Reactie: Ik heb ook het boek de Secret gelezen en ook daarin over de blanco cheque, Tevergeefs heb ik op the site niks gevonden, Kunnen jullie mij ook enige informatie daarover geven AUB. Dank U
'het oude beeld van een contact center kunnen mensen maar moeilijk loslaten. koud bellen, bellen tijdens etenstijd en een stelletje rand debielen die aan de telefoon zitten scriptjes voorlezen.'
Helaas zijn het de telemarketeers / verkopers die dit beeld zelf in stand houden. Ook bij B2B calls met als enige verschil dat ik overdag gebeld wordt. De slechte voorbeelden zijn legio:
Pas nog had ik een zo'n 'druif' aan de telefoon. Zijn eerste vraag was 'wat doet SalesQuest eigenlijk?' Dat had hij binnen enkele seconden kunnen weten als hij SalesQuest had Gegoogeld. Toen ik daarover een opmerking maakte zei hij ijskoud: 'daarvoor heb ik geen tijd, ik moet mijn lijst afwerken!' Mijn republiek: 'En ik heb geen tijd om jou iets te vertellen over mijn bedrijf!' Einde gesprek.
Ik geloof graag dat er ook bedrijven zijn die het anders / beter aanpakken. Helaas ben ik nog niet door een telemarketeer van zo'n bedrijf gebeld. Ik zou het een genoegen vinden!
En dan nog iets over uw methodiek. Lijkt mij prima. Ik mis daarin wel de belangrijke sleutelwoorden 'goede vragen stellen' en 'aandachtig (écht) luisteren' en daarop reageren. Ik vermoed daaraan wel aandacht besteed!?
Ik ben het ook met Brian Houben eens. In de klassieke verkooptheorie wordt heel veel aandacht besteed aan het oplossen van bezwaren (u noemt het ombuigen). Zeker in een koud acquisitiegesprek is dat vaak trekken aan een dood paard. In mijn trainingen leg ik de nadruk op het voorkomen van bezwaren.
Reactie: zeker goede tips. aantekeningen zet ik zelf vaak op de achterkant van het visitiekaartje en ook de datum en plaats waar ik die persoon ontmoet heb. Dit is makkelijk als je na een bepaalde periode het visitekaartje tegenkomt. Je weet dan met behulp van deze aantekeningen hoe de ontmoeting was.
Daarnaast heb ik tijdens netwerken gemerkt dat men vaak bezig is met nemen. het gaat juist om geven. Mijn perceptie is dat netwerken bestaat uit jouw netwerk te koppelen met die van een ander. Match mensen waarvan jij denkt dat ze iets voor elkaar kunnen betekenen. Geef en je zult zien dat je ooit zult krijgen.... En soms duurt dat een paar jaar. Heb rust....
Bedenk ook van tevoren welke boodschap (elevator pitch) je wilt achterlaten. Hoe wil je dat de mensen jou en je bedrijf herinneren?
Ronald Sluiter
ViCre - Sales & Enterprise Intelligence
Reactie: Weet iemand hier of de wegenbelasting verlaging ook van toepassing is op 2de hands dieselautos die minder CO2 uitstoot hebben dan 100 gram? want mijn Lupo 3L is namelijk van 2000, maar dan nog is die halvering natuurlijk welkom!
Reactie: Naar mijn mening is dit een kwestie van jezelf willen blijven ontwikkelen (education permanente) en inderdaad van ambitie.
Niet alleen in de wereld te blijven zitten, waar je status hebt, maar nieuwsgierig zijn en uitdaging te blijven zoeken en dus inderdaad een afwisseling in de comfort- en discomfort-zone
Reactie: Vaak ligt het vertek niet aan de goede kandidaat. Hij of zij wil juist haar capaciteiten en kwaliteiten optimaal gebruiken. Dus wij stellen dat het niet aan de selectie procedure ligt. Alle werknemers binnen een bedrijf hebben inspiratie en stimulatie nodig om met plezier en succesvol te werken.
