zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nieuw bewustzijn vraagt om nieuwe communicatie

10 oktober 2007 - Consumenten laten zich niet langer in hokjes plaatsen: ze zijn ongrijpbaar geworden en zoeken naar beleving, zingeving en authenticiteit. Traditionele (massa)marketingmethoden voldoen niet meer voor deze groeiende groep. Organisaties doen er daarom goed aan zich te bezinnen. Dit stelt communicatiebureau 2B Open.

Zingeving en authenticiteit


Consumenten realiseren zich steeds meer dat de bedrijven waar zij voor kiezen, staan voor wat zij zelf belangrijk vinden. Kies je voor de kiloknallers uit de supermarkt of koop je biologisch vlees, lees je de Telegraaf of de Volkskrant en ga je op vakantie naar Torremolinos of Tibet? Al deze keuzes zeggen iets over wat je belangrijk vindt, waar je waarde aan hecht, waar je je mee wilt identificeren. Deze zoektocht naar zingeving en authenticiteit is niet zomaar een modegril; wetenschappers spreken over een sociologisch verschijnsel. 

Waarden
Om succesvol te blijven is het noodzakelijk dat bedrijven zich bezinnen op hun waarden: waar staan ze voor, wat vinden ze belangrijk, waar willen ze zich mee verbinden? "Je bedrijfsgedachten, -intenties en -handelingen
bepalen wat je naar je toe trekt. Communiceren is een krachtige handeling waarmee je je gedachten en intenties vorm kunt geven. Wend je dit op een goede manier aan, dan trek je díe mensen naar je toe die jouw business
succesvol maken," aldus Anneke Langenhuijsen, oprichter van 2B Open. Consumenten willen weten waar een bedrijf voor staat voordat ze ermee in zee gaan. En als ze eenmaal bewust voor een bedrijf hebben gekozen, dan zijn ze ook meer en meer bereid om een persoonlijke band op te bouwen. Dit is het basisingrediënt voor een goed lopend bedrijf. 

Merkidentificatie
Een dergelijke merkidentificatie zie je bijvoorbeeld terugkomen op het digitale netwerk Hyves. Mensen sluiten zich vrijwillig aan bij een merk waarmee ze zich identificeren. Het leidt geen twijfel dat dit de marketingcommunicatie van de toekomst is: consumenten aanspreken op hun authenticiteit zodat ze zich identificeren met een organisatie.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Consument gevoelig voor virale marketing, manager niet
 Nieuwe doelgroep: karma-kapitalisten
 Consument wil eerlijkheid
 
 
reacties
 
E. Vos  |   | 
10-10-2007
 | 
09:27 uur
Zo staat maatschappelijk ondernemen ook behoorlijk in de belangstelling. Deze zoektocht naar zingeving en authenticiteit vertalen wij in een programma wat Choice heet. Steeds meer bedrijven voelen zich geroepen om iets bij te dragen aan de maatschappij. Soms een strategische keuze omwille van het imago wat zij bij de consument willen achterlaten maar ook ingegeven door de innerlijke behoefte iets te willen veranderen en bij te dragen aan de wereld. Kijken naar roots en de passie van het bedrijf is essentieel om een coherent beeld te schetsen richting de consument. 1We ontwikkeld projecten waarbij een maatschappelijke bijdrage hoort bij het bedrijf. Niet zomaar een willekeurige organisatie ondersteunen maar iets op maat creëeren wat bij het bedrijf past en ook door alle partijen als logisch wordt gezien. Een kledingbedrijf dat kleine naai-ateliers steunt, Een voedingsprodukt voor kinderen dat straatkinderen verder helpt. Het komt het merk ten goede.
rani  |   | 
10-10-2007
 | 
13:38 uur
Consument steeds meer expliciet op zoek naar zingeving en authenticiteit. Markt en directie spelen hierop in, steeds slimmer: duo koopman & dominee in eigentijds jasje.
E. Vos  |   | 
10-10-2007
 | 
20:16 uur
Het geld moet van de koopman/idealist komen of van andere betrokken mensen. Wij prediken overigens niet dus exit dominee. We hebben helemaal niets met het geloof te maken.
Anneke Langenhuijsen  |   | 
13-10-2007
 | 
17:54 uur
Het is m.i. niet alleen een kwestie van slim inspelen op de heersende tendens om zo een nieuwe markt aan te boren. Steeds meer mensen willen zich als individu laten horen. Ze zijn het beu om in een hokje geplaatst te worden. Ze zijn het beu om zich op de achtergrond te houden omwille van de lieve vree.

Waarom zou dat dan niet voor bedrijven gelden? Een bedrijf als collectief van personen die willen nagaan wat hun kernwaarden zijn en dit naar buiten toe willen verwoorden. Persoonlijk ben ik er erg blij met deze ontwikkeling.

A: als consument wordt het interessanter (het identificatieproces ;-)) ;
B: als communicatieadviseur krijg ik enorm inspirerende opdrachten aangeboden;
C: en als mens in het algemeen vind ik het bemoedigend dat steeds meer mensen/groepen mensen willen/kunnen/mogen zien wie ze zijn.
Zeker als je terug kijkt op de honderden jaren die hieraan vooraf zijn gegaan.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10