zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Wie krijgt de schuld?

Door: Frank van Marwijk
 
In elke organisatie kunnen dingen verkeerd gaan. Het is dan belangrijk om te kijken waardoor de fouten zijn veroorzaakt en te streven naar verbetering. In de praktijk blijkt er echter vaak nog wat anders te gebeuren. De betrokken medewerkers – en misschien u ook – houden zich dan bezig met de schuldvraag. De vraag die centraal staat is dan niet: ‘Hoe heeft dit kunnen gebeuren en hoe kunnen we dat verbeteren?’ maar ‘Wie heeft dit gedaan, en hoe zullen we hem daarop aanspreken?’ In dit artikel staat de benadering van de ‘schuldige’ bij fouten centraal. Zoekt u een zondebok? Wat leveren verwijten op? Hoe is het om schuld toe te geven? Moet u de verantwoordelijkheid nemen voor fouten die u niet gemaakt heeft?

Heb ik gelijk of ongelijk?
Als er iets fout gaat is de communicatie vaak gericht op de oorzaak, maar soms ook op de veroorzaker daarvan. Er wordt geanalyseerd hoe het mis heeft kunnen lopen en wie daar betrokken in zijn geweest. Soms confronteren medewerkers elkaar dat de ander iets nagelaten of juist iets gezegd of gedaan heeft, waardoor de huidige situatie is ontstaan. Niemand wil de schuld toegeven en er ontstaat een welles-nietes spel.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Marketeers besteden video steeds meer uit (3) 
De Tesla-taxi's van Schiphol gaan in de verkoop (4) 
UPS bestelt 125 Tesla-trucks (1) 
Vijf eigenschappen van succesvolle CEO's (2) 
De cloud is nog ongrijpbaar voor veel senioren  (1) 
Wereldwijde faillissementen stijgen nog sneller dan verwacht (1) 
De kater na carnaval: feestvierders nemen vrije dagen op  (1) 
top10
Een op drie werkenden fantaseert weleens over collega
Werknemer niet enthousiast over nieuwe werkgever
40 procent vindt zijn/haar baan niet zinvol
Toenemend aantal zoekopdrachten naar banen in Polen vanuit Nederland
Hé, zelfstandig ondernemer, waarom werk jij niet gewoon in loondienst?
Ruim 50 procent wil ook lid van Koningshuis als designated survivor
De waarde van een post mortem onderzoek na een cyberaanval
Vijf zegeningen van een burn-out
Nederlandse werkgevers minder positief over werkgelegenheid
Klantervaring is belangrijker voor succesvolle supply chain dan lage kosten
meer top 10