Reactie: Weer een verhaal over de “Amerikaanse Droom” en dat moeten we als maatstaf voor onze economie gaan nemen. Wordt het niet eens tijd dat we binnen Europa een eigen koers gaan varen en zeker binnen Nederland.
VNO/NCW staan te springen om de Amerikaanse Sociale normen over te nemen en dan kunnen ze eindelijk eens laten zien wat er in de hoofden van de managers echt omgaat!
De zin “en in feite van mening zijn dat werknemers blij mogen zijn dat ze überhaupt nog een baan hebben”, zegt alles over het bedrijf en vooral over zijn leiders!
Een goed werkgever kent de waarde van zijn personeel en handelt daar dan ook naar.
Maar wat de echte waarde van de topmanager is, dat heeft Groenink ex-Amro bank, weer eens gedemonstreerd.
Hij heeft aangegeven dat nu de Amro bank weer Nederlands is, hij de enige echte geschikte directeur voor deze bank is. Na de bank verkwanseld te hebben aan Fortis en daarmee 26 miljoen Euro in zijn zak te hebben gestopt, staat hij weer te popelen om de bank te gaan leiden.
Logisch want er zijn miljarden door de staat is gestopt en hij wil zijn miljoenen heel graag omwisselen voor miljarden! Dan kan hij wederom een goed product de vernieling in jagen.
Deze groep managers zijn de oorzaak van onze economische crises, dus hun remedie, schop de werknemers eruit, voordat zij bonussen bedreigen is heel logisch nagedacht in hun werkwijze.
Reactie: Dit artikel heeft betrekking tot de situatie in de VS. Daar zijn bonussen, als component van salaris, gebruikelijker. Maar wellicht kan men daar eens nadenken over een van de oorzaken van de kredietcrisis.
Reactie: Zelfs de ratio komt voort uit de spiritus dus is iedereen er niet al mee bezig? Het wordt rationeel of spiritueel genoemd om het in een hokje te duwen, te onderscheiden en mogelijk als persoonlijk profileringsmiddel te gebruiken. In het bedrijfsleven lijkt het dat juist die rationele kant zo belangrijk is. Scoren met die hap en geen zweefteverig (excusez le mot) gedoe.
Ik vind het fijn dat de spiritualiteit in dit kader ook eens los beschreven en meer uitgediept wordt om even het onderscheid te maken. Gelukkig loopt het meestal door elkaar en gebruik het!!! want er kunnen mooie dingen uit voortkomen voor het bedrijfsleven, al is het maar meer met je hart werken en communiceren door de hierarchien heen.
Reactie:
* Hoe ontwikkel je een nieuw product, hoe boor je een nieuwe markt aan?
* Hoe kun je ondernemers creatief, innovatief en vernieuwend leren denken?
* Pindakaas uit een tube, rozen uit de muur en een helikopter zo groot als een bromvlieg?
* Waarom werd de magnetron pas in de jaren 80 een onmisbare keukenhulp terwijl het idee al in 1946 proefondervindelijk werd ontdekt door Percy Spenser?
Thomas Alva Edison
bracht zo’n 1.300 uitvindingen en 1.100 patenten op zijn naam. Hoe? Volgens zijn zeggen: ‘Met 1 % genialiteit en 99 % transpiratie – ik kan wel 50.000 dingen noemen die niet werken’.
Syntens
verstrekte in 2007 zo’n 19.500 innovatieadviezen. Was uw idee hierbij, en waarom niet?
Toyota
genereerde in 40 jaar totaal 20 miljoen ideeën – een paar dozijn per medewerker!
De Europesche unie
wil in 2010 de meest innovatieve en competitieve wereldregio zijn. Dit zal leiden tot welvaart, werkgelegenheid en economische groei. In hoeverre kunnen wij allen daarvan meeprofiteren?
