zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sociale aspecten bepalen zin in werk

2 september 2008 - Werknemers hechten vooral aan de sociale aspecten van het werk. De omgang met collega’s en een goede teamspirit op het werk zijn het allerbelangrijkste, naast een goede sfeer. Collegialiteit scoort daarmee hoger dan de inhoud van het werk en de uitdaging die dat biedt.

Daarnaast spelen elementen als een goede en leuke baas, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid in de functie een belangrijke rol. Dat blijkt uit onderzoek van plezieropjewerk.nl in Nederland en België. 



Negatief

Het meest genoemd (12,3 procent) als negatief aspect aan het werk zijn vervelende collega’s en het ontbreken van teamspirit, op de voet gevolgd door een onuitstaanbare baas met wie het bepaald niet klikt (10,9 procent).
Derde in de rij is een teveel of juist een gebrek aan werk (8,7 procent). Pas op de vierde plaats komt de inhoud van het werk zelf. 8,4 procent van alle respondenten noemt onvoldoende uitdaging, saai of zinloos werk en een teveel routine als negatief aspect van hun huidige baan. Op de vijfde plaats volgen de klagende collega’s en het ontbreken van een goede sfeer en gezelligheid op het werk (genoemd door 7,3 procent). Andere aspecten die uitsluitend in negatieve zin uit het onderzoek naar voren zijn gekomen, zijn onzekerheid over de eigen toekomst binnen het bedrijf en de (vele) reorganisaties (3,3 procent), afspraken die niet worden nagekomen door collega’s of management (twee procent), incompetentie van collega’s of management (één procent) en een slechte interne communicatie. 

Positief

Dat waarmee u een medewerker weg kunt jagen is ook meteen het meest positieve aspect aan de huidige baan: de omgang met collega’s en de teamspirit binnen de afdeling of het bedrijf. Dit aspect werd maar liefst door 24,9 procent genoemd en daarmee als meest positief aan de huidige baan beoordeeld. Het tweede aspect is de inhoud van het werk (17,6 procent) en de uitdaging die dat de betrokkene biedt. Op de derde plaats zien we een nieuw element: veel vrijheid om het werk zelf in te delen en vorm te geven en zelfstandigheid en verantwoordelijkheid binnen de functie en het bedrijf (genoemd door 8,7 procent). De meeste werknemers blijken (hoe verrassend) een hekel te hebben aan bureaucratie, vaste procedures en controles op de geleverde prestaties, terwijl dat toch met regelmaat voorkomt. Op de vierde plek volgt een goede sfeer en gezelligheid (6,8 procent). De vijfde plek wordt bezet door contact met de klant (5,5 procent). 

Sociaal

Het sociale aspect op het werk is daarmee vele malen meer genoemd dan het salaris, arbeidsvoorwaarden, doorgroeimogelijkheden en een goede werkplek. Niet dat de laatste aspecten niet meetellen, zeker wel, maar medewerkers willen zich in de eerste plaats thuis voelen en veel en leuk contact met baas, collega’s en klanten hebben. Wordt hieraan niet voldaan, dan kunt u ze ook niet tevreden stellen met een extra beloning.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Grote merken stellen Nederlandse consument teleur
 Nederlanders zijn trots op hun werk en doen vaak meer dan wordt gevraagd
 HR-beslisser ervaart te hoge werkdruk op HR-afdeling
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Sociaal contact belangrijker dan geld
 Steeds minder persoonlijk contact op werkvloer
 Informele sfeer trekt werkzoekende naar MKB
 Vijf manieren om een negatieve sfeer om te buigen naar een positieve
 
 
reacties
 
Sonja Tranchet  |   | 
6-09-2008
 | 
20:51 uur
Het sociale aspect op het werk staat dus met zekerheid bovenaan voor de werknemer , pas daarna volgt de rest zoals salaris , arbeidsvoorwaarden enz.
Wat automatisch de vraag doet rijzen :
Komt deze prioriteit vanuit een 'algemeen tekort'aan positieve sociale omgang in de werksfeer of blijft een werknemer doorzetten ondanks andere 'minpunten' als het sociale
element voedend blijft ?
De enquete zegt helaas niets over de daadwerkelijke tekorten betr.sociale omgang op het werkterrein.Wat men mist wordt vlugger uitvergroot en kan een vertekent beeld weergeven of niet?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
Vijf tips voor veiligheidsbewustzijn
Twee op de vijf werkenden laat zich niet verleiden door tekenbonus bij zoektocht nieuwe baan
Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
meer top 10