zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf verleidingen waar u niet in moet trappen in crisistijden

27 november 2008 - In het onzekere economisch klimaat van vandaag de dag, is het voor u belangrijker dan ooit goed te weten wat u wel en wat u juist niet moet doen. Businesswriter David Stauffer noemt op 6Minutes.be vijf te vermijden fouten en bovendien waarom u die beter niet kunt maken.

1. Beslissingen uitstellen


Juist nu stellen managers beslissingen vaak uit. Veelal uit angst dat de markt op de korte termijn afwijzend zal reageren en dat ze de storm niet zullen overleven. Niet verder durven kijken dan het volgende kwartaal is echter veel gevaarlijker dan een negatieve reactie. 

2. Te voorzichtig zijn
Veel managers denken onterecht dat een voorzichtige, discrete aanpak momenteel de meeste zekerheid biedt. Fout, zegt Stauffer. Nu is de tijd van de durvers en de opportunisten. De tijd om waardevolle krachten en klanten van de concurrenten aan te trekken. 

3. Concentreren op veilige zaken

Uit angst focussen bedrijven momenteel vaak op producten en diensten die niet of weinig onderhevig zijn aan marktschommelingen. Die zijn echter zeldzaam. Beter kunt u zich richten op complementaire diensten, zoals ondersteuning of outsourcing. 

4. Koste wat kost klanten binnen willen halen

Een groeiend klantenbestand lijkt mooi, maar omzet en winst zijn veel belangrijker. En aangezien verkopen aan bestaande klanten stukken goedkoper is dan aan nieuwen, ligt het voorschrift voor de hand. 

5. U gedragen als verliezer
Uiterlijk vertoon is vaak belangrijker dan wat u echt denkt. Ook al bent u verstijfd van angst, toon u richting klanten altijd zelfverzekerd en blijf met oplossingen komen. Een positieve houding is de beste waarborg om klanten aan boord te houden.


Bron: 6Minutes
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Crisis in aantocht? Wegwezen!
 Bedrijfsleven bereidt zich voor op voor harde maatregelen
 Crisis is hét moment om te investeren in opleidingen
 Economische crisis biedt inkoper ongekende mogelijkheden
 
 
reacties
 
Filip De Moor  |   | 
1-12-2008
 | 
12:01 uur
En als aanvulling op punt 4.
Durf te weigeren als B2B klanten steeds verder gaan in hun eisen voor abnormaal lange betalingstermijnen. Vooral grote ondernemingen en multinationals schijnen hier de laatste tijd een onverkwikkelijke gewoonte van te maken. De recente gebeurtenissen leren ons dat ook als onaantastbaar beschouwde bedrijven snel ten onder kunnen gaan. In 3 of 4 maanden (betalingstermijn) kan er heel wat fout lopen bij dat o zo solvabele bedrijf. En de vreugde over een binnengehaalde order kan een nachtmerrie worden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10