zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
reacties
 

CV’s barsten van de leugens en blunders

L.J.   |    |  29 oktober 2008
Reactie: Is dit een oud bericht in een nieuw jasje?
Als ik 1 CV naar 10 Personeelsmanagers stuur of HRM's dan krijg 20 verschillende reacties of meningen. ZE LEZEN DE CV'S NIET GOED GENOEG. Zie de 60 seconden. Er loopt in Nederland genoeg GOED personeel rond, alleen moeten de de P's en HRM functionarissen eens af van een HBO-er of Batcheler opleiding voor de functie van toiletjuffrouw. Nu ziet men dat nog steeds niet maar er komt steeds meer een tijd dat je blij moet zijn dat er iemand sollicteert naar een vacture in je bedrijf. Zie de enorme premies die er nu al uitgeloofd worden om personeel op betaalde functie binnen te krijgen. Dus HRM's en En P- functionarissen ben eens tevreden met de gesolliciteerden en geef hem in je onderneming een goede en degelijke opleiding. Dan behoudt je het personeel ook langer. En dat kost evenveel als dat je lang naar je HBO-er Of Batchler moet zoeken voor de functie van Tolietjuffrouw.
 

Wat we kunnen leren van Ziggo.

Hans Bezemer   |    |  29 oktober 2008
Reactie: Uitermate interessant artikel. Ook ik werd getriggerd door deze uitzending, al bekeek ik het vanuit een IT beheersbril. Op een aantal plaatsen zijn er raakvlakken, en wat u daarover schrijft kan ik het met u eens zijn. Ten eerste, bij veel fusies gaat er veel mis (ook - of juist vooral - op IT gebied) en adequate hulp verdient zich zeker terug. Al is het maar om als onafhankelijk mediator in een stammenstrijd te dienen.
Ten tweede, dit soort verschijnselen (veel klachten) treden op als er inderdaad in het luchtledige bedrijfsprocessen zijn ontworpen en zonder enige afstemming over de organisatie zijn uitgerold. Ja, en in dat proces verlies je de motivatie van je medewerkers volledig en dat is bij een fusie - die toch altijd spanningen met zich meebrengt - funest. Als de klant er lucht van krijgt (zoals bij Ziggo) ben je nog veel verder van huis.
Tenslotte, het sturen van een marketing manager is inderdaad een zwaktebod. Op mij maakt het de indruk dat het als een PR aangelegenheid gezien wordt en de trein rustig verder rolt op hetzelfde spoor. Zelfs als men er in slaagt om dat handjevol klanten uit de studio met prioriteit van hun klachten af te helpen, zal dat de reputatie van Ziggo nauwelijks redden. Het is alleen uitstel van executie. Ziggo zal zich inderdaad moeten herorienteren, een nieuwe strategie t.a.v. de fusie moeten uitwerken en opnieuw beginnen. Anders zal men nog wel eens lang kunnen blijven doormodderen met alle commerciele consequenties van dien.
 

Wat we kunnen leren van Ziggo.

Rene Civile   |    |  29 oktober 2008
Reactie: Beste Ad,

Ik heb helaas de uitzending van Radar niet gezien maar ben klant geweest van Casema en heb voor het totale Zesco/Ziggo project als Project Manager voor Casema geacteerd in de toeloop naar de fusie.

Ik onderschrijf alle facetten die je hier hebt beschreven. Je hebt basaal een opsomming gegeven van hetgeen er ten goede zou kunnen veranderen.

Men zal, heel hoog in de organisatie, moeten beseffen dat schaalvergroting misschien winst kan brengen maar dat de te fuseren organisaties er wel klaar oor moeten zijn.

Ik heb bemerkt dat dit niet zo was en na het opstellen van het PID voor mijn deelprogramma, het algehele desktop/laptop programma, afscheid genomen. Dit uiteraard in goede onderlinge samenwerking.

Ziggo zal zichzelf als eerste rekenschap moeten geven dat een fusie eerst een goede interne harmonisering vergt. Daarna moet er een goede organisatie structuur worden opgezet en geimplementeerd. Dit is op zich al een hele klus naast die van een technische fusie.

Als laatste heeft men gewoon doorgeborduurd op de wijze die Casema hanteerde, die al de nodige frustraties opleverde met als gevolg dat dit nu door de hele organisatie doorwerkt.

Ik breek hier graag een lans voor al die goedwillenden die nu 'zwaar geharnast' hun werk moeten doen en terecht, een reclamecampagne zoals Ziggo nu voert doet niets aan de problemen af.

In de IT geld er een wetmatigheid die je ook hebt beschreven. Als je voort blijft borduren op een fout dan zie je er nog tientallen tegemoet. Datzelfde geld voor een begonnen leugen. Je moet blijven liegen en dat kost bergen met energie omdat je goed moet opletten wat je allemaal hebt gezegd.

Het zou Ziggo passen om gewoon eens een gezonde pas op de plaats te maken en eens naar een aantal aspecten intern te kijken. Ze hebben mensen genoeg met de juiste instelling en ervaring. Ik hoop dat ze die ook gebruiken een keer.

