Reactie: Het gaat om de specialisten zzpers die weten wat hun klanten nodig hebben.een goede marketing,goednewerk,
met kennis en kunde van zaken zijn onontbeerlijke dimenties.Dit geldt niet voor detacheerders en managers die in dienst zijn bij (grote) bureaus.Een ding is zeker dat de prijzen onder druk staan.Dit is ook volkomen te begrijpen,want de tarieven die de grote bureaus in rekening brengen bij de klanten, is schrikbarend hoogn, namelijk uurtarief tussen €200 en €270.Alle reden voor de klanten om de zzpers in te schakelen, want ''tarieven zijn redelijk'' en kwaliteit '' veel beter en flexibeler''.Ik kies voor de echte zzpers en geen ''Nep zzper''!
Reactie: In de tijden van crisis, de cash is the King! Om een goede crisismanager te zijn heb je meer nodig als cfo om de crisis te kunnen bezweren,namelijk een advisuer naast je te hebben hoe je dit moet aanpakken en ook de snelle acties ingang te zetten.Het gaat om ,To take control, en ,to ask control,
Echter hiervoor heb je de specialisten nodig''crisismanager'' die weten hoe je op een hele slimme en daadkrachtige manier aan de cash kan komen en de crisis structureel en snel kan bezweren.
Reactie: Grappig om te horen, iedereen klaagt over een tegenvallende economie. Wij merken er op dit moment helemaal niets van, sterker nog bij ons is de omzet sterk gestegen ten opzichte van vorig jaar. Wij zijn een klein bedrijf met zo'n 17 medewerkers en installeren en onderhouden automatische vetsmeersystemen in de algemene industrie. Onze collega's hebben ook dit jaar weer een sterk gestegen omzet. Waar gaan we nu naar toe??? Persoonlijk denk ik dat dat zo snel als deze wind is gekomen zo snel waait deze ook weer weg. Het zou mij niets verbazen als we volgend jaar gewoon weer door gaan waar we gebleven waren.
Reactie: De politie wil meer vrouwen in de corpleiding. Ik vroeg aan een vrouwelijke commissaris, geschikt om corpschef te worden, waarom ze niet solliciteert en haar antwoord was: ik wil ook leven!
Met andere woorden, als corpschef leef je niet, dan word je geleefd. Dan ben je kennelijk niet meer in staat om baas te zijn over je eigen agenda, dan moet je helemaal mee in het mannelijke keurslijf van 80 uur per week werken.
Maar als je als commissaris in staat bent om te leven, en om je eigen agenda te bepalen, dan moet je dat als corpschef toch ook kunnen? Zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Of ben je dan ineens een willoze marionet? Ik kan het me niet voorstellen!
En ik denk dat veel vrouwen dat beeld hebben van topfuncties. Dat je dan ineens niks meer te vertellen hebt over je agenda. Maar dat zou betekenen dat alle mannelijke topfunctionarissen time-management klungels zijn. Dat zal toch niet waar zijn?
En anders: reden te meer om een vrouw te benoemen!
Vreneli Stadelmaier, SheConsult
Reactie: De enorme kansen op kostenbesparing creeert vaak een blinde vlek...die later weer opduikt in de vorm van kwaliteitsverlies en miscommunicatie. Wij verzorgen al langer interculturele communicatie en managementtraining. Toch maar eens overwegen?
Reactie: De kans is groot dat er een dynamiek is ontstaan in het organisatiesysteem die terug te voeren is op een verwarring in het familiesysteem van u en uw zus. Waar deze over gaat is vaak eenvoudig inzichtelijk te krijgen door het doen van een familieopstelling. Hiervoor hoeven niet u en uw zus beiden aanwezig te zijn; het mag wel. Als u meer wilt lezen over organisatie- en familieopstellingen, kijk dan eens op mijn website.
De eerste stap is inzicht krijgen, daarna dient de oplossingsrichting zich veelal vanzelf aan.
Reactie: Het is in een situatie waarin familiebanden een grote rol spelen heel belangrijk om zakelijk en privé te scheiden. In de situatie zoals die hier wordt beschreven, zou het voor mij heel belangrijk zijn om de juiste instrumenten te gebruiken. 360 graden feedback - gebaseerd op gewenste en benodigde competenties om samen te werken en het werk in het kinderdagverblijf te kunnen doen - kan een effectief instrument zijn, omdat je het functioneren van een lastige medewerker hiermee in een breder verband trekt en weghaalt uit de familiesfeer: het gaat om het functioneren van de hele organisatie. Door collega's ook feedback te laten geven op het functioneren van hun collega's en tips te laten geven over hoe de samenwerking anders / beter kan, zorg je voor een situatie waarin bij toekomstige situaties waarin gedrag en houding van een medewerker centraal staan een zelfregulerend systeem ontstaat: de collega's zullen de 'probleemmaker' er zelf op aanspreken.
