Reactie: Het állerbelangrijkste is dat de manager in zichzelf blijft geloven en zich ervan bewust is dat niemand iets voor hem of voor zijn team doet. De mensen, inclusief de manager moeten het zélf doen en zichzelf aan het einde van iedere dag de vraag stellen of de prestatie die zij die dag leverden gewaardeerd kan worden met een voldoende! In deze cirisistijden is de enige oplossing om uit een neerwaartse spiraal te geraken alleen maar te vinden in het mouwen opstropen en doorzetten.
Reactie: Het dragen van de stropdas is de nieuwe trend die zich sedert februari van dit jaar opnieuw doet gevoelen en heeft dus niets met de kredietcrisis te maken. Men zal waarschijnlijk opgemerkt hebben dat de sprekers op seminars en bijeenkomsten voortaan opnieuw een stropdas dragen. Dat geeft inderdaad aan de toehoorders een gevoel van respect en vertrouwen en verhoogt ongetwijfeld de belangstelling. Ook in de meeste hogescholen is deze trend en gevoel waarschijnlijk ook doorgedrongen tot de leerkrachten en zelfs de leerlingen, want op mondelinge examens wordt weer door 7/10 van de leerlingen een stropdas gedragen. Dat was duidelijk te merken tijdens de eindexamens in mei van dit jaar.Dat deze trend zich dan ook maar verderzet en niet deze van onze ministers, die menen dat ze door het afleggen van de stropdas, korter bij de burger staan.
Reactie: Het lijkt er op dat HR zich op de één of andere wijze moet bewijzen, dat ze niet duidelijk kunnen maken wat hun toegevoegde waarde is en hoe ze dit kunnen meten. Ik denk dat het niet hier om gaat. Wat ik zie in organisaties is dat ze geen eenduidig beeld hebben van wat er in de wereld gebeurt. Kunnen we alles plannen, of verandert er veel in onze omgeving, kunnen we alles standaardiseren, of is de vraag aan de organisatie te complex daarvoor. Als organisaties niet helder hebben hoe de wereld er uit ziet, kun je geen afgestemde business, processen, systemen en mensen creëren, weet je niet welke mensen, welke ervaring, welke kennis je op welk moment je nodig hebt. Dat is dus geen HR probleem, maar een management visie probleem. Natuurlijk speelt HR daar een rol in en helaas komt men vaak niet verder dan functiebeschrijvingen, maar dat is de rol die HR neemt. Ik denk dat de rol van HR steeds meer zou moeten gaan over alignment en slagkracht. Simpel gezegd, als de business niet goed gaat, als productiviteit achteruit gaat als klanten ontevreden zijn, dan zijn de mensen niet afgestemd op elkaar. Het gaat dus niet om de persoon of zijn functie, maar over de interactie met de wereld om hem of haar heen. En er is geen organisatie zonder interactie, dus altijd een prominente rol voor HR of HCM of HIM (Human Interaction Management). Die visie op de wereld en de alignment en slagkracht die je daar in ontwikkeld (3C model en Company Reference Grid model) bepalen je succes, niet of anderen jou toelaten of toestaan in de organisatie.
Mooie pep-talk voor die gene die het nodig hebben, maar Bob Proctor valt mijns inziens in een discutabele categorie. Laat niet verlet dat je er altijd nog iets van op kunt steken.
Reactie: Ben het helemaal met je eens Ron. Een argument voor deze exorbitante salarisverhogingen zou zijn dat deze managers zonder die verhoging zouden vertrekken naar het buitenland.
Tuurlijk heb je goede leiders nodig maar de beloningen die ze krijgen staan echt niet in verhouding met hun geleverde prestaties.
Reactie: @ Geenen,
ha ha ha Eigenheimers die is leuk. En nee, voor mij gaat deze regel ook niet op. Ik kom zelfs niet in de buurt van de beginletter ... ben benieuwd naar de resultaten en onderzoekscriteria van het onderzoek.
Reactie: Ik ben het volledig eens met bovenstaand verhaal. Jammer alleen dat in de slotzin wordt gezegd: ''langere dagen'', waarmee weer gestuurd wordt op ''aanwezigheid''. In het zelfde onderzoek blijkt nl vooral dat een e-werker ''effectiever'' is dan zijn collega op de werkvloer. Dat zou in het kader van resultaatgericht sturen een ''beter'' argument zijn.
Aan de andere kant ben ik gezien de file problematiek en vergrijzing van mening dat het vanzelf uit nood geboren wordt. Over niet al te lange tijd moeten we veel meer doen met veel minder mensen, dus zijn we genoodzaakt om te kiezen voor een efficiente werkwijze. In mijn optiek is e-werken de enige oplossing (naast automatiseren)!
Reactie: En ziet... mijn algemene directie las het artikel en paste het onmiddellijk toe... zal dit artikel dan het bewijs zijn van zijn eigen stelling...?