RC PM
 

CV’s barsten van de leugens en blunders

Rene Civile   |    |  29 oktober 2008
Reactie: Het is grappig deze cijfers weer eens opnieuw te zien. Een dergelijk onderzoek is nu eenmaal niet nieuw. Er zijn twee details die ik hier in het lijstje eigenlijk mis.

1. Wanneer je referenties opgeeft zorg er dan voor dat het geen vrienden uit de kroeg betreft. Het is namelijk een hele kleine wereld en leugentjes komen als een boemerang weer terug.

2. Opdrachtgevers zouden meer moeite mogen doen om cv's te checken en referenties na te lopen.

Verder heb ik een klacht m.b.t. de gegeven tips. Het spoort sollicitanten namelijk aan het cv aan te passen naar de vragen en wensen die in een aanvraag staan beschreven. De beste tips?

- Wees gewoon jezelf
- Solliciteer op functies waar je kennis en ervaring in hebt
- Fouten maakt iedereen en worden vergeven maar aanwijsbare incompetentie niet
- Kijk tijdens een sollicitatie gesprek samen waar je elkaar kan aanvullen en ondersteunen
- Het is een kleine wereld en het opbouwen van een solide naam vergt jaren. Het afbreken soms in enkele momenten.

Succes

RC PM
 

Dertien tips voor startende interimmers

Gerard   |    |  29 oktober 2008
Reactie: Prima raadgever!
 

Dertien positieve kanten aan de kredietcrisis

johan   |    |  29 oktober 2008
Reactie: De meeste reacties getuigen van weinig realiteitszin. Een ding heb ik wel geleerd met Fortis: alvorens je aandelen van een holding koopt denk 2x na. De doos is zo leeg blijkt, zonder dat de eigenaars ook maar iets te zeggen hebben. Iedereen is netjes geflikt en zij die de delen nu bezitten kunnen op termijn likkebaarden. Voorspel nog heel wat juridische claims omwille dat de aandeelhouders en zeker de minderheidsaandeelhouders(waren er wel anderen?) wettelijke bescherming genieten. Ook overheden hebben zich daaraan te houden en daar zijn ze zwaar in de fout gegaan. Ook de NL politici. Financieel centrum in NL of BE kom laat ons eens even lachen. Ben je nog nooit in Londen of New York geweest zeker?

Alleszins moesten bedrijven gemanaged worden als de banken dan meen ik dat de regering dagelijks moest tussenkomen met vers kapitaal. Vraag mij echt af hoe het zover is kunnen komen, de banken in BE en NL betalen al nauwelijks belasting omwille van financiele constructies allerhande. Deze twijfelachtige leerlingen nu met geld bijspringen is tov de bedrijven wel echt erover. Waarom gebeurd dat kan je je afvragen. Omwille van de enorme meerwaarde die banken leveren? Wij zullen nogmaals extra belastingen dienen te betalen om die stinkende pot dicht te houden terwijl het bankmanagement(en dat is een dikke laag) zijn zakken rijkelijk gevuld heeft met opzetten van zeepbellen.
 

CV’s barsten van de leugens en blunders

Dzjiebie   |    |  29 oktober 2008
Reactie: Het is natuurlijk wel voorstelbaar dat iemand met een uitgebreid cv ervoor kiest om de ene keer projecten en of opdrachten wel erin te zetten en de ander keer niet. En inderdaad een goeie brief erbij met de motivatie van de wijziging toegelicht is dan heel belangrijk. Echter uitgevoerde werkzaamheden en kennis van heel lang geleden als je ze vermeldt alleen globaal vermelden, hoe korter dat iets geleden is hoe gedetailleerder het moet zijn!
 

CV’s barsten van de leugens en blunders

Ad de Beer   |    |  29 oktober 2008
Reactie: Iedereen liegt meerdere malen per dag, dus waarom een CV niet een beetje ''pimpen''.
De betere interviewer prikt er welliswaar doorheen, maar toch.
Een CV is toch net zo iets als een advertentie en verkopers weten als geen ander wat liegen en bedriegen is. Het probleem is vaak dat mensen niet consequent liegen omdat de leugen niet goed is voorbereid.
De slechste CV's die ik heb gezien in mijn rijke loopbaan waren overigens CV's die door professionals waren opgemaakt. Met name outplacementbureaus schepen hun ''klanten'' vaak op met een stuk standaardwerk en daardoor weet de doorsnee personeelboer meteen dat hij met een outplacer te maken heeft. En laat outplacement bureaus hun klanten nu net weer trainen om niks te zeggen over het traject waar ze in zitten. De vraag: ''hoe bevalt uw outplacement traject'' leidt dan ook vaak tot veel gehakkel en gestotter.
Maar de betere interviewer gebruikt een CV alleen maar als leidraad. Ik laat de kandidaten ook altijd zelf hun CV vertellen. De man die me zuchtend naar zijn stukje papier verwees: ''Je kunt het toch allemaal wel lezen'' was al snel kansloos in de procedure. Niet iedere Paarse Koe valt positief op per slot.
 

