zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zeven manieren om een economische crisis te overleven

8 september 2008 - Maakt u zich ook zo’n zorgen over hoe u deze economisch slechte tijden gaat overleven? Deze zeven aanbevelingen van Sirota Survey Intelligence kunnen u helpen. Speerpunt hierbij is effectief personeelsmanagement.

1. Ontwikkel een cultuur van ‘partnerschappen’


Focus continu op vertrouwen, lange termijn doelen, gezamenlijk beslissingen nemen, open communicatie, openheid over de financiën en gelijke behandeling voor iedereen. Bedrijven die dat doen, presteren over het algemeen beter dan degenen die strikt hiërarchisch in elkaar zitten. 

2. Ga niet te snel over tot ontslagen

Stel eerst al het andere in het werk om kosten te reduceren en schrap pas in het personeelsbestand als het écht niet anders kan. Geloof het of niet, maar in ondernemingen die hun mensen als partners in plaats van nummers beschouwen en hun volle vertrouwen genieten, zullen mensen zich persoonlijk aanbieden om op te stappen als het echt nodig is. Ze weten immers dat het management alles in het werk heeft gesteld om dat te voorkomen. 

3. Doe wat u zegt

In zware tijden is het des te belangrijker dat medewerkers zich gesteund voelen door hun leidinggevenden. Zorg dat uw woorden en daden in overeenstemming zijn, alleen dan creëert u een werkplek waar iedereen zich gerespecteerd voelt. Kijk of u een training kunt krijgen in omgaan met stress – zowel van uzelf als van uw team. 

4. Besteed extra aandacht aan uw toppers
De beste mensen zijn degenen die vaak het snelst vertrekken in moeilijke tijden. Wie echt goed is, heeft namelijk altijd genoeg mogelijkheden. Zorg er dus voor dat u hen niet verwaarloost en biedt hen voldoende doorgroei- en ontwikkelkansen. 

5. Betrek iedereen bij het behalen van de zakelijke doelstellingen
Een goede manier hiervoor is om een beloningssysteem in te stellen voor het behalen van bepaalde doelstellingen. Dergelijke initiatieven verhogen de motivatie en versterken de teamgeest. 

6. Betrek iedereen bij mogelijke oplossingen

Vooral in moeilijke tijden hebben managers de neiging plannen en informatie voor zich te houden. Open communicatie en hulp vragen bij het oplossen van problemen is echter een effectieve manier om het machteloze gevoel van medewerkers weg te nemen. 

7. Blijf functioneringsgesprekken voeren

Op die manier houdt u goed in de gaten wat er leeft op de werkvloer en hoe bang/onzeker uw mensen eventueel zijn. Tegelijkertijd levert het u goede feedback op over de effectiviteit van uw beslissingen en acties. Let op stressignalen en werkdruk om te voorkomen dat uw mensen een burn-out krijgen. Vooral nu is het belangrijk mensen gerust te stellen en eerlijk te zijn.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier manieren om een recessie te overleven
 Heeft u volgend jaar uw baan nog wel?
 Werkgevers vrezen voortbestaan van hun organisatie
 Mensen ontslaan in zware tijden is helemaal niet zo slim!
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
8-09-2008
 | 
09:23 uur
Het is natuurlijk als HR idolaat preken voor eigen parochie, maar eigenlijk is er maar weinig toe te voegen aan het betoog.
Maar welk bedrijf heeft HR in haar begroting anders opgenomen dan sluitpost?
Ik ben er benieuwd naar.
Want nog steeds worden bedrijven te veel vanuit economische kengetallen gestuurd en te weinig vanuit kengetallen die de totale stand van zaken weergeven.
Daar heeft de BSC niets aan bijgedragen omdat deze scorecard nog steeds uitgaat van het economische dogma dat alles in balans moet zijn.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10