zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Goede inwerkperiode bespaart miljarden

11 november 2008 - Het gaat vaak mis met de ontvangst van nieuwe medewerkers. Dat zegt Toine Al, schrijver van ‘De introductiegids’, een boek met tips voor het inwerken van nieuwe werknemers, in De Pers. Werkgevers zijn zich onvoldoende bewust van de gevolgen van een gebrekkige introductie. En dat kost ze miljarden.

"De meeste nieuwkomers beslisen al na drie weken of ze willen blijven of niet. Binnen een jaar is zestien procent van de werknemers vertrokken. Eén op de 25 van hen geeft aan dat een slechte ontvangst de reden is voor vertrek." 



Kosten
Toine Al berekende dat werkgevers in Nederland jaarlijks een half miljard euro kunnen besparen. Ontevreden medewerkers die snel vertrekken zijn immers nauwelijks productief geweest. Ook kunnen zij imagoschade en omzetverlies veroorzaken. Daarbij kost het gemiddeld 700 tot 1.200 euro om een nieuwe werknemer te werven. 

Weg aandacht
De laatste jaren hebben bedrijven veel geld en energie gestoken in de werving en selectie van nieuw personeel. En juist daar gaat het mis, stelt Al. "Door veel te investeren in de sollicitatieprocedure geven bedrijven nieuwe medewerkers het gevoel dat ze bijzonder zijn. Maar als het contract eenmaal getekend is, valt de aandacht voor de nieuwkomer vaak weg. " De rijksoverheid en grote organisaties trappen vaak in dezelfde valkuil. "Ze hebben wel een introductieprogramma, maar dat is te standaard. Veel kleine bedrijven daarentegen regelen het inwerken van nieuwkomers juist te ad hoc. 

Tip
Al adviseert het contact warm te houden tussen het laatste sollicitatiegesprek en de eerste werkdag. "Als de medewerker in die tijd - die wel zes weken kan duren - niets van het bedrijf hoort, vergroot dat de kans dat hij in de tussentijd ingaat op een aanbod van een concurrent." Nodig nieuwkomers dus uit voor borrels en uitjes, is zijn advies, zodat ze het gevoel hebben erbij te horen.


Bron: De Pers
 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Managers veel effectiever met goede inwerkprocedure
 Helft nieuwe werknemers is een ‘foutje’
 Vijf tips om snel op gang te komen in uw nieuwe functie
 Bedrijven jagen zelf hun nieuwe personeel weg
 
 
reacties
 
langhout@dynamic-interact.eu  |   | 
11-11-2008
 | 
08:52 uur
Ik ben erg blij met dit artikel. Als interim manager en coach leg ik mijn focus juist op de starter (HBO) en de werknemer in een nieuwe functie. Bedrijven kunnen kosten besparen. Begin bij het begin en doe het goed! Een goede inwerkperiode, coaching en begeleiding zijn uiterst belangrijk! De werknemr moet leren om te gaan met de cultuur, het team, gang van zaken en natuurlijk de persoonlijke ontwikkeling. Begeleiding duurt meestal een jaar met ondersteuning van de leidinggevende of een mentor.
Maar wat is de rede dat bedrijven hier geen aandacht aan besteden?

Hartelijke groet,
Annika Langhout
Dynamic Interact
Ad de Beer  |   | 
11-11-2008
 | 
09:31 uur
Kopieer dit artikel en druk het over één jaar weer af. Dan is het nog even actueel vrees ik.
Inwerken? De medewerker wegwijs maken?
Ik maak voor bedrijven die ik help hun HR processen te verbeteren vaak een checklist voor het inwerken. Vaak schrikken de mensen van alle activiteiten die nodig zijn om iemand te laten functioneren. Vaak wordt de nieuwe medewerker in een hoek gezet en weet hij niet eens waar hij koffie kan halen of waar het toilet is.
Maar wat nog erger is, is dat bij vrijwel alle bedrijven geen aandacht wordt gegeven aan de loopbaan van de nieuwe medewerker. Een beetje vertellen wat er van hem verwacht wordt, ok. Maar de competenties die toch duidelijk naar voren zijn gekomen in de sollicitatieprocedure meteen verder gaan ontwikkelen, daar schijnt bijna niemand aan te denken.
Juist daarom komen we binnenkort met een instrument op de markt dat daar veel aandacht aan besteedt. Investeren in mensen is immers nog steeds de meest winstgevende bezigheid voor bedrijven en organisaties en het is daarom zo vreemd dat daar nauwelijks aandacht aan wordt besteedt.
Gewoon omdat we het niet gewend zijn!
Hans Visser  |   | 
11-11-2008
 | 
10:10 uur
Dit beschrijft slechts het topje van een ijsberg. Nieuw intredende medewerkers staan veelal onbewust bloot aan allerlei subtiele signalen die alles zeggen over de actuele organisatiecultuur en de omvang van het daaraan gerelateerde Collectieve Mentaal Verzuim (www.mentaalverzuim.nl). De impact van die subtiele signalen is zo groot dat die de eerste dagen en weken al bepalend zijn voor de mate waarin de nieuwe medewerker zich zal (over)geven aan de organisatie. Dat is een stil mentaal besluit dat genomen wordt op basis van de inschatting hoe zinvol het is om zich met alle mentale vermogens helemaal te geven (of niet). Anders gezegt: ''Bij de ingang wordt de toon en de maat gezet voor de bijdrage binnen''.
Marco Hendrikse  |   | 
11-11-2008
 | 
11:40 uur
Ik sluit me van harte aan bij strekking van dit verhaal dat een inwerkprogramma zeer belangrijk is.

Waar ik mij over verbaas is dat gesproken wordt over de kosten voor het werven van een nieuwe medewerker die 700 tot 1200 euro zouden bedragen. Dat kan niet juist zijn. De kosten van het werven van nieuwe medewerkers - en dan kijk ik in eerste instantie alleen naar de out of pocket kosten zijn over het algemeen vele malen hoger.

Worden de kosten voor het totale wervingstraject in ogenschouw genomen - en dat zou in dit verband moeten gebeuren - dan lopen de kosten al zeer snel op. Dan moeten ook de kosten voor het inventariseren van de vacature, de tijd die recruiters en lijnmanagement bezig zijn met het voeren van selectiegesprekken, de administratieve afhandeling bij de indiensttreding, etc meegenomen worden. Veel verborgen kosten dus. En het belang van goed inwerken neemt dan alleen nog maar toe!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10