zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Stropdas nog steeds een must bij sollicitatie

14 november 2007 - De stropdas tijdens het sollicitatiegesprek is nog steeds een must, zo blijkt uit een steekproef van dassen.kast.nl. 83 procent van de 700 respondenten vindt een stropdas bij een mannelijke sollicitant een teken van respect. Even leek Nederland de stropdas te hebben afgegooid. Zo draagt Wouter Bos uit principe zelden een stropdas. En ook Prins Claus knipte jaren geleden zijn stropdas symbolisch in tweeën.

Jongeren


Desondanks is de das nog lang niet afgezworen. Opmerkelijk genoeg zijn het vooral jongeren die de stropdas als vereiste zien. Van de respondenten die aangeven dat de stropdas gedragen dient te worden, is 78 procent jonger dan 30 jaar. 

Zelfverzekerd

Naast respect afdwingen bij een eventueel toekomstige baas, heeft het dragen ook effect op de sollicitant zelf. Bijna de helft (47 procent) voelt zich zekerder wanneer hij een stropdas draagt.


Bron: Intermediair
 
 Doorsturen   24 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Te strakke stropdas gevaarlijk voor de ogen
 FNV wil richtlijn over piercings, hoofddoekjes en dresscodes
 Kledingkeuze van invloed op promotie
 Eerste indruk allesbepalend bij sollicitatie
 
 
reacties
 
Co JA kats  |   | 
14-11-2007
 | 
13:55 uur
Toch erg triest dat uiterlijk vertoon iets is waar men zich druk over maakt. Men zou beter wat meer aandacht aan de kwaliteiten van een sollicitant kunnen schenken.
Boudewijn  |   | 
5-12-2007
 | 
11:20 uur
Waarom is het triest dat men zich druk maakt over uiterlijk vertoon? De manier waarop je je kleed toont fatsoen en respect naar je omgeving.
Het is natuurlijk ook onzin dat men of op uiterlijk vertoon let of op de kwaliteiten. Het gaat perfect samen namelijk. Fatsoenlijk overkomen is trouwens ook een kwaliteit!
Ton van Well  |   | 
23-11-2008
 | 
00:28 uur
Voelt zich zekerder? Respect afdwingen? Je gelooft deze onzin toch niet? De oorsprong van de stropdas is zeker ook niet bekend? Stamt van de tijd dat de Noormannen ons land bezet hielden en alle mannen verplichtten altijd een touw om hun nek te dragen zodat zij bij een vergrijp deze mannen direct aan een boom konden ophangen!! Dus een veredelde provocatie tot doodvonnis. Zelf draag ik sinds 1965 nooit meer een stropdas, wel een hals sieraad of ook wel genoemd tie cord uit de cowboy/indianentraditie. Ook op bezoek bij ministers enz.heb ik mij zo gekleed en op die manier respect getoond en gekregen.
gert f. dekker  |   | 
24-11-2008
 | 
10:02 uur
Een tie cord, Ton? Ik vermoed dat die zijn omgedaan om de betreffende gemakkelijk achter een paard aan voort te kunnen slepen, een ook vervelende vorm van doodstraffen...
Niet de oorsprong van een gebruik maar de huidige beleving en betekenis doen er toe!
Laten we maar blij zijn dat wij geen vrouwen zijn die zich voor hun representatie iedere dag opnieuw moeten opdoffen met wisselende variaties. Bij ons zijn met een andere stropdas de bordjes al verhangen! Een stuk goedkoper.
Maar ik geef toe, het blijft een belachelijk gebruik. Als predikant-directeur (een merkwaardige combinatie) neig ik ook telkens naar de harde ronde kraag van een geestelijke. Makkelijk en herkenbaar en veel mooier volgens mij. Ik veerde in mijn zeventiende levensjaar (1967) op toen het plotseling mode werd om overhemden te gaan dragen met een gesloten harde col. Helaas duurde deze mode maar een half jaar. (en toen was mijn col ook al versleten) Helaas zijn wij allemaal slaven van wat men als gangbaar en dus als dwingend beschouwd. Misschien is de stropdas wel het ultieme teken van onze moderne perfide slavernij...Inhoudelijk is deze dwingelandij natuurlijk veel ingrijpender!