Veel ondernemers
in het MKB zijn negatief en kijken naar binnen, in hun eigen organisatie. Hun focus ligt al (te) lange tijd op het reduceren van kosten en risico’s met het gevolg dat er geen groei is, omdat er geen vernieuwing is en vernieuwing leidt tot groei. Voor vernieuwing moet de houding van ondernemers en de meeste medewerkers positief zijn. Daarnaast is geld en tijd nodig en de wil om over nieuwe ideeën te communiceren. Hoe bereiken we de noodzakelijke omslag in denken? Hoe worden doemdenkers ‘doedenkers’? Hoe kun je innoveren leren, dus “innoleren”?
De beste strategie
is om een missie en een haalbaar doel voor ogen te hebben. Inspireer medewerkers, leveranciers en klanten. Budgetteer innovatie en zet het op alle agenda’s. Analyseer uw product, uw productieproces en uw markt. Beoordeel de voordelen van relevante ketens. Soms biedt een keten met de concurrent onverwachte voordelen.
Kennis
op technologisch, organisatorisch en bedrijfskundig gebied zit in hoofden en die moet je met elkaar delen. Als je dat allemaal op een verantwoorde manier bij elkaar brengt dan profiteer je van elkanders kennis. Dan worden ideeën rijker en rijper. Zie ook: www.innovatieplatform.nl.
Een goed begin is:
+ een ideeënbus………
+ iets nieuws proberen…………
+ brainstormsessies organiseren…………………
+ een droom uitspreken, beschrijven en realiseren……………………………
+ versnellen door vertragen of brand blussen door aansteken……………………
+ opvallende krantenberichten selecteren, combineren en lachen om mislukkingen………………
en .......laat uw innovatiebeleid ook eens beoordelen door een onafhankelijke deskundige.
Reactie: Beste Ad,
Elk (ZIGGO) nadeel heeft zijn voordeel...
Maar allereerst een compliment voor je artikel en je lessons still to learn...!
Ik ben erg lui ingesteld voor wat betreft het veranderen van ''leverancier''. Ik kijk ook niet zo nauw naar de prijs. Tot het moment dat ik me ging irriteren over de kwaliteit (tijdens de overgang orange naar ziggo). Dit omdat ik weken lang elke avond tig-keer mijn modem moest resetten om weer een internetverbinding (Z3, 47,95 euro per maand) te krijgen.
In eerste instantie had ik nog begrip voor het feit dat overgangen nooit 100% vlekkeloos verlopen. Meestal de wet van Murphy in het kwardraat. Je moet er in ieder geval geen weken last van hebben en ik betaal voor een goede leverbetrouwbaarheid.
Wat mij het meest irriteerde was dat (klachten)mails niet beantwoord werden. Zelfs geen tweedehands emailrobot die vertelde dat je mail aangekomen was.
Op het moment dat mijn internetverbinding weer eens werkte, ben gaan serven naar andere internetproviders. Binnen 1 minuut had ik info over diverse andere internetproviders met minimaal dezelfde snelheid, waar ik als klant ca. 18 euro/maand goedkoper uit was (zonder bellen erbij). Ik stap dus binnenkort over naar een andere provider.
Als ''luie'' - niet kijkend naar prijs, maar meer naar kwaliteit gebruiker - had ik normaal deze actie niet gedaan.
Met dank aan ZIGGO ben ik nu prijs/kwaliteit bewuster.
Nog een TIP voor P&O-ers die callcenter/frontoffice medewerkers zoeken. Neem ex ZIGGO medewerkers aan, die het minimaal 6 maanden uitgehouden hebben bij ZIGGO. Zulke stessbestendige medewerkers krijg je nooit meer en je spaart ook nog mooi trainingskosten uit.
Mijn complimenten voor deze medewerkers. Zij kunnen weer een fantastische werkervaring op hun CV zetten bij een werkgever die heel Nederland kent...
