Reactie: Het is inderdaad zo dat teveel wordt uitgegeven aan het inhuren van externe krachten.
Oorzaak is echter niet het tarief van de externen zelf, vaak freelancers, maar de opslag die bureaus vragen, soms zelfs 100% op het tarief van de ZZP-er.
Door rechtstreeks of via intermediairs die geen belachelijke opslagen in rekening brengen professionele freelancers in te huren kan ook de overheid (en niet alleen de overheid) veel geld besparen.
Reactie: Voordeel van inhuren van externen door gemeentes, is dat je klagende/ onnutige personeel direct kunt wegsturen. Het is algemeen bekend dat ambtenaren niets of nauwelijks wat doen. Dus laat hen maar plaats maken voor de externe partij.
Reactie: Als een manager een moment heeft dat hij/zij iets kan betekenen naar zijn/haar personeel, is het de bonus niet hoger te laten eindigen dan het ondersteunend personeel. Of als deze hoger uitvalt er vervolgens richting het personeel iets te doen. Zeker in een onzekere periode als deze.
Een gemiste kans als dit slechts de eigen knip in gaat.
Reactie: er is niets mis met de efficiency. wat vroeger twee functies was is nu 1.
Overwerken is uit de States overgewaaid. Daar werken mensen gemiddeld 1700 uur en in nederland maar 1400. voor dezelfde salarissen.
Reactie: @Maarten: het bericht waarschijnlijk niet goed gelezen? Dit is geen flauwekul van Managersonline, maar een weergave van hetgeen 2 promovendi in hun proefschrift melden. Wetenschap dus.
Reactie: Wat een interessant verhaal! Ik ben ook wel erg benieuwd naar het boek. Overigens denk ik dat je aan de hand van één succesverhaal niet meteen kunt stellen dat leiderschap wordt overschat. Ik denk dat deze methode in veel gevallen ook tot ernstige problemen kan leiden.
Reactie: Kom op managersonline. Zulke flauwekul publiceren jullie ook niet over moslimbroeders.
Spaar dus die hardwerkende refo's die nauwelijks voorkomen in de kaartenbakken van de sociale diensten en UWV's.
Reactie: Investeren in kennis, kwaliteit en borging van processen lijkt ook een optie aangezien ICT toepassingen vooral een hulpmiddel zijn.
De hype rondom het jaar 2000 beloofde gouden bergen waarna de ICT industrie een fikse tik heeft gehad door de verwachtingen die zijn ontstaan.
Reactie: Wie een waardevolle attentie zoekt voor secretaressedag kan bijvoorbeeld een workshop of opleiding volgen. Daar hebben zowel de secretaresse als het bedrijf baat bij.
Reactie: Dat het management vaak de werkelijke problemen niet kent is normaal. Ze zijn onderdeel van het probleem.Dat is geen verwijt, het komt omdat ze onderdeel van het systeem en daardoor zien ze afwijkende zaken niet, omdat die geinstitutionaliseerd zijn in het systeem.
Daarom is een blik van buiten dikwijls zeer verhelderend.
Verandermanagement is toch een vak, een professie en veel rampen worden veroorzaakt door amateurs die het wel even denken te doen.
De hulp en ondersteuning van professionele change managers lijkt veel te kosten, maar brengt het veelvoud op.
Daarom durven wij ook een 200% ROI garantie te geven op veranderprocessen.
Reactie: De vraag die ik mijzelf stel als projecetmanager; ''doe ik wat gevraagd wordt of doe ik wat goed is''.
Toelichting op de vraag:
Dit vergt wel een stuk persoonlijk leiderschap. De organisatie helpen het vraagstuk te verduidelijken en de brug te slaan tussen visie (directie) en de uitvoering (werkvloer). Vaak zien we de projectleider denken dat hij een opdracht heeft en los van de context, die hij vaak ook niet kent of daarin investeerd, met oogkleppen op naar het einddoel rent. Het project opleverd binnen tijd-geld-kwaliteit en denkt dat hij een geslaagd project heeft geleid. Dit is geen verwijt aan de projectleider, maar is wel vaak de manier waarop hij methoden en technieken aangeleerd krijgt.
De methoden en technieken die aangeleerd krijgen stammen uit de tijd dat Henry Ford productie matig auto's ging produceren. We hebben ze verder verfijnd ze heten anders maar de techniek is in wezen niet verandert.
De meeste projecten die we doen zijn eenmalig en laten zich minder goed voorspellen hoe het eindproduct eruit gaat zien.
We zullen een nieuw paradigma moeten ontwikkelen over hoe we met projecten om moeten gaan gezien het soort projecten en veranderende maatschappelijke verhoudingen.
We zullen mijn inziens 'echt' weer naar de mens moeten kijken als kenniswerker en individu ipv resources.
Want zo basaal is het, we willen erkend worden om wie zijn! pas daarna gaat er energie en betrokkenheid ontstaan ipv weerstand en sabottage.
Heb je als projectmanager zoveel lef en leiderschap dat je de mens ruimte geeft condities creert waarin het goed vertoeven is. Dit vergt leiderschap en voorbeeld gedrag, vertrouwen op mensen ipv technieken