9 maart 2010 -
Toeleveranciers in de olie- en gassector zien eerder dan verwacht de eerste tekenen van herstel binnen de olie- en gasmarkt. Omzetgroei binnen de olie- en gasmarkt werd pas verwacht in 2011, het herstel blijkt echter nu al zichtbaar. Ruim een derde van de toeleveranciers in de olie- en gassector verwacht dit jaar al tot twintig procent meer omzet te maken in vergelijking met vorig jaar.
9 maart 2010 -
Hoewel de huidige P&O managers zich vooral door reorganisaties en budgetreducties heen worstelen, zien de meesten in de nabije toekomst het tekort aan hoogopgeleiden als grote uitdaging. Dit blijkt uit onderzoek van Floyd & Hamilton onder 112 P&O- en HR-managers.
9 maart 2010 -
Organisaties staan te springen om talent, maar dat talent moet zich soms eerst door ellenlange protocollen worstelen voor ze zelfs maar uitgenodigd worden. De slimste en beste werknemers zoeken hun heil wel elders, denkt u niet? Is uw wervingsbeleid dusdanig verouderd en afschrikwekkend dat u talent eerder verjaagt dan verleidt?
9 maart 2010 -
Organisaties moeten in de nasleep van de economische crisis de ontwikkeling van hun medewerkers, jong en oud, voorop stellen om te voorkomen dat er grote gaten ontstaan en dat zij onherstelbare achterstand oplopen.
9 maart 2010 -
Het was lange tijd not done om medewerkers samen te laten werken met hun vrienden. Dat zou maar afleiden, een eventuele promotie van de een zou een mooie vriendschap kunnen beëindigen en wat als de vrienden ruzie zouden krijgen of een van de twee een relatie krijgt.
8 maart 2010 -
De wereldwijde financiële en economische crisis, die zich in alle facetten toonde in de tweede helft van 2008, treft nagenoeg alle sectoren. De industrie, en dan vooral ook de metaalindustrie, is sterk getroffen.Dat blijkt uit onderzoek van EIM naar de reactie van MKB bedrijven in de metaalsector op de crisis en de mate waarin dit de afhankelijkheid van klanten heeft veranderd.
8 maart 2010 -
Er is de laatste tijd veel discussie over online sociale netwerken, of ze wel of niet nuttig zijn voor managers of het bedrijfsleven in het algemeen. Als men het heeft over het nut van een netwerk dan moet men eerst bepalen hoe het wordt gebruikt.
8 maart 2010 -
De ondernemer past zich steeds beter aan, aan de veranderde economische omstandigheden. Dit blijkt uit de Conjunctuurenquête Nederland over het eerste kwartaal van 2010. Zo hoeven steeds minder bedrijven maatregelen te nemen om de crisis het hoofd te bieden.
8 maart 2010 -
Het gemiddelde beloningsverschil tussen mannen en vrouwen in Nederland was in 2008 gemiddeld 23,6 procent. In de EU bedroeg het gemiddelde beloningsverschil achttien procent . De Europese Commissie wil zich de komende vijf jaar sterk maken om die salarisongelijkheid aanzienlijk te verminderen, zo meldt Nu.nl.
8 maart 2010 -
Verkopers doen te weinig moeite om hun offerte op maat te schrijven voor de klant. Meestal passen ze alleen de klantgegevens aan op een standaardformulier. Een gepersonaliseerde, op maat gemaakte offerte zou bedrijven echter miljoenen extra kunnen opleveren.
5 maart 2010 -
De oriëntatie van pas afgestudeerden op de Europese arbeidsmarkt zet door. Steeds vaker kiezen de jonge professionals voor een baan buiten hun landsgrenzen. HR-afdelingen zijn hierdoor genoodzaakt hun internationale HR-beleid verder te standaardiseren.
5 maart 2010 -
Het is nog niet zover dat de meeste medewerkers genoeg vertrouwen hebben in de arbeidsmarkt om die weer te betreden, maar managers weten heel goed dat ze nu alvast een plan moeten hebben willen ze niet dat hun medewerkers massaal weglopen zodra het economisch herstel echt een feit is.
5 maart 2010 -
Kantoorpolitiek heeft vaak een negatieve bijklank. Men denkt al snel aan messen die in ruggen gestoken worden, slijmen bij de baas en managers die over lijken gaan om te bereiken wat ze willen. Kantoorpolitiek bedrijven is echter vooral interactie met anderen met als doel dingen gedaan te krijgen.
5 maart 2010 -
Klanten willen van hun consultants transparantie, bescheidenheid, kwetsbaarheid en eerlijkheid – het tegenovergestelde van wat ze vaak krijgen. Dat stelt Pat Lencioni, managementconsultant en directeur van de Table Group, op BusinessWeek.