29 mei 2012 -
Vacaturesites zijn de meest gebruikte oriëntatiebron voor personen die een baan of werkgever zoeken, gevolgd door ‘open sollicitaties’ en ‘bekenden/netwerk’. Social media hebben echter een sterke groei doorgemaakt sinds 2011. Dit terwijl verder het oriëntatiegedrag van de Nederlandse beroepsbevolking overwegend gelijk is gebleven.
29 mei 2012 -
Uw medewerker maakt al lange tijd een gespannen indruk, haalt deadlines niet en komt steeds te laat op het werk. Dit zijn eerste tekenen van overbelasting. Een logische vervolgstap is ingrijpen om erger te voorkomen. Maar als de medewerker wordt aangesproken, heeft hij elke keer een goed excuus voor zijn gedrag. 'De klant werkt niet mee, het secretariaat doet niet wat ze zeggen, mijn kind is ziek en daardoor kom ik ‘s morgens in tijdnood.'
29 mei 2012 -
Nederlandse werknemers, zakenpartners en investeerders kiezen steeds vaker voor innovatieve bedrijven die risico’s durven nemen, ongeacht hun omvang. Bedrijven die in crisistijd vooral herstructureren en niet vernieuwen, verliezen daardoor concurrentiekracht. Dat blijkt uit het jaarlijkse Incompany 500-onderzoek onder 5.000 decision makers naar de aantrekkingskracht en reputatie van organisaties. Hieruit blijkt dat Shell de grootste aantrekkingskracht heeft en Ikea de beste reputatie.
25 mei 2012 -
Uit de resultaten van een poll vant StepStone blijkt dat slechts 13,9 procent van de Nederlandse werknemers tot hun pensioen dezelfde functie willen blijven uitvoeren bij de organisatie waar zij nu werkzaam voor zijn. Op Europees niveau is dit percentage 21 procent.10,8 procent van de Nederlandse respondenten wil wel bij dezelfde organisatie blijven werken, maar op den duur een andere functie gaan uitvoeren.
25 mei 2012 -
Studenten geven hun sollicitatiekwaliteiten gemiddeld een hoger cijfer dan bedrijven dat doen. Waar de studenten zichzelf gemiddeld een 7,2 geven worden ze door bedrijven beoordeeld met een 6,1 blijkt uit het Nationaal Stage Onderzoek van Stageplaza. Vooral MBO-studenten schatten hun sollicitatiekwaliteiten een stuk hoger in.
25 mei 2012 -
Van de Nederlandse werknemers heeft 23 procent geen vaste, eigen werkplek. Deze nomadic workers, voornamelijk uit de jongere generatie (tot 24 jaar), werken op allerhande plekken en tijdstippen. Hierdoor komt het aannemen van een gezonde werkhouding vaak in de knel. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Ergonomie op de wijzigende Nederlandse werkplek’ van Fellowes.
25 mei 2012 -
Het netwerk is het belangrijkste middel om aan informatie te komen, blijkt uit een onderzoek van Dreamjob naar de zoekwijze voor informatie over coaching. Daarbij is gebleken dat het persoonlijke (72,4 procent) en zakelijke (62 procent) netwerk de belangrijkste zoekwijze waren.
25 mei 2012 -
Nederlandse HR managers beslissen zeer snel of een kandidaat in aanmerking komt voor een functie. Meer dan 60 procent van de HR managers besteedt er minder dan vijf minuten aan. In geen enkel Europees land wordt zo snel besloten of het zin heeft om een CV nogmaals grondig te lezen of dat de kandidaat meteen afgezegd kan worden.
24 mei 2012 -
Uit online onderzoek van ISBW Opleiding en Training blijkt dat maar liefst 84 procent van de werknemers zelf met ideeën komt voor het volgen van opleidingen en trainingen. In ruim tien procent van de gevallen neemt de direct leidinggevende het initiatief en drie procent van de respondenten geeft aan dat het initiatief bij de directeur ligt. Slechts twee procent geeft aan dat de HR-manager het initiatief neemt voor het volgen van een opleiding of training.
24 mei 2012 -
Het leidinggeven op basis van hiërarchie en een strikte scheiding van rollen en functies heeft zijn langste tijd gehad. In een snel en op vele fronten veranderende wereld schiet het mechanisme van 'command & control' steeds vaker tekort. Dat zegt bedrijfskundige en psycholoog Ber Damen in het pas verschenen boek 'Het Berenschot Leiderschapsboek'.
24 mei 2012 -
Sommige leiders krijgen haast alles gedaan bij hun medewerkers. Op de één of andere manier raken ze telkens de juiste snaar waardoor mensen het heerlijk vinden om voor hen te werken. Hoe doen ze dat toch? Volgens sociaal psycholoog Robert Cialdini heeft overtuigingskracht een wetenschappelijke basis. Het is dus te leren. Professor Cialdini onderscheidt zes basismechanismen die u als leidinggevende helpen om mensen op positieve wijze te overtuigen.
24 mei 2012 -
De voortdurende economische onzekerheid heeft een onmiskenbaar temperend effect op de verwachtingen die jongeren hebben van werk en carrière. 46 procent van de jongeren (tot 25 jaar) denkt dat de crisis aanhoudt, 45 procent vermoedt dat de werkloosheid toe zal nemen, 39 procent meent dat carrière maken moeilijker wordt en 41 procent dat het vinden van een passende baan lastiger zal zijn.
24 mei 2012 -
Een brug slaan tussen het verlagen van de uitkeringslasten en het online social netwerk LinkedIn. Dat was de essentie van de presentatie ‘LinkedIn: Zichtbaar Maatschappelijk Betrokken Ondernemen’ die Sandra van den Ent van LinkedPerfect en Petra Pupping gaven. Het huidige begrotingstekort en het daaruit voorvloeiende Geactualiseerde Stabiliteitsprogramma vragen om een preventieve, innovatieve en creatieve aanpak van werkgevers en werknemers om de handen ineen te slaan.
23 mei 2012 -
Ontsluiting van informatie wordt door IT-verantwoordelijken van woningcorporaties gezien als het belangrijkste vraagstuk voor nu en de nabije toekomst. Thema’s als Het Nieuwe Werken en social media staan opvallend minder hoog op het prioriteitenlijstje. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Info Support, uitgevoerd door Right onder 43 IT-verantwoordelijken van de grootste woningcorporaties in Nederland.