Helder en duidelijk verhaal, echter de dagelijkse frustratie van uitpersing, was snel uit het verhaal. Wat wel grappig is is dat toen destijds Casema kwam met breedband als het alternatief voor het analoge telefoonlijntje. Casema al begonnen is met de lijn afbreukdiensten, omdat men had geroepen dat breedband je van het was. Daardoor wilde iedereen een breedbandaansluiting hebben van Casema, echter daar had men nooit stil gestaan bij het feit dat daar dan ook wel de benodigde infra capaciteit vor aanwezig moest zijn. Immers een landweggetje(lees: analoog) is nog geen snelweg(lees: breedband)
Maanden heeft het toen geduurd voordat Casema onderdruk van gemeentes er iets aan heeft veranderd.
Dit vindt nu weer plaats met ZIGGO, maar wel een graadje erger, nu kan je ze niet eens(via mobiel) bereiken zonder 10 ct p/m 0900 nummer te draaien en vervolgens als je niet afgebroken wordt 20, 30 minuten en meestal langer te moeten wachten tot dat er iemand aan de lijn komt die je niet kan helpen. Protocol, sorry ik mag wel en nee zeggen, maar mag u geen oplossingen geven. Maar je kan niet bellen, internetten en/of mailen.
Een ander en nog veel erger punt is dat de monteurs wel weten dat er duizenden modems een software fout hebben, waardoor je telefoon klinkt als of je vanuit cyberspace belt, maar de klantenservice weet daar niets van. Gelukkig hebben de monteurs de kwaliteit, dat ze ondanks alle stront die zij over zich heen krijgen dankzij het falen van de bedenkers , toch nog altijd naar een oplossing toe werken.
Ad, ik heb getracht een emotionele laag over een procesmatig verhaal te leggen.
Wel, hopen ook wij ooit nog gebruik te kunnen maken van het glasvezelnetwerk dat al 8 jaar nutteloos in de grond ligt en daarmee ZIGGO niet meer nodig hebben. Maar hoop wel dat niet te snel gaat plaatsvinden, want als je nu naar de klantenservice van KPN belt en informatie wil hebben over ''Fiber to home''. Dan krijg je een Ziggo-tje. Wat, he, hmm, dat is niet van KPN. tuut, tuut, tuut.
PS Laten we over de extra kosten bij en van de ZIGGO klanten, maar voor altijd zwijgen. Dat lek was al dicht getimmerd bij de achteraf toegezonden leveringsvoorwaarden wijziging.
Ik ben het zeker met je weergave eens doch heb zelf wel enkele andere ervaringen. Uiteraard is niets foolproof maar we weten beiden dat meer dan 75% van de sollicitaties op een zeer bedenkelijke manier verlopen. Gelukkig hebben we daar tegenwoordig een aardige tooling voor. Overigens, zeker een zinvol stuk. Bedankt.
Reactie: @Rene,
CV checken doen we zelden of nooit, heeft ook geen zin. Door middel van een goed interview kom je toch wel achter de waarheid. Dit onverlet het probleem dat competentiegericht interviewen voor veel recruiters een onmogelijke opdracht is.
Referenties natrekken? Wat krijg je dan? De grote leugen en zelden de kleine waarheid. Want als iemand een medewerker graag kwijt wil, dan zal hij echt de loftrompet spelen en als je iemand graag houdt dan pas je wel op voor teveel succesverhalen.
Het levert alleen maar schijnzekerheid op.
@L.J.
Niet alleen sollicitatiebrieven worden niet goed gelezen. Ze worden gescand, diagonaal doorgekeken op zoek naar aanknopingspunten. Soms dat zelfs niet.
Een collega die ooit eens meer dan 100 reacties kreeg op een vacature gooide alle brieven in de lucht en pakte er at random 10 uit die hij uitnodigde voor een gesprek.
Wil je opvallen? Val dan op. Fax je brief, stuur hem per post, want iedereen mailt dezer dagen. De kans op succes wordt daardoor groter.