Reactie: Volgens mij weet een klant best wat hij/zij wil. De oude waarden van behoeften bevrediging gaan nog steeds op. Hoewel we in onze wereld de eerste fasen redelijk voor elkaar hebben (eten, drinken, kleding, onderdak, veiligheid).
Volgens mij gaat het er juist om dat de aanbieder appelleert naar een waarde, zoals zekerheid, geborgenheid, status. Daar moet een keuze gemaakt worden en vervolgens moeten alle acties in het teken van die waarde staan.
Er zijn voorbeelden zat te noemen: McDonalds, Coca Cola, Adidas, Virgin Atlantic..... deze bedrijven heb je niet dagelijks nodig, maar je weet wel (als je ze gebruikt) wat je krijgt. En hoe duidelijker het bedrijf is, hoe vaker een klant terug komt.
Reactie: Het is juist de tijd om besparingen te realiseren. En dat kan zonder dat het al te veel moeite kost. Voor bedrijven en voor ieder individu. Kijk nu naar de volledig elektrisch aangedreven motorscooter. 10.000 km per jaar kost je 75 euro, je betaalt geen wegenbelasting en de motorscooter is zo goed als onderhoudsvrij. Ze zijn al te koop in nederland. Ze dragen bij aan de vermindering van files, zijn goed voor ons milieu en besparen een enorme hoeveelheid geld.
Reactie: Een van de oorzaken van de huidige economische crisis is het wegvallen van het vertouwen van de consument.
Banken die omvallen, bedrijven die ineenstorten en managers die met grof geld dan weggaan.
AMRO bank viel ten prooi van Fortis, de toenmalige topmanager van Amro streek een recordbedrag op aan zijn aandelen (hoezo eigenbelang bij de verkoop?) en kreeg vele jaarsalarissen mee.
Fortis België overgenomen door de staat, de top gaat feest vieren in Monte Carlo in het duurste hotel daar, terwijl ze eigenlijk allemaal op staande voet ontslagen hadden moeten worden.
Dit nieuwe soort “mensen” is uitsluitend bezig met zichzelf te verrijken en kost dat werkgelegenheid, dan is dat hun zorg niet.
Erger nog het interesseert hen niets wat er met de spaarders, hun klanten, gebeurt.
Dat systeem moet nu maar eens goed omvallen en het liefst naar de zeebodem wegzinken, dan hebben we een kans dat onze economie weer beter wordt.
En voordat de tegenreactie zijn ''wel erg zwart wit'', ik ken gelukkig hele goede ondernemers en managers, die bovenstaand tegenspreken, gelukkig wel en ik hoop dat deze groep zich snel vermenigvuldigt en de rotte appelen gaan vervangen.
Reactie:
Weet u dat ondernemers en vooral kleinere ondernemers zich niet kunnen permitteren om ziek te zijn.
Want juist zij zijn niet te vervangen, omdat het bedrijf daar te klein voor is.
Managers voelen zich onvervangbaar en mogen zich afvragen of dat wel zo is. Ze hebben personeel onder zich en een goede manager werkt zich niet de hele dag een bult, maar delegeert, bestuurt de afdeling en zorgt dat hij een goede vervanger heeft.
En met een griepje kan je gerust doorwerken, mits de koorts niet te hoog is.
Managers zijn gewoon ziek, wanneer ze echt ziek zijn en dan draait de afdeling ook gewoon door. Wel ben ik het er mee eens dat wanneer je interessant en verantwoordelijke werk hebt, je minder snel voor ieder wissewasje thuis blijft.
Dus managers hebben veel voor op de rest van het personeel en ze hebben de kans om hun werk zelf in te delen, wat bij veel werknemers niet te zeggen valt.
Dus ik pak het artikel niet op zo van: zo wat zijn deze mensen beter dan de rest en wat hebben ze toch een toewijding voor het bedrijf, maar ze willen daar hun zogenaamde toegevoegde waarde voor het bedrijf als voorbeeld laten zien, terwijl ze op vaak heel andere gronden toch op het werk verschijnen.
Dus draag als manager zorg dat de rest van de werknemers ook het gevoel van hun werk krijgen, dat ook zij belangrijk zijn en dat er naar hun wordt geluisterd, dan zal je zien dat niet alleen managers blijven doorwerken bij een beetje ziek zijn, maar ook de andere mensen in het bedrijf dat gewoon doen.
Reactie: Ja, natuurlijk doen ze dat, maar dat komt omdat consultants meepraten in dezelfde bedrijfscultuur. Maar het moet niet vergeten worden dat consultants wel hun eigen kennis en visie zonder bedrijfsblindheid inbrengen. Het wordt alleen verpakt in een zelfde soort communicatieprotocol als het bedrijf gewend is, want dan lijkt het eigen.
Reactie: Heerlijk, eindelijk eens een goed en eerlijk stuk. Al die hypes die we maar gedwee moeten volgen, omdat Pietje en Klaasje die ook volgen. Eerst nadenken over waar je mee bezig bent geeft tenminste een zuiver inzicht in waar het over gaat en of het goed is voor je bedrijf. Echt heerlijk om zoiets te lezen.