Reactie: Er ligt zeker een fundamenteel probleem aan de situatie ten grondslag, maar volgens mij niet zo zeer op het technisch bancaire vlak. De grote ego's van bepaalde bankiers, die tot de wereldtop willen behoren en jaarlijks vele miljoenen aan bonussen willen scoren terwijl ze ook maar driemaal per dag eten, en het binnen banken naar beneden laten druppelen van hun grote wensen waardoor anderen tot opdringende verkoop van (naar nu blijkt) vaak slechte producten werden aangezet, zie ik als echte oorzaak. Kortom, geef topfuncties alleen aan mensen die wel zeer intelligent maar ook bescheiden en voorzichtig zijn; als dit advies wereldwijd zal worden overgenomen zal m.i. vanzelf weer een solide financieel systeem ontstaan; ik zie een uitgebreide psychologische test voor (aankomende) bankiers dus als meer waardevol dan het verkrijgen van staatsgaranties waar belastingbetalers zich vervolgens over gaan opwinden.
Reactie: Dit beschrijft slechts het topje van een ijsberg. Nieuw intredende medewerkers staan veelal onbewust bloot aan allerlei subtiele signalen die alles zeggen over de actuele organisatiecultuur en de omvang van het daaraan gerelateerde Collectieve Mentaal Verzuim (www.mentaalverzuim.nl). De impact van die subtiele signalen is zo groot dat die de eerste dagen en weken al bepalend zijn voor de mate waarin de nieuwe medewerker zich zal (over)geven aan de organisatie. Dat is een stil mentaal besluit dat genomen wordt op basis van de inschatting hoe zinvol het is om zich met alle mentale vermogens helemaal te geven (of niet). Anders gezegt: ''Bij de ingang wordt de toon en de maat gezet voor de bijdrage binnen''.
Reactie: Kopieer dit artikel en druk het over één jaar weer af. Dan is het nog even actueel vrees ik.
Inwerken? De medewerker wegwijs maken?
Ik maak voor bedrijven die ik help hun HR processen te verbeteren vaak een checklist voor het inwerken. Vaak schrikken de mensen van alle activiteiten die nodig zijn om iemand te laten functioneren. Vaak wordt de nieuwe medewerker in een hoek gezet en weet hij niet eens waar hij koffie kan halen of waar het toilet is.
Maar wat nog erger is, is dat bij vrijwel alle bedrijven geen aandacht wordt gegeven aan de loopbaan van de nieuwe medewerker. Een beetje vertellen wat er van hem verwacht wordt, ok. Maar de competenties die toch duidelijk naar voren zijn gekomen in de sollicitatieprocedure meteen verder gaan ontwikkelen, daar schijnt bijna niemand aan te denken.
Juist daarom komen we binnenkort met een instrument op de markt dat daar veel aandacht aan besteedt. Investeren in mensen is immers nog steeds de meest winstgevende bezigheid voor bedrijven en organisaties en het is daarom zo vreemd dat daar nauwelijks aandacht aan wordt besteedt.
Gewoon omdat we het niet gewend zijn!
Reactie: Wat ik van deze crisis heb begrepen is dat er een fundamenteel probleem aan ten grondslag ligt. Het wel of niet redden van een individuele bank heeft dan wel degelijk effect. En naast de miljarden van Bos heeft Europa onder leiding van Sarkozy een vangnet van 2 biljoen euro, aan garanties, afgegeven. Volgens mij kun je die zaken niet los zien van elkaar. Met de garanties van Europa herstelt het vertrouwen en met het geld van Bos, blijft een bank overeind en blijft het systeem draaien.
Het wordt wel tijd voor een fundamentele herziening van het financiële systeem.
Reactie: Ik ben erg blij met dit artikel. Als interim manager en coach leg ik mijn focus juist op de starter (HBO) en de werknemer in een nieuwe functie. Bedrijven kunnen kosten besparen. Begin bij het begin en doe het goed! Een goede inwerkperiode, coaching en begeleiding zijn uiterst belangrijk! De werknemr moet leren om te gaan met de cultuur, het team, gang van zaken en natuurlijk de persoonlijke ontwikkeling. Begeleiding duurt meestal een jaar met ondersteuning van de leidinggevende of een mentor.
Maar wat is de rede dat bedrijven hier geen aandacht aan besteden?
Reactie: Wat grappig om te lezen hoe je een onderzoek kunt interpreteren. Dit stond vanochtend op nu.nl
http://www.nu.nl/news/1833102/36/Vrouwen_werken_gewoon_minder_omdat_ze_dat_willen.html
Het ene stukje gaat uit van de wens van de vrouw om meer te werken, de ander om meer tijd voor zichzelf te houden en zorg taken te verrichten.
Klopt helemaal wat je zegt. Ik ben het met je eens. 't is alleen lastig dat iedere recruiter zijn eigen beeld heeft van de wereld en dus ook zijn eigen interpretatie geeft aan een bepaalde vereniging en die kan ook negatief zijn...
Reactie: Prima essentie van de technieken snellezen. Ik heb hier wel een aanvulling op.
1. Bepaal van te voren wat je leesdoel is,
2. Scan eerst wat je moet lezen,
3. Bepaal daarna wat je ECHT wil lezen,
4. Herlees het eens na een paar dagen.
Probeer het eens! Ik ben zelf iemand die van oorsprong leest om het ook echt te onthouden en door en door te begrijpen. Dit is een enorme vertragende factor. Vaak ga je dan herlezen en dit is niet nodig. Momenteel lees ik bewust snel en om er vertrouwen in te krijgen herlees ik zaken na een paar dagen en ik betrap mij erop dat ik meer heb onthouden dan dat ik op de oude manier las.
Reactie: Kantoortuinen zijn gewoon levensgevaarlijke omgevingen; en dan vooral voor de klanten. Ik vermoed een relatie tussen constructief slechte gebouwen en kantoortuinen.
Reactie: Ons netwerk, XS2Justice, doet al jaren deze legal scan in het kader van de oh zo belangrijke preventie. Het grootste deel van de juridische problemen kan zo voorkomen worden.
Met vriendelijke groet,
UwJurist.nl
mr. Monique Doomernik
Reactie: Originaliteit is naar mijn mening ook een belangrijke factor. Dat mensen positief worden verrast en dat er na word gepraat over een bedrijfsuitje. Dit verhoogt het effect van de beleving.
Wij hebben daarom een gratis dienst, bedrijven kunnen ons bellen of mailen om originele ideeën op te doen en informatie en zelfs prijzen op te vragen van bedrijven die de gewenste mogelijkheden bieden.
Reactie: Ik zal nooit, maar dan ook nooit reageren op een functie wanneer er naar onzin als spiritualiteit gevraagd wordt. Ik geloof in God en daar binnen is er totaal geen ruimte voor onzin. Wanneer er in een sollicitatieprocedure over zoiets begonnen zal worden, zal ik ook direct mijn jas aantrekken en opstappen. Gezond verstand wordt niet voor niets in de Bijbel geroemd. Ik ben goed in het werk waar ik op solliciteer of niet en daar zal mijn (toekomstige) werkgever het mee moeten doen.
Reactie: Beter prioriteiten stellen in wat je leest en wat niet lijkt me minstens even belangrijk. Waarom zou je alles moeten lezen wat je voor ogen krijgt? voor je het weet maken we elkaar gek. De oude managementwet als je niets doet lossen de meeste problemen zichzelf gewoon op, is hier ook van toepassing. maar doen moet je wel weten wat je wel en niet leest. Kortom goed informatiemanagement toepassen.