Business heeft. Dar geldt ook voor MS, SAP, Navision, CAP en zo vele anderen.
Maar neem nu BaaN. Ik had een jaar of 10 geleden een discussie met Jan Baan die beweerde dat bedrijven zich maar aan moesten passen aan zijn systemen. Ik heb hem toen verteld dat hij geen 5 jaar meer zou bestaan, ik had het fout, na 4 jaar viel hij om, gewoon omdat hij te arrogant was om de werkelijkheid te zien. Ik heb daar veel aan verdiend, enerzijds omdat ik de dag na de discussie alle aandelen BaaN van de hand heb gedaan, de koers is nooit meer zo hoog geweest,anderzijds omdat ik veel bedrijven die door BaaN in de problemen waren gekomen heb kunnen helpen de bedrijfsprocessen weer op gang te brengen.
Misschien dat ik daardoor wel een vooroordeel heb. Maar als ik over beurzen loop dan hoor ik de ICT bedrijven nog steeds roepen dat ze de oplossing hebben voor alle problemen en als ik die mensen dan vraag hoe ze een bepaald probleem aanpakken dan hoor ik nog steeds dat ze ofwel het probleem totaal niet begrijpen, dus geen materiekennis hebben, ofwel dat het bedrijf zich aan moet passen aan hun systeem. Wat dat betreft is er dus niks veranderd.

@ Ive, ik heb gezegd dat de ICT sector, toen het nog gewoon automatisering heette, bemensd werd door Nerds. Maar, we zien nog steeds een groot Nerd gehalte op de studies Informatica, of niet soms?
Over een ding zijn we het eens, software moet bedrijfsprocessen ondersteunen en niet omgekeerd. Wat ik al eerder zei, te vaak zien we nog steeds het omgekeerde.

De overeenkomst met ICT en HR, mijn vakgebied, is dat geknokt moet worden om een plaats in het management team. HR doet dat door te bewijzen dat ze toegevoegde waarde heeft. ICT doet dat door een organisatieaanpassing voor te stellen. Laat ICT eerst maar eens bewijzen dat het toegevoegde waarde heeft. Omdat momenteel nog steeds 85% van de ICT implementaties niet brengt wat wordt beloofd, is er wat dat betreft nog een lange weg te gaan voor ICT.
Tot slot, ik kan aardig overweg met computers. Ik heb jaren geleden eens een programma geschreven om de inroostering van laboratorium personeel te regelen, op een C64 nog wel. Dat stuk software heeft 15 jaar dienst gedaan en zorgde ervoor dat het inroosteren in een paar minuten ging, waar het eerst enkele dagen duurde. Dan heeft software toegevoegde waarde, als het bestaande processen automatiseert en optimaliseert. Niet als het bestaande processen vervangt door slechtere processen, wat MS weer eens bewijst met VISTA. Geen verbetering, maar een verslechtering met meer nutteloze toepassingen.
 

Wie kent er écht grappige e-mailadressen?

albert   |    |  10 oktober 2007
Reactie: Als ik een e-mailadres echter moet achter laten ('verplicht veld'), waarbij ik het gevoel heb dat dat wel eens een hoop spam kan opleveren. Dan vul ik spam@domeinnaam.nl in. Handig als je een eigen domein hebt. Met de filterfunctie van mijn inbox belanden deze berichten direct in de prullenbak.
Ook aa@bb.nl is vaak voldoende om spammers om de tuin te leiden.
 

Wel of niet ok: Zwarte Zakenvrouw van het Jaar?

Maik   |    |  10 oktober 2007
Reactie: Persoonlijk vind ik het onzin om onderscheid te maken tussen mensen. Verschillende rollen/functies is natuurlijk wel oké. Je kunt nu eenmaal geen appels met peren vergelijk, maar je kunt wel zeggen dat een stuk fruit 'mooi gaaf' is.

Top Manager van het jaar is natuurlijk een mooie titel. Deze moet kunnen gelden voor zwart, blank, dik, dun, man, vrouw, wel of niet gehandicapt, etc. We hebben het hier namelijk niet over een 100 meter sprint, waar bijvoorbeeld een lichamelijke handicap een rol kan spelen.

Als we met zijn allen vinden dat het 'extra knap' is wanneer een dame met een andere huidskleur zich tot topper weet op te werken, dan heeft zij daarmee een keurig streepje voor in de competitie Zaken Topper van het jaar.
 

Slecht management bevordert depressie

Montana   |    |  10 oktober 2007
Reactie: >> Gefeliciteerd trouwens met het succes!

Bedankt, maar...
Dat kon enkel dank zij de inzet van de mensen rondom mij.
Ik opperde enkel ideeen, zij zetten die om.

Ondanks het feit dat de werkdruk vrij hoog is, is 'stress' ongekend door de goede samenwerking en verstandhouding.

En daar werkt iedereen aan...iedere dag opnieuw.
 

Slecht management bevordert depressie

mevrouw Irma Essers   |    |  9 oktober 2007
Reactie: heer John Montana

Dank voor de verheldering, het bedrijf waar ik werk is een zorginstelling. Ook wij zijn doende veranderingen door te voeren, duidelijkere regels te maken en grenzen te (her)stellen. Veel vertrekkende medewerkers momenteel, hoog ziekteverzuim. Wrsl. dus eerst een verslechtering, daarna hopelijk verbetering vd situatie.
Productiviteit is in onze sector moeilijker te meten.
Groot nadeel van onze instelling is dat de salariering lager ligt dan bij vergelijkbare instellingen waardoor natuurlijk de betere verpleegkundigen, verzorgenden etc. niet solliciteren. Wel zijn er secundaire arbeidsvoorwaarden die het aantrekkelijker maken.

Gefeliciteerd trouwens met het succes!
 
< vorige 1852 1853 1854 1855 2480 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10