Reactie: Ons blind Vertrouwen in de Goedheid der Liefde houdt ons alles bij elkaar. Ook onvoorwaardelijkheid wordt genoemd in vriendschap en liefde. En vertrouwen.
Onvoorwaardelijkheid bestaat niet binnen de zakenwereld, het geld staat immers tussen ons in. Vertrouwen wel.
Ouwe-jongens-krentenbrood heet dat soms. Soms willen we meer vertrouwen dan goed voor ons is, vaak ontstaan uit de gedachte dat het wel heel zonde zou zijn om deze klant met al z'n wilde plannen en trouwe beloftes (en al dat ene veelbelovende aanzetje) jouw toko leeg te kopen, te laten gaan.
En is het niet zo dat wanneer wij onze klant tot vaste klant willen op-pamperen met gratis balpennen en exclusieve golfclinics, deze lieve klant het tijdig betalen weleens voor lief kan nemen? Juist vanwege dat close gedrag? Die fijne borrel na de clinic?
Hoe pijnlijk geconfronteerd te worden met onze eigen hebzucht die blind maakte voor het kwalijke gedrag van onze wanbetalende relatie. Liefdevol gebakken krentenbrood is plots duurbetaald en taai gegeten.
Reactie: Het is natuurlijk als HR idolaat preken voor eigen parochie, maar eigenlijk is er maar weinig toe te voegen aan het betoog.
Maar welk bedrijf heeft HR in haar begroting anders opgenomen dan sluitpost?
Ik ben er benieuwd naar.
Want nog steeds worden bedrijven te veel vanuit economische kengetallen gestuurd en te weinig vanuit kengetallen die de totale stand van zaken weergeven.
Daar heeft de BSC niets aan bijgedragen omdat deze scorecard nog steeds uitgaat van het economische dogma dat alles in balans moet zijn.
Reactie: Volledig eens met Kees Kamsteeg.
Frapant hoe een nieuwe werkgever van 21 triomfantelijk vertelt hoe hij de oudere werkenemers de tent uit heeft gekregen. Dit is mijns inziens tekenend voor de sfeer binnen deze organisatie.
Sta m.i.v. 1 oktober zelf op straat vanwege een ''reorganisatie'' die op dubieuze gronden plaatsvindt. Je moet hard aan de bak en al je netwerk contacten gebruiken om als oudere werknemer weer terug te komen in het arbeidsproces.
Zoals onze eerder genoemde ondernemer, eerder genoemd, zijn er meer jonge managers die geen lef tonen en hun ervaren krachten liever zien gaan dan komen. Heren managers: leeftijdsbewust personeelsbeleid is een antwoord. Dit houdt overigens niet in alle ouderen, zeg boven de 25, er uit gooien. Het houdt in de mensen daar plaatsen waar ze het best tot hun recht komen. En om zo iets te kunnen heb je mensen met werkervaring en levenservaring nodig. Ouderen...... dus.
Reactie: Onze ervaring is dat, mits goed voorbereid, juist hele goede resultaten bereikt worden met een groepsbrainstorm. Individuen lopen vaak vast in hun eigen denkpatronen. Wij doen het als volgt:
1. Geef deelnemers de opdracht om van tevoren zelf al over de uitdaging na te denken. Bijvoorbeeld met de 5 alternatieve manieren voor brainstorm hierboven.
2. Voed ze daarbij met allerlei relevante zaken.
3. Kom bijeen, brainstorm op de juiste manier en succes is in 9 van de 10 gevallen verzekerd. Zo niet, dan merk je dat het proces daarna vaak nog doorgaat en mensen dan individueel weer op een nieuw idee komen.
Reactie: Goed artikel.
Organisaties zouden de methode van: 'who done it'' af moeten schaffen. Het levert alleen slachtoffers op en geen verbeteringen.
Lia Donkers
Voor een wekelijkse rubriek in een landelijk dagblad schrijf ik stukjes over bijzondere arbeidsvoorwaarden, zoals kortingen of bedrijfsmasseurs, bedrijfskappers, sportabonnementen, extra doorgroeimogelijkheden voor vrouwen, vrij om te surfen als er veel wind staat (van een bedrijf in de duinen). Heeft uw organisatie ook een of meer bijzondere extraatjes voor uw werknemers, neem dan contact met me op. Wellicht kan ik daar dan over schrijven in mijn rubriek. Liefst eerst aanmelden per mail: heidi.zandbergen@daxis.nl
Reactie: Ik ben van mening, dat de flexibiliteit zoals hierboven omschreven bij een manager helemaal niet kan...
Je bent meestal manager van een afdeling .. ik nu van een heel warehouse.
Zal best ooit zwanger willen worden, maar dit kan bij ons/ een manager, helemaal niet zo flexibel.
Wie neemt dan die leiding op zich? Kan dat dan na dit verlof/flexibele verlof weer 'gewoon' terug gegeven worden??
Reactie: Een probleem met dit soort artikelen is natuurlijk de definitie van het woord 'relatie'. Zie daarvoor ook de discussie naar aanleiding van mijn vorige blog. Daarin ontstond wat gedoe over de definitie 'vriend'.
Vooraf had ik al in de Dikke Van Dale gekeken. Maar dat brengt ons niet zoveel verder (dit zeg de DDvD erover:
1 betrekking waarin personen, zaken, begrippen tot elkaar staan
2 duurzame liefdesverhouding
3 persoon tot wie men in betrekking staat.
Over liefde gaat het niet. Maar 'betrekking tot wie men staat' is natuurlijk ook voor velerlei uitleg vatbaar. Daarom liet ik dit maar weg. Achteraf onverstandig.
