zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Metaalindustrie zwaar getroffen door crisis

8 maart 2010 - De wereldwijde financiële en economische crisis, die zich in alle facetten toonde in de tweede helft van 2008, treft nagenoeg alle sectoren. De industrie, en dan vooral ook de metaalindustrie, is sterk getroffen.Dat blijkt uit onderzoek van EIM naar de reactie van MKB bedrijven in de metaalsector op de crisis en de mate waarin dit de afhankelijkheid van klanten heeft veranderd.

In dit onderzoek wordt zoveel mogelijk een vergelijking tussen de situatie ‘voor’ en ‘na’ de crisis gemaakt.  Ook wordt een onderscheid gemaakt tussen de subsectoren service en onderhoud, vervaardiging eindproducten, vervaardiging onderdelen en/of halffabricaten en bepaalde bewerkingen.  In dit onderzoek ligt de focus op de reactie van MKB-bedrijven in de metaalindustrie op de crisis. Het onderzoek is uitgevoerd middels een telefonische enquête die in de zomer van 2009 is gehouden onder metaalbedrijven die ook in 2008 al hebben deelgenomen aan een onderzoek. Er wordt zoveel mogelijk een vergelijking tussen de situatie voor en ‘na’ de crisis gemaakt. Aan het onderzoek hebben alleen bedrijven uit het MKB (tot 100 werkzame personen) meegedaan. De belangrijkste subsectoren zijn service en onderhoud, vervaardiging eindproducten, vervaardiging onderdelen en/of halffabricaten, en bepaalde bewerkingen. 



Omzetontwikkeling

Meer dan de helft van de respondenten geeft aan dat de omzet in de eerste helft van 2009 is gedaald ten opzichte van de eerste helft van 2008. Ongeveer een derde geeft aan dat de omzet in de eerste helft van 2009 met meer dan twintig procent is afgenomen in vergelijking met de situatie een jaar eerder. Hier staat tegenover dat bijna tien procent van de ondernemers zegt een stijging van de omzet met meer dan twintig procent te hebben gerealiseerd. Dit geldt echter alleen voor bedrijven tot twintig werkzame personen. Per saldo zijn de bedrijven er dus fors op achteruit gegaan, maar zijn de kleine bedrijven (voorlopig) minder hard getroffen dan de grote bedrijven. Dit komt doordat de kleine(re) bedrijven zich meer richten op service en onderhoud dan de grote(re) bedrijven. Hierdoor hebben deze bedrijven minder last van conjuncturele schommelingen omdat in crisistijd mensen vaker kiezen voor reparatie dan voor vervanging. Dus de bedrijven die zich richten op service en onderhoud varen daar wel bij. Een andere oorzaak is dat de kleine bedrijven minder exporteren dan de grote bedrijven. Gezien de sterk teruggelopen wereldhandel zien exporterende bedrijven/sectoren hun af- en omzet tot nu toe meestal harder afnemen dan bedrijven die niet of minder exporteren. Tot slot richten de kleine bedrijven zich vaker op consumenten/particulieren die, indien ze hun baan behouden, in eerste instantie minder hard worden geraakt door de crisis. 

Investeringen

Voor de totale groep bedrijven geldt, dat het aandeel bedrijven dat in de eerste helft van 2009 minder heeft geïnvesteerd dan in de eerste helft van 2008, groter is dan het aandeel bedrijven dat zegt meer geïnvesteerd te hebben. Gemiddeld heeft ongeveer een kwart van de bedrijven evenveel geïnvesteerd als in dezelfde periode in 2008. Bij de bedrijven met meer dan tien werkzame personen ligt dit aandeel wat hoger dan bij de overige bedrijven. Vooral de kleinere bedrijven geven aan helemaal niet geïnvesteerd te hebben. Het is echter niet duidelijk of dit eveneens het geval was in de eerste helft van 2008 en er dus sprake is van een daling van de investeringen of eenzelfde situatie in 2008. Op de vraag waarin men vooral heeft geïnvesteerd zegt het overgrote deel van de bedrijven te hebben geïnvesteerd in nieuwe machines en gereedschappen. Daarnaast is ook relatief vaak geïnvesteerd in nieuwe computers, personeel, opleidingen, het wagenpark en het bedrijfspand c.q. de fabriek. 

De klant

Grote(re) bedrijven zijn voor een groter deel van hun omzet afhankelijk van hun belangrijkste klant dan kleine(re) bedrijven. De kennis over het aantal afnemers van de belangrijkste klant is in 2009 in vergelijking met 2008 sterk verbeterd. Bijna 60 procent van de belangrijkste klanten exporteert. Dit maakt de metaalindustrie ook indirect kwetsbaar voor een dalende wereldhandel. De belangrijkste afnemers van de grote(re) bedrijven exporteren gemiddeld vaker dan die van de kleine(re) bedrijven.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Meer fusies en overnames in de industrie
 Nederlandse banken lopen risico’s in Centraal- en Oost-Europa
 Het mes gaat in Research & Development
 Nederlandse bedrijven zwaar getroffen door crisis
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10