Gert F. Dekker, Bennekom
Hennie  |   | 
24-11-2008
 | 
11:23 uur
Sommige mensen hebben na het hippie tijdperk hun eigen beeld aan de voortschrijdende ontwikkelingen en huidige normen gescherpt.
Anderen zien de stropdas niet als de slavenketting die door Ton aan de historische bezetting van Noord-Frankrijk wordt gekoppeld, twee millennia geleden.
Door het dragen van een stropdas wijken mannen niet af van het beeld dat gewoon is bij sollicitaties. Daardoor voorkomen ze anders te zijn. En dus onzekerder te worden.
Het dragen van de stropdas vestigt dus niet de aandacht op: het NIET dragen. Waardoor er aandacht is voor de persoon. En zijn kwaliteiten.
Respect verdien je daarvoor niet. Misschien omdat je de moeite hebt genomen om te weten hoe je verwacht wordt jezelf te verkopen.
Zo een stropdas is tegenwoordig een lapje stof dat bij een overhemd of pak gekocht wordt. En geen strop om je nek. Als je dat wel zo voelt, is dat helaas je eigen belemmering. En vraag ik mij af of je je bh ook nog in de open haard bewaart?
Vergelijk het met het poetsen van schoenen of auto. Dat doen we intussen toch ook wel weer. Terwijl dat helemaal overbodig is en echt alleen voortkomt uit een sociaal keurslijf.
J.E. Kallenbach - Heinen  |   | 
24-11-2008
 | 
12:09 uur
Ik heb altijd gedacht dat mijn auto en schoenen langer meegaan als ik ze af en toe poets? En mijn BH, die ik inderdaad niet in de open haard bewaar, heeft volgens mij ook een praktische functie.
De praktische functie van kleding als een stropdas en een panty bij 30 graden, etc. (zie ook de column tien-dingen-die-u-niet-moet-dragen-tijdens-een-sollicitatie ) ontgaat mij ten enen male.

Ik vind het ongelofelijk dat er zovaak columns zijn over de kleding van sollicitanten, collega's of overige werknemers.

Natuurlijk klopt het, dat als je erg afwijkt van de gangbare kledingnorm, je de aandacht meer daarop vestigt dan op je kwaliteiten als sollicitant. Met name jonge professionals moet je dat nog wel eens uitleggen.
Het is echter ook een gegeven dat jouw uitstraling iets meer is dan alleen je kleding, en met name wordt bepaald door hoe goed je in je vel zit.

Als jouw kwaliteiten goed zijn, je dat ook uitstraalt en je voorkomen netjes en verzorgd is, dan is het toch kolder dat je je alleen maar op een bepaalde manier mag kleden?

Ik ben blij dat alle mensen anders zijn, en ik dat niet alleen kan opmaken uit de kleur van de stropdas.
Stéphane Vanden Avenne  |   | 
19-03-2009
 | 
18:10 uur
De juiste combinatie overhemd-stropdas-pak is toch nog steeds een visite kaartje bij om het even welke zakelijke gelegenheid zij het nu een sollicitatiegesprek , netwerk bijeenkomst, een verkoopgesprek en dergelijke meer...
Hein Arnhem  |   | 
11-07-2009
 | 
12:12 uur
Mensen laat je toch niet van alles aanpraten. Dure pakken, stropdassen etc. De commercie wil nu ook het leifst dat de man mascara en zalfjes koopt. Respect voor de mensen die met het volkomen zichzelf zijn een goede boterham kunnen verdienen. Stropdas of geen stropdas.
Ton  |   | 
14-07-2009
 | 
11:26 uur
Met rode oortjes en blosjes op de wangen moet ik bekennen dat ik wel eens een pak, hemd en stropdas draag en dan ook vaak merk dat mensen anders op mij reageren. Het ene deel van de bevolking kijkt mij afkeurend aan en een ander deel benaderd mij anders alsof ik plots interessanter of belangrijker ben.

Persoonlijk hou vind ik pakken, hoeden en mantelpakjes een leuke manier van kleden. Ja de jaren 50 heb ik net gemist, inderdaad.

Ik heb met een brede glimlach de eerdere reacties gelezen en kijk zelf een beetje wat het beste past in een bepaalde situatie/kultuur. Meestal komt dat op een jeans, met hemd neer en een paar herenschoenen. Dat is een veilige keus lijkt me. Zou de stropdas weer in de mode komen juig ik dat toe. Dan hoop ik dat de hoed dat ook wordt. In het buitenland reageert men trouwens heel anders dan in Nederland op het ontbreken van pak met stropdas dat is iets om rekening mee te houden lijkt me.

Overigens hebben jullie gelijk, uiteindelijk draait het om de kwaliteiten en de persoon zelf.

