zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sociale aspecten bepalen zin in werk

2 september 2008 - Werknemers hechten vooral aan de sociale aspecten van het werk. De omgang met collega’s en een goede teamspirit op het werk zijn het allerbelangrijkste, naast een goede sfeer. Collegialiteit scoort daarmee hoger dan de inhoud van het werk en de uitdaging die dat biedt.

Daarnaast spelen elementen als een goede en leuke baas, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid in de functie een belangrijke rol. Dat blijkt uit onderzoek van plezieropjewerk.nl in Nederland en België. 



Negatief

Het meest genoemd (12,3 procent) als negatief aspect aan het werk zijn vervelende collega’s en het ontbreken van teamspirit, op de voet gevolgd door een onuitstaanbare baas met wie het bepaald niet klikt (10,9 procent).
Derde in de rij is een teveel of juist een gebrek aan werk (8,7 procent). Pas op de vierde plaats komt de inhoud van het werk zelf. 8,4 procent van alle respondenten noemt onvoldoende uitdaging, saai of zinloos werk en een teveel routine als negatief aspect van hun huidige baan. Op de vijfde plaats volgen de klagende collega’s en het ontbreken van een goede sfeer en gezelligheid op het werk (genoemd door 7,3 procent). Andere aspecten die uitsluitend in negatieve zin uit het onderzoek naar voren zijn gekomen, zijn onzekerheid over de eigen toekomst binnen het bedrijf en de (vele) reorganisaties (3,3 procent), afspraken die niet worden nagekomen door collega’s of management (twee procent), incompetentie van collega’s of management (één procent) en een slechte interne communicatie. 

Positief

Dat waarmee u een medewerker weg kunt jagen is ook meteen het meest positieve aspect aan de huidige baan: de omgang met collega’s en de teamspirit binnen de afdeling of het bedrijf. Dit aspect werd maar liefst door 24,9 procent genoemd en daarmee als meest positief aan de huidige baan beoordeeld. Het tweede aspect is de inhoud van het werk (17,6 procent) en de uitdaging die dat de betrokkene biedt. Op de derde plaats zien we een nieuw element: veel vrijheid om het werk zelf in te delen en vorm te geven en zelfstandigheid en verantwoordelijkheid binnen de functie en het bedrijf (genoemd door 8,7 procent). De meeste werknemers blijken (hoe verrassend) een hekel te hebben aan bureaucratie, vaste procedures en controles op de geleverde prestaties, terwijl dat toch met regelmaat voorkomt. Op de vierde plek volgt een goede sfeer en gezelligheid (6,8 procent). De vijfde plek wordt bezet door contact met de klant (5,5 procent). 

Sociaal

Het sociale aspect op het werk is daarmee vele malen meer genoemd dan het salaris, arbeidsvoorwaarden, doorgroeimogelijkheden en een goede werkplek. Niet dat de laatste aspecten niet meetellen, zeker wel, maar medewerkers willen zich in de eerste plaats thuis voelen en veel en leuk contact met baas, collega’s en klanten hebben. Wordt hieraan niet voldaan, dan kunt u ze ook niet tevreden stellen met een extra beloning.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 De opmars van de strategische HR business partner
 Omzet van B2C e-commerce opnieuw groter aandeel van BBP
 Bijna helft logistieke medewerkers niet klaar voor toekomst
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Sociaal contact belangrijker dan geld
 Steeds minder persoonlijk contact op werkvloer
 Informele sfeer trekt werkzoekende naar MKB
 Vijf manieren om een negatieve sfeer om te buigen naar een positieve
 
 
reacties
 
Sonja Tranchet  |   | 
6-09-2008
 | 
20:51 uur
Het sociale aspect op het werk staat dus met zekerheid bovenaan voor de werknemer , pas daarna volgt de rest zoals salaris , arbeidsvoorwaarden enz.
Wat automatisch de vraag doet rijzen :
Komt deze prioriteit vanuit een 'algemeen tekort'aan positieve sociale omgang in de werksfeer of blijft een werknemer doorzetten ondanks andere 'minpunten' als het sociale
element voedend blijft ?
De enquete zegt helaas niets over de daadwerkelijke tekorten betr.sociale omgang op het werkterrein.Wat men mist wordt vlugger uitvergroot en kan een vertekent beeld weergeven of niet?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De éénjarige opleiding tot Qualified Bedrijfskundige
Leer bedrijfskundige kennis integraal toe passen in complexe en continu veranderende situaties. Een unieke opleiding waar aandacht is voor kennis, vaardigheden én jouw persoonlijke ontwikkeling! Start 29 oktober, download nu de brochure!
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Stuur je medewerkers veilig en voordelig de weg op
Belang van een goede werkgeversverklaring
Waar voldoet een goede website voor jouw bedrijf aan?
De juiste planning voor een feilloze bedrijfsverhuizing
reacties
Omzet van B2C e-commerce opnieuw groter aandeel van BBP (1) 
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen? (1) 
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?  (1) 
Ultieme teambuilding: met het team op vakantie (1) 
HR-beslisser: starters met traineeship mogen meer verdienen dan starters zonder (1) 
De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties (1) 
Luieroorlog lijkt voorbij (1) 
top10
Zeven tips voor sneller burn-out herstel (video)
Hoe weet u of iemand over de juiste mindset beschikt?
Het recept voor de ideale vacature
Duitse graadmeter: wereldwijde recessie zet door
Keuze tips voor de smartphone van de zaak
Verschil levensverwachting hoog- en laagopgeleid groeit
Digitale-competentiekloof schaadt internationale bedrijven
Bedrijven lopen talent mis door taalgebruik in vacatures
Kwart bedrijven ervaart personeelstekort
Klant niet op één bij CFO
meer top 10