zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Talentontwikkeling cruciaal voor herstel

9 maart 2010 - Organisaties moeten in de nasleep van de economische crisis de ontwikkeling van hun medewerkers, jong en oud, voorop stellen om te voorkomen dat er grote gaten ontstaan en dat zij onherstelbare achterstand oplopen.

Hiervoor waarschuwt StepStone Solutions in een nieuw rapport 'Companies at the Crossroads', na wereldwijd onderzoek onder 410 topmanagers, uitgevoerd en opgesteld door the Economist Intelligence Unit



Minder vertrouwen, minder betrokkenheid
Het onderzoek wijst uit dat na twee jaar van bezuinigingen het vertrouwen op de werkvloer sterk is ondermijnd. Dit verlaagt de betrokkenheid van medewerkers terwijl dat een essentiële graadmeter is voor het toekomstige succes van organisaties. Het onderzoek laat zien dat zonder de juiste talentstrategie organisaties grote risico’s lopen kennis en kunde te verliezen in een periode dat gemotiveerde medewerkers cruciaal zijn voor economisch herstel. Daarbij groeit de behoefte aan toptalent terwijl het aantal plekken voor hoogopgeleide starters keldert. 

Nederlandse manager pessimistisch
Sander Kerkhoffs, Country Manager Nederland van StepStone Solutions: "Bedrijven staan op een kruispunt. Zonder aandacht voor talentontwikkeling brokkelt hun talentbasis vanaf nu gaandeweg af. Dat leidt uiteindelijk tot slechtere bedrijfsresultaten. Het valt op dat Nederlandse managers pessimistischer zijn over het herstel dan internationale collega’s. Vergrijzing, generatieverschillen en de bijbehorende leeftijdsafhankelijke drijfveren zijn een extra uitdaging waar zij rekening mee moeten houden. De helft van jongere medewerkers vindt carrièreontwikkeling het belangrijkst terwijl maar één procent van de 50-plussers dat vindt. Bijna 40 procent van de oudere medewerkers hecht vooral aan secundaire arbeidsvoorwaarden, tegen twee procent van de twintig tot 30-jarigen.’ 

Onderzoeksconclusies
Conclusies uit Companies at the Crossroads:
- Bijna een derde (29 procent) van de managers geeft aan dat medewerkerloyaliteit laag is en verwacht belangrijke mensen kwijt te zullen raken terwijl de vraag naar talent stijgt.
- Startfuncties voor hoogopgeleiden nemen dramatisch af: slechts zes procent van de managers ziet het werven van hoogopgeleide starters in 2010 als prioriteit. Dat was 50 procent in 2009.
- Talent stijgt snel op de directieagenda. De beschikbaarheid van talent wordt als derde groeifactor aangemerkt (volgens 46 procent), vlak achter economisch herstel en toegang tot krediet.
Andere details uit het rapport weerspiegelen de visie van managers in post-crisistijd: 41 procent ervaart een tekort aan talent in de organisatie; 44 procent vindt het moeilijker talent te werven; 50 procent gaat meer werven in 2010; achttien procent heeft nog maar een personeelsstop en slechts zestien procent van het lijnmanagement ervaart de toewijding van medewerkers als goed, in tegenstelling tot CEOs waarvan 38 procent vindt dat het medewerkervertrouwen hoog is. 

Drie prioriteiten

De drie prioriteiten op het gebied van talent in 2010 zijn:
1. Performance management (46 procent)
2. Leiderschapssontwikkeling (41 procent)
3. Training en ontwikkeling (36 procent) 

Meer actie nodig

Kerkhoffs: "Het onderzoek laat zien dat managers beseffen dat aandacht voor talent belangrijk is maar dat meer actie nodig is om toekomstbestendige talentstrategieën te ontwikkelen. Het lage vertrouwen van medewerkers gaat gepaard met weinig startfuncties voor hoger opgeleiden en een groeiende vraag naar senior managers. Er ontstaan op de langere termijn serieuze problemen als in tijden van herstel de beste medewerkers vertrekken en er geen nieuw talent in huis wordt gehaald. Hiervoor is met spoed aandacht nodig."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf maatregelen waarmee topwerkgevers hun medewerkers tevreden houden
 Talent Lab genereert bijzondere inzichten over talentontwikkeling
 Vooral talentmanagement lijdt onder de recessie
 Tien tips voor talentmanagement in slechte tijden
 
 
reacties
 
Janus Kizuna  |   | 
9-03-2010
 | 
08:29 uur
Gezien de financiele situatie van menig bedrijf is het wel verklaarbaar en zal men, zonder de juiste hulp, altijd voor alles rond personeel kiezen om te bezuinigen (grootste kostenpost). Dit terwijl je personeel je grootste asset is.
Niet alleen ten tijde van recessie is kostenbewustzijn belangrijk, maar altijd. En als we het dan toch over de kosten hebben, laten we dan niet spreken over kostenreductie, maar over kostenmanagement ... en dit permanent. Helpt je ook door moeilijker tijden heen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10