Reactie: Ik ben het eens met mevr. Eijkelenburg. Als mijn kind 12 wordt, heeft hij geen opvang meer. Ik werk 4 dagen/week omdat ik alleen ben. Moet hij dan 4 dagen per week alleen thuis zitten en uit verveling wie-weet-wat uithalen? En het lijkt mij zo eenzaam voor hem.
Reactie: Het Media Observer onderzoek, heeft recentlijk uitgewezen dat we in Nederland minstens 20 procent teveel aan tv besteden, een verspilling van maar liefst 160 miljoen per jaar. Iets om over na te denken ....
Reactie: Mijn tip:start bij punt 5, 'Ontwikkel een effectieve website' ga daar vanuit aan de slag met marketing. Een goede indexering bij Google is immers het halve werk en bovendien het minst vluchtig...
Denk verder ook eens na over het starten van een weblog. Dit is namelijk een prima manier om het bedrijf en jezelf onder de aandacht te brengen. Hoe meer je schrijft, des te meer attentie je krijgt. Ook contacten leggen met mensen (opinieleiders) die buiten je gevoelsmatige bereik liggen is dan ook geen probleem meer. Nodig ze bijvoorbeeld eens uit voor een interview of laat ze eens iets testen. En ook leuk: pitch eens een goede artikel richting een journalist. Zij ontvangen liever iets authentieks, dan weer een persbericht voor het 'ronde archief'.
Zoek online 'hotspots' op en reageer inhoudelijk op berichten. Schrijf ook over opmerkelijke zaken op je eigen weblog en noem de namen van de auteurs en maak een koppeling.
Ook is het te overwegen om zelf een community over iets op te zetten. Of nog makkelijker: meld je als expert aan bij een bestaande community. Kijk ter inspiratie bijvoorbeeld eens op www.higherlevel.nl
Over mond-tot-mond-reclame: sta achter je product of dienst en probeer je klant altijd met iets extra te verrassen. Groot denken heeft geen zin, als de basis niet in orde is...
Reactie: Ik ben zeker niet roomser dan de Paus. Maar het moet mogelijk zijn om zonder gebruik van vloeken frustraties duidelijk te maken.
Overigens is vloeken per definitie godslasterlijk. Zonder godslastering wordt vloeken gewoon schelden. Ik kom van oorsprong uit Den Haag en daarbij is schelden standaard onderdeel van taalgebruik. Wil je buiten Den Haag mensen met respect behandelen en zelf ook met respect behandeld worden, laat dan schelden (en zeker vloeken) het liefst achterwege. Maar laat frustraties wel blijken dat schept vaak toch onverwachte banden en deelgenoten.
Reactie: Ik mis de zesde voorwaarde voor een suspecte categorie miljonairs: graaien wat er te graaien is en je niks aantrekken van mensen. Ik beperk me tot de politieke voorbeelden: Irak (misbruik opdrachten door Amerikaanse bedrijven), Kosovo (miljonair worden als politicus!). Helaas is alweer deze schaduwzijde van het je op rijk worden richten onbelicht gebleven. ''Hoe wordt je op een nette manier miljonair?''
Reactie: @ heer joost prinsen:
voor mij schetst u zeer hardnekkige beller, eentje die nooit genoegen neemt met mijn antwoord, maar er altijd wel weer iets op kan verzinnen. Prima van die opleiding en die zal best wel goed zijn, maar voor mij als consument ben je des te irritanter. Ik wens namelijk niet omgebogen te worden bij mijn standpunt over een onderwerp waarover ik ongevraagd wordt gestoord, ik wil gewoon zo snel mogelijk van de beller af!!
Reactie: De enigste tip die ik dan kan geven is om je medewerker het zelf via hun pinpas laten betalen (voorschieten)en dan via een afschrift van hun bank terug te vragen. of gaat dat niet?