De zus heeft zich veel macht toegeëigend en manipuleert de directeur hiermee. Ik bespeur bij de directeur een gevoel van onvermogen en vraag me af hoe hij/zij omgaat met weerstand en 'lastig' gedrag bij andere medewerkers. Ook vraag ik me af of de directeur de aangewezen persoon is om dit probleem te tackelen - is er niet een kinderdagverblijfmanager die hier verantwoordelijk voor is?
Mijn voorstel zou dus zijn om het in eerste instantie breder te trekken en een 360-graden feedback systeem in te voeren. Laat de medewerkers elkaar maar corrigeren - met een goed onderbouwd instrument.
Reactie: En als aanvulling op punt 4.
Durf te weigeren als B2B klanten steeds verder gaan in hun eisen voor abnormaal lange betalingstermijnen. Vooral grote ondernemingen en multinationals schijnen hier de laatste tijd een onverkwikkelijke gewoonte van te maken. De recente gebeurtenissen leren ons dat ook als onaantastbaar beschouwde bedrijven snel ten onder kunnen gaan. In 3 of 4 maanden (betalingstermijn) kan er heel wat fout lopen bij dat o zo solvabele bedrijf. En de vreugde over een binnengehaalde order kan een nachtmerrie worden.
Reactie: Outsourcing is in essentie een herverdeling van werk. Dat geldt ook voor offshore outsourcing. De extra uitdagingen bij offshoring zijn inderdaad communicatie en culturele verschillen. Hoe kunnen we die verbeteren, zodat de kwaliteit van het eindproduct hoger wordt? Drie punten ter overweging:
(1) Zorg ervoor dat het CMMI level bij regie en uitvoering zo dicht mogelijk bij elkaar liggen. Offshoring bedrijven hebben vaak level 4 of 5, terwijl de regie organisatie op 1 of 2 zit. Dat veroorzaakt communicatie problemen, omdat niet op dezelfde (technische of functionele) golflengte wordt gecommuniceerd. Het level bij de regie organisatie moet omhoog.
(2) Zorg ervoor dat de project manager van de regie organisatie veel ervaring heeft met de cultuur van de uitvoerende (offshoring) organisatie. Beter is nog een PM in te schakelen met dezelfde culturele achtergrond. Hij/zij weet nl. exact hoe uitvoerders reageren op bepaalde impulsen en kan daardoor beter sturen.
(3) Zorg ervoor dat topmanagement van de regie organisatie de voortgang frequent doorneemt met topmanagement van de uitvoerende organisatie. Maar al te vaak worden irritaties, frustraties en ander ongenoegen op te laag niveau uitgevochten en dat leidt tot verlaging van de kwaliteit. Bovendien geeft interactie tussen de top een bepaalde mate van commitment tussen beide partijen aan.
Hoop dat dit heeft geholpen om outsourcing beter te doen verlopen.
Reactie: Heel goed idee inderdaad om met een 3e persoon erbij te gaan praten. Misschien is het ook een idee om daar 360 graden feedback bij te betrekken, onder begeleiding van een coach. Op die manier krijgt uw zus van alle betrokkenen feedback op haar handelen en niet alleen van u.
Wat u ook doet, veel succes!
Reactie: Natuurlijk leidt doemdenken tot niets. Maar lijstjes klanten van concurrenten downloaden ook niet. Dat noem ik rattengedrag. Ongetwijfeld kunnen salesprocessen beter, net als in management of in de financiele administratie zitten er talloze weeffouten in. Misschien is het goed als bedrijven zich eens goed afvragen wat er de komende jaren gaat veranderen, welke verschuivingen zullen plaatsvinden en welk soort verkoopgedrag daarbij het meest effectief is. Kansen komen er, dat zeker. En die hoeven niet op het gebied van soberheid te liggen. Het wordt wel anders, dat wel.
Reactie: Inderdaad lijkt het zinnig om aan coaching te denken. Aangezien er oud familiezeer wordt genoemd door de zus is een eigen coaching door de directeur ook wenselijk. Zelf een zus als medewerker binnen halen in het eigen bedrijf verwijst ook naar de onderlinge gezinsverhouding en geeft ook bijzonder soort eindverantwoordelijkheid. Zaak om het onderlinge emotionele familieband en rolpatroon te evalueren die moeilijk los gezien kan worden van de zakelijke relatie. Raadpleging en overleg met een psycholoog in deze gevoelige kwestie zou wellicht de voorkeur verdienen. G.Bos, eerstelijnspsycholoog/gz-psycholoog, Leiden
Reactie: Ik vind dit een erg slechte zaak.
De bank van 10 miljard moet hier de signalen oppakken. Daarentegen hebben alle banken dit negatieve signaal afgegeven. Ik bankier bij bijna alle banken en allemaal worden ze onpersoonlijker.
Lang leve de informatietechnologie. efficient, en geen klantvriendelijkheid. De reclame op TV doet je vermoeden dat de banken ''echt'' om je geven, maar niets is minder waar,...
Jammer maar dat zijn gemiste kansen voor de banken.