Reactie: An sich zijn deze tips correct! Ik wil graag nog een extra toelichting geven op ''Nee zeggen tegen nieuw werk''.
Je begint écht bij prioriteiten stellen en bepalen wat er écht toe doet! Dan pas weet je waar je ''Nee'' op kan zeggen. Als je namelijk zomaar ''Nee'' zegt word je ongeloofwaardig.
Voor meer uitleg over ''Nee'' zeggen zie:
http://www.bashoorn.nl/zeg-gewoon-nee/
in de realiteit is het inderdaad zo dat verschillende bedrijven met verschillende type ERP systemen werken die verschillende standaarden of gegevensformaten gebruiken. Er bestaan systemen op de markt die tussen die verschillende ERP systemen komen te staan en de vertaalslag doen van meerdere types van berichten: dus niet alleen facturen, maar ook de voorafgaande offerte, order, orderbevestiging, paklijst... én ze behouden ook de link tussen deze documenten. Elektronisch en gecertificeerd uitwisselen van berichten via een derde partij dus. Een voorbeeld kan je vinden op doctrails.net
Reactie: De oplossing is simpel, de uitvoering ervan zal echter een hele klus worden: het gaat niet om meer vrouwen aan de top, maar om meer vrouwelijke kwaliteiten aan de top.
Dan krijgen vrouwen vanzelf, en op een natuurlijke manier meer kansen en wordt een toppositie voor hen aantrekkelijker.
Ergo: maatregelen om vrouwen door het glazen plafond te duwen zijn m.i. bij voorbaat al gedoemd om te mislukken, omdat we de kern van het probleem ongemoeid laten.
Laten we eerst al die ego's aan de top maar eens afstoffen en kijken of er nog iets glimt.
Reactie: Ik hanteer al jaren de vijf vragen-regel om de boel onder controle te houden:
Moet ik dit nu doen? (Leg de klemtoon wisselend op ieder woord)
Moet: Dwang? Zo niet, niet doen.
Ik: Delegeervraag. Ik of een ander?
Dit: De prioriteit. Eerst dit of toch eerst dat andere?
Nu: Planningvraag. Moet het nu, straks of misschien nooit?
Doen: van uitstel komt afstel. Doe het nu!
Meer vrouwen in de top, ook al is het maar voor 20 uur per week zorgen voor de langere termijn voor een betere bedrijfsvoering, daar ben ik ook zeker van overtuigd.
Dit zal ook een eind maken aan de bonussencultuur in mijn ogen die vaak vooral korte termijn en persoonsgericht is.
Reactie: En als je stevig in je schoenen staat kun je ook de dialoog met je collega aangaan: hou het dan vooral bij jezelf, geef voorbeelden welk gedrag je bij haar ziet en hoe jij dat ervaart. Door daarna te vragen hoe zij dat ziet en écht naar haar antwoord te luisteren (niet te interpreteren o.b.v. aannames en oordelen) kun je jullie relatie misschien wel normaliseren.
Veel succes met je nieuwe job!
dankJewel...
Dat is wel een erg coole functie, weer wat geleerd..
Neem aan dat dit dan over een eigen soort frequentie gaat als een walkie talkie.
Zal het zelf wel even opzoeken ;-)
Ja! er is altijd hoop. wellicht een tip: Je kan een ander, en zeker een hele organisatie niet veranderen. Wat je wel kan doen, is veranderen hoe je er zelf op reageerd. Geef eens een tegengestelde reactie, bv een heel positieve als je geneigd bent een ''negatieve''reactie te geven. Trust me, daar kan je heel veel mee bereiken. ben je in staat dat te combineren met gesprekstechnieken zoals Lsd, Luisteren, samenvatten en doorvragen, (dat is ook te leren) dan gaat alles veel makkelijker.
Reactie: In dit land verzinnen we voor elke handeling een advieslichaam.
Waarom niet een asdvieslichaam voor kredietverstrekkers annex banken om ze af te helpen van hun angst dingen kwijt te raken.
Om te leren hoe ze een zegen voor de mensen kunnen zijn.
En de overheid om te leren niet eerst blokkades op te richten om later te moeten adviseren ''de obstakels die op dit terrein liggen zoveel mogelijk uit de weg (te)ruimen,''
Wie wil hierbij adviseren? In de krant stond onlangs een artikel dat beschreef dat besturen niet meer toe kan met gezond verstand.
Ik lees het maar zo, dat gezond verstand door spreadsheets is verdrongen en dat we het juist weer moeten inzetten. Ook om allerlei sociale ellende zoals bij Culemborg en vanwege Al Qaida ( is dat far-fetched?? )om maar wat te noemen etc.. te voorkomen.
''Little thing, Big meaning'' zei mijn Japanse tourbegeleider toen hij even pauze nam om tot zich zelf te komen.
Reactie: Oef, ja Marcel, als ik mijn post zo teruglees, dan klinkt het inderdaad niet erg optimistisch. Voorlopig nog even een blijver...lukt het me niet om mijn creativiteit binnen de muren van kantoor kwijt te kunnen, dan zoek ik het daarbuiten- op een creatieve manier natuurlijk :)
Reactie: Grappige tips, komt me wel bekend voor. Ik ben getrouwd met een workaholic, maar ben twee jaar nadat hij startte met zijn eigen bedrijf ook een eigen bedrijf begonnen. Nu hebben we samen plezier, delen veel van onze zorgen, wisselen ervaringen uit en plannen doelbewust tijd samen met onze (grote) kinderen. Het is een druk leven, maar we hebben het erg leuk zo. Als het kan plannen we een namiddag vrij en verdwijnen lekker in de sauna. Kortom, gedeelde smart is halve smart