Toch wil ik er wel op wijzen dat je correct kleden net als etikette, wijze van communiceren en met mes en vork kunnen eten toch ook zaken zijn die wat over je capaciteiten zeggen en hoe je in de wereld staat. Het is dus misschien heel goed dat je je afwijkend kleed en daarmee bewust iets over jezelf zegt. Je ''efficient'' kleden is altijd een goede keuze lijkt me.
Blackberry Storm  |   | 
6-01-2010
 | 
18:02 uur
Ik vind het ongelofelijk dat er zovaak columns zijn over de kleding van sollicitanten, collega's of overige werknemers.
hairstyles  |   | 
12-02-2010
 | 
20:11 uur
Persoonlijk hou vind ik pakken, hoeden en mantelpakjes een leuke manier van kleden. Ja de jaren 50 heb ik net gemist, inderdaad.
rv  |   | 
15-02-2010
 | 
08:03 uur
...heeft het dragen ook effect op de sollicitant zelf. Bijna de helft (47 procent) voelt zich zekerder wanneer hij een stropdas draagt...

Als jij je zelfvertrouwen laat AFHANGEN van een stokkie stof wat je wel/niet om je nek draait, think again en laat je nakijken door een hersen-doktor....

jammer genoeg is de rest van de wereld om je heen ook zo gehersenspoeld dat ze niet VERDER hebben leren kijken en voelen dan jouw driedlig grijze krijtstreep of mantelpakje oppervlakte.

Waar gaan we met zijn allen naar toe in deze wereld.. Stropdas up my ...
Piet  |   | 
15-02-2010
 | 
14:46 uur
De stropdas vind ik geen halszaak; veel belangrijker vind ik correct taalgebruik in woord en geschrift. Als ik de reacties bekijk, kunnen sommige mensen nog wel wat lessen gebruiken!
S M  |   | 
16-02-2010
 | 
11:48 uur
Wie/wat is ''dassen.kast.nl''? De link werkt (ten tijde van dit schrijven) niet. 't Zal wel een stropdassenboer zijn...

Ik draag zelden jasje/dasje, maar ik kan wel beamen wat Ton al zei. Of je het er nu mee eens bent of niet, je wordt anders benaderd wanneer je in kostuum gekleed gaat, zelfs door familie en vrienden, omdat je in deze wereld van uiterlijk vertoon nu eenmaal op je voorkomen wordt beoordeeld. Keer op keer blijkt dat ''mooie'' mensen makkelijker door een sollicitatie heen rollen, dan ''lelijke'' mensen. De juiste kleding kan een mens mooier maken.

Zelf probeer ik te achterhalen wat de gangbare kleding is, wanneer ik een sollicitatiegesprek heb. Ik voel me prettiger wanneer ik niet over- of underdressed ben.
Stropdassen fan  |   | 
2-10-2010
 | 
14:08 uur
Met of zonder stropdas? Dat hangt natuurlijk van het bedrijf af.

Persoonlijk ben ik er gek op, maar bij een bedrijf als www.XS4all.nl was het vroeger not done om een stropdas te dragen. Het verhaal gaat dat ze daar zelfs een keer de stropdas van de huisbankier hebben afgeknipt.

Moraal van het verhaal? Laat je goed vooraf informeren.