Wat we kunnen leren van Ziggo.

P. Benschop   |    |  28 oktober 2008
Reactie: Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden. Mijn relatie met Ziggo is inmiddels op het punt beland dat ik overweeg om een investering van honderden Euros te doen om satelliet televisie aan te schaffen, enkel en alleen om geen zaken meer te hoeven doen met Ziggo (en ik vind een satelliet schotel aan mijn huis erg lelijk!). Hoeveel bedrijven laten het zover komen?
 

Drie redenen waarom vrouwen het nooit goed doen

Vles   |    |  28 oktober 2008
Reactie: Duidelijk door een vrouw geschreven...
 

Elf tips voor meer spiritualiteit op de werkvloer

Bryan Sloote   |    |  28 oktober 2008
Reactie: Bedankt voor dit artikel! En ik ben het vooral eens met de benadering van M.S., met name waar het gaat om de benadering van win-win. Spiritualiteit heeft mijns inziens immers te maken met de ontplooiďng van het mens-zijn naar een perfecte voorbeeld (J. Dijkhuizen noemt een voorbeeld daarvan, er zijn nog tal van andere voorbeelden te noemen).

Ook alle andere reacties geven blijk van spiritualiteit. Doet er niet toe in welk stadium van ontwikkeling dat verkeert. Door de uitwisseling van ideeën geven wij elkaar de gelegenheid te groeien op dit vlak (win-win).

Het is inderdaad nu (nog) zo dat ons denken op de bedrijfsvloer gericht is op het behalen van de grootst mogelijke winst/kwaliteit. Ook op de bedrijfsvloer van ''sociale'' bedrijven als onderwijsinstituten. Aan de andere zijde is het nu ook (nog) zo dat velen dit (kwaliteits)denken nog aan het ontwikkelen zijn.
Je kan op dit moment dan ook niet wegnemen van de mens dat zij denkt in termen van visie, missie en andere management-wijsheden.

Laat daarom spiritualiteit zijn intrede op de werkvloer vinden onder het motto:

''Kwaliteit als uiting van Liefde''

 

Door welke overtuigingen laat u zich beďnvloeden?

T Hofstra   |    |  28 oktober 2008
Reactie: Om inzicht te krijgen in je overtuigingen kan het helpen als je je drijfveren gaat meten. Dat kan bijv. met Profile Dynamics. En inderdaad de meeste drijfveren zijn blijvend en veranderen niet veel.
 

'‘Kudde denken' leidde tot economische crisis’

Ad de Beer   |    |  28 oktober 2008
Reactie: Lol, ja, maar het is naar mijn mening logisch.
Eigen belang staat bij de meeste mensen nog steeds met stip op één.
Het einde van de natiestaat is overigens ergens in de jaren '80 al voorspeld door Kenichi Ohmae een futuroloog, die dit scenario toen al haarfijn uit de doeken deed.
Daarnaast is er in de jaren '70 al een aardige film over gemaakt, Rollerball, waar de strijd tussen de multinationals wordt uitgevochten in de stadions.
Beklemmend? Misschien, maar toch beter dan de socialistische heilstaat waar de macht bij een paar uitverkoren ego's ligt?
De tijd zal het leren, ik ben geen futuroloog, maar met logisch redeneren kom je ook een eind.
 

Kredietcrisis is goed voor deurwaarders

R.V. Molenbroek   |    |  28 oktober 2008
Reactie: Ik ken maar weinig deurwaaders die als intermediair optreden. Meestal is het meer het bekende graaiwerk met flinke meer kosten voor beide kanten.
Uberhaubt is het hele incasso gebeuren een grote graai cultuur aan het worden.
En dat terwijl als je je er een beetje in verdiept als ondernemer het veel goedkoper kan als je alles in eigen hand houdt.
Het is echt niet zo moeilijk om zelf de weg naar de rechtbank te vinden en zo je verhaal te halen.
Eigenlijk schijnt het de bedoeling te zijn dat meer mensen die weg gaan kiezen omdat het kantongerecht bevoegd gaat worden voor zaken tot 10.000 € ipv 5000 € wat het nu nog is.
Voor het kantongerecht heb je geen advocaat nodig en dat kan de kosten aardig laag houden ook als je de procedure verliest. Enige is dat je een beetje op de hoogte moet zijn met de te volgen procedures.

Zo zijn er wat standaard eisen aan wat een dagvaardig moet bevatten.
Maar alles valt te leren en gaat de eerste procedure wat haperig en onwennig de volgende gaat een stuk gemakkelijker.

De incasso procedure moet terug naar de oorsprong, ok het is jammer voor de ondernemer die zijn energie liever steekt in het ondernemen. Maar een incasso procedure kan als het voor het gerecht komt een erg dure grap worden als je het uitbesteed. Ook als je wint en dat wordt het niet als je het zelf doet.

 
< vorige 1505 1506 1507 1508 2479 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10