zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Fiscus straft contant betalen bij de benzinepomp af

1 november 2006 - Wie met de auto-van-de-zaak tankt en contant betaalt, kan fluiten naar de BTW- teruggave. Wanneer men contant betaalt voldoet men volgens de belastingdienst niet aan de eisen van 'traceerbaarheid als onderneming' op het bonnetje.

Dit concludeert de landelijke advies- en accountantsorganisatie Accon avm op basis van boekenonderzoek. Om te voorkomen dat medewerkers of ondernemingen hierdoor schade lijden, adviseert Accon avm met klem om voortaan alleen nog maar bij de benzinepomp te betalen met (zakelijke) pinpas, tankpas of creditcard.

Traceerbaarheid


Rob Kroese van Accon avm: "Als met de auto van de onderneming zakelijke kilometers worden gereden, is het toegestaan de BTW op de gebruikte brandstof als voorbelasting in aftrek te brengen in de BTW-aangifte. Voorwaarde is wel dat de factuur op naam van de onderneming staat, dan wel dat de ondernemer traceerbaar is.

Pin!
Bij het contant afrekenen van brandstof voldoet de ondernemer of werknemer volgens de Belastingdienst niet aan deze voorwaarde en stelt de belastingdienst dat de BTW niet mag worden verrekend. Daarom is het raadzaam vanaf nu de brandstof altijd via pinpas, creditkaart of een tankpas te betalen en niet meer contant."

 
 Doorsturen   17 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
P. van der Vaart  |   | 
1-11-2006
 | 
07:58 uur
Wat een onzinnige gedachte. Hiermede wordt het declareren van door werknemers gemaakte, "voorgeschoten" ,kosten onmogelijk gemaakt. Afgezien van de praktische administratieve rompslomp zal het voor veel ondernemingen vrijwel ondoenlijk zijn om werknemers die voor de zaak op pad zijn een zakelijke bankpas met eigen pincode of credit card mee te geven.
Waar op zg. ambtseed een daartoe bevoegde ambtenaar vrijwel elke uitspraak ten detrimente van een burger mag doen en daarbij door de wetgever ook ondersteund wordt, mag een werkgever nu kennelijk niet meer vertrouwen op het correcte gedrag van zijn werknemers. Ik raad de lezers aan eens in de Winkler-Prins te kijken onder het kopje "Fascisme "en dan de eigen conclusies te trekken over deze vorm van overheidshandelen.
Jos N Akkerman  |   | 
1-11-2006
 | 
08:09 uur
Leve de regelgeving !!!

Je wordt bijna moedeloos van al die administratieve lasten en bewijsmaterialen.
Revoort  |   | 
1-11-2006
 | 
13:34 uur
Wederom een stapje dichterbij naar een economie zonder biljetten en munten
Vervolgens wederom een stukje dichterbij om zwart geld uit te bannen.
Het is ook moeilijk de controle om uitgifte van contanten met bonnen samen te laten gaan voor de fiscus
Jac. Scholtes  |   | 
1-11-2006
 | 
08:40 uur
Als dit waar is, dan is dit het begin van het einde van contant betalen. De volgende wordt het simpele btw bonnetje van de doe-het-zelf zaak en ga zo maar door.

M.i. is dit niet vol te houden als we het uitsluitend hebben over contante betaling van een benzine bonnetje.
Jan D  |   | 
1-11-2006
 | 
09:28 uur
Is dat nu al van kracht? Of dient hier in de toekomst rekekning mee gehouden te worden?
H.boonen  |   | 
1-11-2006
 | 
09:29 uur
Ik vind het belachelijk. Moet ik alle medewerkers mijn pinpas geven. Of zijn ze verplicht bij een tankstation te tanken omdat ik daarvan een tankpas heb. We hebben meer medewerkers dan auto's, dus worden de auto's door verschillende medewerkers gebruikt, die op verschillende locaties werken, en dat wisselt.
heer RCL Spaai  |   | 
1-11-2006
 | 
09:38 uur
Zal ze wel weer geld opleveren
heer M.L. Blankestijn  |   | 
2-11-2006
 | 
11:24 uur

de fiscus is weer lekker bezig met dit soort uitspraken.
ze moeten zelf eens traceerbaar zijn als je ze nodig hebt.

wat een onzin zeg. nog even dan denken ze dat ze met computers werken i.p.v. mensen en wordt je aangesproken in binaire codes die voor een normaal mens niet te ontcijfer zijn. leven de automatisering en de flexibiliteit van de overheid ! veel te vroeg om dit te gaan implementeren in de nederlandse samenleving.