Verder is het natuurlijk van belang dat als je een das draagt, je een mooie zijden das draagt. Niet zo'n polyester dingetje en zeker geen stripfiguren.
overhemden  |   | 
27-11-2010
 | 
18:38 uur
Ben het inderdaad helemaal eens met stropdassen fan. Het hangt helemaal af van de betreffende bedrijfscultuur. Ik heb zelf gewerkt bij een internetbedrijf waar eigenlijk iedereen(lees mannen) in prachtige overhemden liepen, alleen wel lekker casual zonder een stropdas erbij! Denk alleen dat voor een eerste indruk het zeker geen kwaad kan een mooie das te dragen....er wordt dan snel genoeg duidelijk gemaakt of dit juist wel of niet de bedoeling is binnen de organisatie.
start niet  |   | 
29-11-2010
 | 
02:17 uur
goed plan .allemaal in `n mooi pak en `n flitsende stropdas .ja ik zie het helemaal voor me echt `n pracht plan. nou mij dus mooi niet gezien. maar waar ik mij nog het meest aan erger dat is aan al die opgeprikte figuren die denken dat ze belangrijk zijn en op je neer kijken als je in `n overal of spijkerbroek en zelfs werkschoenen loopt. ja dat kan toch echt niet meer in deze tijd met computers en snelle auto`s en vliegtuigen en wat al niet meer. en vergeet niet alle overheidsgebouwen met al die belangrijke stropdas figuren. ja eeeeee nu ik dit zit te schrijven begin ik te denken dat het best `n gaaf plan is ook zo`n pak te kopen met natuurlijk een mooie stropdas ja dat moeten we morgen allemaal doen al is het alvast alleen maar in Nederland de rest van de wereld zal dan ook wel snel volgen ja we lopen nu eenmaal graag voorop dus ook met dit plan natuurlijk. dit moet dan wel snel gebeuren natuurlijk want begrijp wel als de rest volgt dan is dit ook wel je laatste pak en stropdas . ja want ook de katoenboeren zullen volgen . maar een troost het zal niet snel te klein worden `n buikje ga je echt niet krijgen want ook de veeboeren en landbouw boeren hijsen zich snel in het pak . ja en het riool gaat ook dan niet meer verstopt .want al snel is er niets meer te eten of te snoepen en van zelf valt er dan ook niets meer te poepen. wat zal Nederland `n schoon en net land worden. en wil je dan toch nog `n rondje rijden met je snelle auto om het met je eigen ogen te zien en heb je de pech dat het kreng niet wil starten . ja dat is dan pech want ja die automonteurs die lopen er nu ook netjes bij in zo`n mooi pakje met stropdas en die gaan dat echt niet vies maken hoor. dus kruip er dan maar zelf even onder om te zien wat er loos is.pas wel op met je stropdas voor de koel ventilator wan anders snap je binnen een seconde waarom dat ding stropdas heet en pas op dat je pak niet vies word want ook de monteur van de wasmachine komt nooit meer als die stuk gaat . maar ikzelf ga altijd op zeker dus je snapt het wel zeker in `n donker hoekje heb ik nog mijn overal bewaard dus als mijn bolide het niet meer doet trek ik hem weer lekker aan en zo weer heerlijk in het werkkostuum kiep ik ook nog wat verse paarden stront over mijn moestuin zodat alles weer groeit en bloeit en als na verloop van tijd de oogst rijp is en ik na verloop van tijd niet meer in dat maat kostuum pas kan ik er altijd nog `n mooie vogelverschrikker van maken
Theo Heesakkers  |   | 
29-11-2010
 | 
11:55 uur
83% van 700 respondenten (=581) vinden een stropdas belangrijk.
78% van deze 581 respondenten die een stropdas belangrijk vinden (=453) is jonger dan 30 jaar.
Dat betekent dat minimaal 65% van de respondenten in de steekproef jonger is dan 30 jaar.
Stel de jongste respondent is 20 jaar en de oudste respondent is 65 jaar, dan:
65% = 20-30 jaar (10 jaar = 6,5% per jaar)
35% = 30-65 jaar. (35 jaar = 1% per jaar)
Kortom, wat zeggen de percentages in dit artikel meer dan dat het een slechte steekproef is?
Linda  |   | 
25-01-2011
 | 
16:29 uur
Stropdag is een beetje van vroeger. Persoonlijk vind ik dat het niet erg vlot meer is. Prins Claus had het al lang door!
Willem van Druten  |   | 
26-01-2011
 | 
13:36 uur
@ Linda.
Da's nie eerlijk. ZKH prins Claus was toen al ziek!
Italiaanse overhemden  |   | 
17-03-2011
 | 
10:44 uur
Leuk dat de das de gemoederen blijft bezighouden. Sommige groepen zien het als een verplicht nummer; anderen zijn juist liefhebber. Ik hoor bij de laatste categorie.

Mijn devies: doe waar je jezelf prettig bij voelt. Niets ergens dan een sip gezicht met een das eronder. En vereist de zogenaamde bedrijfscultuur een das maar heb je moeite je daaraan te conformeren? Dan naar een ander bedrijf...

Ciao,
Tom

Rossino  |   | 
12-08-2011
 | 
13:41 uur
Het hoort inderdaad bij een bedrijfscultuur. Je ziet wel steeds meer dat mensen geen das meer dragen, gewoon casual.

Mijn mening: Doe lekker aan waar je je goed in voelt dat straal je ook uit.
Mark van den Berg  |   | 
20-12-2011
 | 
12:56 uur
Leuk inderdaad die discussie over wel/geen stropdas. In sommige branches \\\'past\\\' het heel erg, in andere branches helemaal niet. Het ligt er dus aan waar je solliciteert.

@Rossino: inderdaad doe lekker waar je je goed bij voelt want dat straal je uit! Ook bij een sollicitatie.
Overhemden  |   | 
28-04-2012
 | 
20:40 uur
het hangt er helemaal van af in welk vakgebied je solliciteerd. Bedrijven in de artistieke sector zullen niet vallen over geen stropdas bijvoorbeeld. Een choker met een mooi colbert kan dan ook.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10