Reactie: Geweldig Sheila om spiritualiteit op de werkvloer naar voren te brengen. Het is nog bij veel te weining bedrijven bekend. De bedrijven die er mee werken halen er meer dan hun voordeel uit door meer gemotiveerde werknemers, minder verzuim, minder verloop,meer verantwoordelijkheid en een ecologisch systeem waaruit efficiëntie groeit en resultaten ontstaan vanuit betrokkenheid van de medewerkers. Spiritualiteit op de werkvloer is het leiderschap van de 21e eeuw. Leiderschap vanuit vertrouwen en respect voor de medewerker, waarbij uitgegaan wordt van het potentieel van de medewerker. De kwaliteiten van de medewerkers tot hun recht komen, meedenken naar het gewenste doel, mogen leren van je fouten en in een win/win situatie een team vormen die elkaar aanvullen en inspireren.
Bedrijven die werken vanuit de energie van de 20e eeuw nemen besluiten vanuit angst en controle. Is uw besluit niet heel anders als u dit besluit neemt vanuit vertrouwen en respect? Spiritualiteit is verscheidenheid in relatie tot het grotere geheel de éénheid. Bewustzijn is VERscheidenheid zien. Onbewustzijn is dit als GEscheidenheid ervaren. Hoe voelt het als uw bedrijf die éénheid is?
Margit Mooijman www.bewust-welzijn.nl
Reactie: Een klein stukje uit een klachtenbrief van mij aan Ziggo alleen nog maar over de behandeling die je krijgt als klant bij Ziggo...ik kan het alleen maar eens zijn met bovenstaand artikel !!!!
'' - Op dinsdag 28 oktober heeft mijn man jullie ( Ziggo ) rond 17.00 uur gebeld in verband met de onderstaande kwestie ( 2 aansluitingen op 1 adres ) , toen ik om 18.30uur thuis kwam was mijn man al 4 !! keer doorverbonden en nam ik het gesprek over, de jonge dame die ik aan de telefoon kreeg had in de eerste plaats geen verstand van zaken maar sprak ook geen normaal nederlands! Zij gaf echter wel netjes aan dat ze me door ging verbinden en gaf ook aan dat de wachttijd lang was, vervolgens krijg ik een dame van de opzegafdeling die zegt dat ze iets na ging kijken en mij ook zonder iets te zeggen doorverbind met iemand die niet opneemt...ik heb dus na 45 min gewacht te hebben opgehangen...... ''
En dat gaat nog 2 A2 paginaas door die ik jullie wil besparen .....
Reactie: Wat ik vaak lees in de verhalen hierboven is het woordje ''ik''.Ik is zo belangrijk!Of je nou man of vrouw bent....Als je bij ''ik'','' wij'' kan plaatsen en anderen die al langer in de organisatie werkzaam zijn zelf hun problemen leert oplossen, zelf leert nadenken over hun bedrijfssituatie dan hoef je alleen handvatten te reiken over hoe het anders kan.
Er ontplooid zich dan een situatie die het bedrijf ten goede komt.Wij hebben dat gedaan.Stop de interim-IK managers!
Reactie: Een beetje liegen voor je eigen bestwil moet kunnen vind ik. Je moet je tijdens zo een sollicitatiegesprek jezelf toch ''verkopen''? Komen ze er nu pas achter dat er veel leugens in CV's staan? Ik denk dat dit al véél langer gebeurt, maar dat onderzoekers er nu pas echt goed opletten.
Reactie: Het is de vlag die de lading niet dekt. Met het betalingsverkeer is niks mis, met de betalingsmoraal des te meer. Ook nu weer blijkt de boodschapper het gedaan te hebben. Mij zijn nog geen berichten bekend waaruit zou blijken dat de banken c.q. de door hen in het leven geroepen clearing organisaties het geld langer vast houden. En ik maar denken dat Rabobank nog steeds partij is bij Bizz ( en dus Brisk)