En dan blijven wij (inderdaad) met een interpretatieverschil zitten. Ik zou iemand die mijn naam kent nog geen relatie van me willen noemen. Alhoewel dat natuurlijk wel heel prettig is. Daarnaast moeten ze ook nog wel lekker eten op tafel zetten. Want anders is het snel afgelopen.
Waar ik toch meer aan zit te denken zijn de relaties in de B2B sfeer. Waar men vaak pogingen onderneemt om klanten voor zich te winnen en aan zich te binden. Een relatie is in mijn optiek ook zoiets als een zekere emotionele verbondenheid, loyaliteit, geven en nemen. Daarbij spelen wederzijds sympathieën natuurlijk een belangrijke rol.
Ik geef aan dit onderwerp in mijn volgende salesblog een vervolg.
Reactie: Het valt natuurlijk niet te ontkennen, dat de aangegeven punten vaak de oorzaak zijn van het mislukken van projecten.
Meestal wordt echter vergeten dat er mensen zijn die een project bewust saboteren, omdat ze belang hebben bij het mislukken van het betreffende project. Meer hierover is te lezen in het boek ''de Projectsaboteur'' (zie ook www.projectsaboteur.com).
Reactie: Het sociale aspect op het werk staat dus met zekerheid bovenaan voor de werknemer , pas daarna volgt de rest zoals salaris , arbeidsvoorwaarden enz.
Wat automatisch de vraag doet rijzen :
Komt deze prioriteit vanuit een 'algemeen tekort'aan positieve sociale omgang in de werksfeer of blijft een werknemer doorzetten ondanks andere 'minpunten' als het sociale
element voedend blijft ?
De enquete zegt helaas niets over de daadwerkelijke tekorten betr.sociale omgang op het werkterrein.Wat men mist wordt vlugger uitvergroot en kan een vertekent beeld weergeven of niet?
Reactie: Uiteraard zorgt goede software niet per definitie voor goede gesprekken. Daarvoor moet de manager toch echt zelf vaardigheden hebben (of ontwikkelen). De software kan wel direct toegang geven tot kennisbanken met de best-practices die in een specifieke ondernemening worden gebruikt. Dat heeft voor alle partijen o.m. als voordeel dat er eenduidig over de bedrijfswaarden en normen wordt gepraat.
Ik heb ook heel veel softwarepakketten gezien. Er zijn er gelukkig steeds meer die zijn ontwikkeld door goed naar de echte behoeften van de gebruikers te luisteren.
Omdat de gebruiker altijd gelijk heeft, is de toename van het aantal tevreden eindgebruikers (in dit geval managers, medewerkers en HRM afdelingen) een goede indicatie dat we op de goede weg zijn.
Reactie: Zoals dhr. Essers aangeeft gaat het om persoonlijk kontakt. Dit zit hem in het kennen van een aantal persoolijke maar vooral zakelijke items. Het gaat er daarbij om om erachter te komen wat de klant op prijs stelt. Een attentie bij z'n/haar verjaardag mits het op prijs wordt gesteld en niet te kleffig wordt? Meedenken en zijdelings adviezen geven over de bedrijfsvoering? Tips geven over interessante producten? Het geven van een training of voorlichting mbt. het gebruik van producten?
Vooral betrokkenheid en een daaruit voortvloeiende duidelijke service kunnen belangrijk zijn.
Reactie: Een goed idee voor de verkoopsites zoals marktplaats zou zijn om een ontvangstgarantiefonds op te zetten. De koper betaald - als hij dat wil - een aantal procent extra van de verkoopprijs waarbij hij de garantie krijgt dat hij het product krijgt toegezonden of bij malafide praktijken; minstens zijn geld terugkrijgt. Als hij niet kiest voor deze garantie dan betaal hij dus ook niet mee aan dit garantiefonds. De risico's zijn dan voor hem.
Aanbieders kunnen een certificaat krijgen van betrouwbaar en verspillen dit als een koper niet zijn product heeft ontvangen. Uiteraard wordt bij malifide praktijken de politie ingeschakeld.
Nog beter zou zijn dat e-mailadressen door de verkoopsite worden uitgegeven eventueel tijdelijk. Als aanbieder kun je tegen een klein bedrag zo'n e-mail adres krijgen waarbij dit bedrag in het garantiefonds word gestort. Dit e-mailadres kun je dan alleen krijgen als je een aantal gegevens verstrekt die snel verifieerbaar zijn. Bv. inschrijving kvk of sofinummer of .... Het moet wel zo zijn dat je als aanbieder van producten wel binnen een dag op de verkoopsite staat en niet dat het weken duurt.
Helemaal waterdicht is het nog niet. Het is een idee.
Reactie: Verspilde tijd is de tijd die je, meer dan normaal, nodig hebt om een bepaald traject af te leggen. Als je over 50 km een half uur doet, als je gemiddeld 100 km/u kan rijden, en je doet er dan een uur over. Dat half uur is verspilde tijd. Maar je kan ook denken: ''Ach, ik kan wel naar de radio of een CD luisteren, desnoods hard mee zingen of mee lachen'' Dat is weer ontspanning. Je kan dat natuurlijk ook thuis doen, maar in de auto heeft niemand last van het geluid dat je voortbrengt. Je kan van de nood ook een deugd maken. Desalniettemin overweeg ik toch dichter bij het werk te gaan wonen. Ik heb geen keus dan de auto te gebruiken, het OV is 0,0 naar mijn werkplek. En ik moet nog minimaal 13 jaar mezelf in die richting rijden.... Hoeveel 'verspilde tijd' heb ik nog tegoed? :(