zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Twaalf kledingtips voor een professionele uitstraling

14 december 2009 - De meeste bedrijven voeren geen officiële dresscode, maar vaak gelden er wel ongeschreven regels. Zo gaan medewerkers in de financiële sector vaak traditioneel gekleed, terwijl in creatieve sectoren een lossere kledingstijl geldt.

Tot deze weinig verrassende vaststelling komt Caroline Van Dieren van Dressed by Caroline, die het verband tussen de economische crisis en de toenemende aandacht voor kleding en imago in de professionele wereld onderzocht. 



Onderschat wapen
6Minutes.be vat samen. "Kleding en uitstraling zijn een belangrijk maar onderschat wapen bij het solliciteren of het zetten van een nieuwe stap in de professionele carrière. De gemaakte indruk is van groot belang voor het verder verloop van een gesprek of presentatie en beïnvloedt de kans om gekozen te worden voor de functie," aldus Caroline. 

Tips
Zij geeft twaalf kleding- en verzorgingstips voor een professionele uitstraling. 

1. Kies uw  accessoires zorgvuldig
 
Deze maken een silhouet af en geven een persoonlijke touch. 

2. Draag alleen kleuren die u flatteren

Weg met het eeuwige zwart dat maar weinig mensen staat. 

3. Gebruik make-up

Vrouwen met (subtiele) make-up komen professioneler over. 

4. Draag een das

Bij mannen is de das een eyecatcher; schenk er de nodige aandacht aan 

5. Zorg dat uw kleding goed zit

Qua snit, model en stof. 

6. Stem alles op elkaar af

Dus ook uw jas en aktetas. 

7. Kies uw riem en schoenen in dezelfde kleur

Vergeet uw schoenen niet te poetsen. 

8. Draag maximaal twee á drie verschillende kleuren

Stem deze bovendien goed op elkaar af. 

9. Verzorg uzelf

Schenk voldoende aandacht aan uw nagels, kapsel, tanden, lichaamsgeur 

10. Zorg voor nette kleding

Ban miskopen en kledingstukken die versleten, uit model, te klein of beschadigd zijn uit uw garderobe 

11. Pas uw kleding regelmatig aan
Laat uw garderobe mee evolueren met uw leeftijd, uw lichaamsvormen en de mode. 

12. Zorg dat uw kleding uw persoonlijkheid ondersteunt, niet maakt

Houd u in alle omstandigheden aan uw ‘personal brand’.


Bron: 6Minutes
 
 Doorsturen   8 reacties  

 

Laatste nieuws

 'De CFO gaat aan de CSO rapporteren'
 Bedrijven investeren in Open Banking om besluitvorming te verbeteren
 Wat heeft 2023 in petto voor HR? De vijf belangrijkste trends volgens Culture Amp
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouwelijke manager mag weer vrouwelijk zijn
 Tien dingen die u niet moet dragen tijdens een sollicitatie
 Hoe slechter de economie, hoe strakker het pak
 Fout uiterlijk verzwakt boodschap CEO
 
 
reacties
 
Helma van Wanrooij  |   | 
14-12-2009
 | 
08:33 uur
Wat een overbodig en uitgekauwd artikel, bovendien vergeet Caroline alleen de belangrijkste. Voel je vooral ook prettig in de kleding die je draagt. Je interviewer, mits deze zijn/haar ak verstaat, plkt er feilloos doorheen.
Daphne Karssen  |   | 
14-12-2009
 | 
09:40 uur
Ik had verwacht iets anders te lezen. Wat er staat is niets nieuws. Jammer.

ingeborg v meggelen  |   | 
14-12-2009
 | 
21:17 uur
tja, kleuren in kleding, ik kan er lang over praten maar zal dat hier niet doen.

kwam laatst wel leuk artikel tegen over dat turkoois het nieuwe zwart zou worden en zijn, ik geloof wel dat dat zo is: meer intuitie en gevoel gebruiken, communiceren met een combi tussen hart en hoofd:
(Klik hier)

gr ingeborg van meggelen
colour coach
A NF  |   | 
15-12-2009
 | 
10:15 uur
inderdaad, zoals het artikel zegt: weinig verrassend. Dit kan perfect dienen (en dan nog) voor een 18 jarige studente die nooit met een 'dress code' in contact kwam. Een gemiste kans. Wil je écht meer weten over je kleding in synergie met eigen karakter en stijl, met liefde en kunde (en respect voor een budget) geanalyseerd, dan kan ik je ook van harte mevr. Gert Campaert in Antwerpen aanbevelen. Een die wél wat zinnigs te vertellen heeft over een professionele dress code - van topkader tot uniform. Ik heb haar ooit geïnterviewd en het was een echte eye opener. Anne T-
P.  |   | 
16-12-2009
 | 
11:29 uur
Is het nu al weer komkommertijd? Dit rijtje ''tips'' hoort eerder thuis in de categorie common sense.

Ach, er is in elk geval iemand druk mee bezig geweest.
Inga van Zalm  |   | 
29-05-2010
 | 
12:44 uur
Ik weet niet of ik nog kan reageren na 4 maanden. Heb het niet meteen gedaan toen ik deze discussie volgde, maar wil eigenlijk toch graag reageren op de reacties. Ik schrik echt van zoveel kinnesinne onder collega's, want volgens mij komen alle reacties van image consultants - dus collega's van Caroline - en niet van eventuele klanten.
Dames, jullie mogen het dan niets nieuws vinden - en gelukkig maar want anders zou je je vak niet verstaan - maar ik denk dat veel andere lezers er wel degelijk iets mee kunnen. Al was het maar nadenken over het onderwerp.
En dan is het nog eens zo, dat Caroline hier toch maar mooi een artikeltje heeft gescoord die het vak weer even onder de aandacht brengt.
Een verlate felicitatie waard, Caroline.
Sony Ericsson Xperia Arc  |   | 
8-01-2011
 | 
18:03 uur
Graag doe ik ook een duit in het zakje.

Hoewel uiterlijk belangrijk is, is inhoud veel belangrijker. Iemand die niet in goede doen is (onder andere; zich niet prettig voelt in zijn of haar kleding), kan door de mand vallen en daarmee op inhoud, waar het om gaat, punten verliezen.

Er is denk ik 1 regel; draag waar je je prettig in voelt. Je voelt je op je werk als het goed is niet prettig in een oud kloffie, maar om je nu te conformeren aan mode en 'professionaliteit' vind ik te ver gaan. Nogmaals; het gaat om inhoud, niet om vorm.
Karel Vogelaar  |   | 
7-04-2015
 | 
10:54 uur
''Zo gaan medewerkers in de financiële sector vaak traditioneel gekleed, terwijl in creatieve sectoren een lossere kledingstijl geldt.''

Niet alleen dat, ik merk doorgaans zelf ook op dat bijvoorbeeld etiquette, omgaansvormen en bedrijfscultuur in dergelijke bedrijven geordend en gelaagd is.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
Organisaties willen SD-WAN, maar laten kansen liggen
HR-professionals staan niet achter huidige wet- en regelgeving
Bedrijven moeten medewerkers meer vrijheid geven om hun eigen productieve werkomgeving te creëren
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
Mimecast waarschuwt voor phishing uit naam van Twitter
Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
Hoe smishing misbruik maakt van populaire mobiele providers
Top-drie leiderschapstips voor het winnen van het WK voetbal
meer top 10