Oscar  |   | 
2-11-2006
 | 
19:56 uur
Het is volgens mij al strafbaar om andere je pincode te geven (misschien heb ik het mis). Dus dat zou betekenen dat je baas altijd met je moet meerijden als jij aan het werk gaat! Contact geld is daarnaast ook een wettig betaalmiddel, dus het lijkt mij niet mogelijk dat de belastingdienst dit doorvoert, doen zij dit wel, dan zal er iemand naar de rechter moeten stappen om de belastingdienst even te reorganiseren.
mevrouw M Heskens  |   | 
3-11-2006
 | 
11:44 uur
Geachte heer/mevrouw

Dit bericht slaat alles!! Niet iedereen is in bezit van een kaart en de overheid denkt dus echt dat iedereen de zaak oplicht (hun denken dat iedereen zo is als de overheid!! Minsiter Veerman??)

Te gek voor woorden.
Jaap van Duffelen  |   | 
3-11-2006
 | 
16:27 uur
Wat een raar standpunt van de fiscus. Voor de km-administratie wordt de werkgever de controleplicht opgelegd en door de fiscus dus geaccepteerd en waarom het benzinebonnetje niet?
heer F Schophuizen  |   | 
4-11-2006
 | 
10:55 uur
Ook als de werkgever de BTW niet terug krijgt, moet hij onkosten vergoeden aan zijn werknemers.

Doet hij dat niet, dan bel je gewoon naar de zaak dat je zonder kaart bij de pomp staat. Dan lost de werkgever de betaling maar op...

Werktijd tikt dan natuurlijk gewoon door - wat aanzienlijk duurder is dan die gemiste BTW.
Terry van Erp  |   | 
6-11-2006
 | 
07:34 uur
Hmm, dus de brandstof moet nog meer op gaan brengen, niet iedereen wil en kan overal met plastic betalen.
Gaat lekker met dit land.
De ellende van dit alles is dat de het overgrote deel, ik schat 95% van de werknemers dit ook gewoon gaan doen, dus het gaat weer gewoon door, net als alle andere onzinregeltjes.
Minder regels, dat roepen ze al jaren in den haag, ik merk er persoonlijk bar weinig van.
Groeten
Fred Akkerma  |   | 
9-11-2006
 | 
22:28 uur
Wij hebben in het systeem kunnen herleiden dat alle mensen die gereageerd hebben op dit artikel een commercieel getinte email hebben ontvangen van de firma Travelcard.

Wij betreuren dat zeer omdat Managersonline.nl daarvoor niet is bedoeld. Op de site stimuleren wij kennisuitwisseling. Vandaar dat wij het technisch mogelijk hebben gemaakt om rechtstreeks te kunnen reageren op lezers die een reactie hebben geplaatst. Gelukkig wordt deze mogelijkheid ook vrijwel altijd voor dat doeleinde gebruikt.

De firma Travelcard hebben wij een email gestuurd met daarin het uitdrukkelijke verzoek om zich met dit soort praktijken niet langer bezig te houden. Bij herhaling zullen wij aangifte doen bij de politie wegens spam.

Fred Akkerma
Hoofdredacteur Managersonline.nl
mevrouw M Heskens  |   | 
9-11-2006
 | 
13:41 uur
Geachte heer/mevrouw
Ik heb een reactie gekregen welja!!!! De oplossing van caroline.veerman@travelcard.nl, iets aanschaffen wat weer veel kosten geeft!!
Ik denk niet dat dat de bedoeling is als je een auto hebt op de zaak???
Ik had niet gedacht dat via een serieuze site als de uwe ook weer reclame acties komen die IK niet wil

Hoogachtend,
M.M. Heskens
B. Thomas  |   | 
24-10-2007
 | 
12:13 uur
Ik heb net in een ander bericht gelezen dat de Belastingdienst nu ook eist dat we met z'n allen smartphones, diskettes, usb-sticks, cd-roms, dvd's en wat nog meer op dit gebied gedurende 7 jaren bewaren voor eventuele controle op afgetrokken kosten. Hoewel ik prima ervaringen heb met de medewerkers van de Belastingdienst op uitvoerend niveau, blijkt ook weer uit dit bericht over zakelijk tanken dat er op 'hoger' niveau bij deze dienst een soort van zwakzinnigen werkzaam zijn. Deze genante vertoning verziekt het ondernemingsklimaat in Nederland steeds verder! Politiek, grijp nu eindelijk eens een keer adquaat in!!! U zit daar, in Den Haag, om voor het land en het Nederlandse volk te zorgen! En zet de voor deze berichten verantwoordelijk hoge ambtenaar elders in (zwerfvuil ruimen bijvoorbeeld, daar heeft dit land echt iets aan!).
mevrouw M.J. Ooyen  |   | 
25-10-2007
 | 
09:21 uur
De enigste tip die ik dan kan geven is om je medewerker het zelf via hun pinpas laten betalen (voorschieten)en dan via een afschrift van hun bank terug te vragen. of gaat dat niet?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10