zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

LinkedIn: verlagen uitkeringslasten en transparantie arbeidsmarkt

24 mei 2012 - Een brug slaan tussen het verlagen van de uitkeringslasten en het online social netwerk LinkedIn. Dat was de essentie van de presentatie ‘LinkedIn: Zichtbaar Maatschappelijk Betrokken Ondernemen’ die Sandra van den Ent van LinkedPerfect en Petra Pupping gaven. Het huidige begrotingstekort en het daaruit voorvloeiende Geactualiseerde Stabiliteitsprogramma vragen om een preventieve, innovatieve en creatieve aanpak van werkgevers en werknemers om de handen ineen te slaan.

In Nederland zijn volgens de Arbeidsmarktprognose 2011-2012 van het UWV Werkbedrijf in 2012 ongeveer 841.000 banen te vergeven. De prognose draagt bij aan de doelstelling van het UWV Werkbedrijf om de transparantie van de arbeidsmarkt te bevorderen. Transparantie is een van de voorwaarden om de matching van vraag en aanbod tot stand te brengen. Om vacatures in te vullen, gebruiken werkgevers, mede door de inzichtelijk- en toegankelijkheid, steeds vaker de online sociale netwerken (onder andere Facebook en LinkedIn). Door te investeren in het online zichtbaar maken van het arbeidskapitaal wordt een bijdrage geleverd aan het bevorderen van transparantie van de arbeidsmarkt op sectoraal, regionaal en landelijk niveau. 



Werkgevers betalen eerste zes maanden WW-uitkering

Om de overheidsfinanciën op orde te brengen is eind april 2012 een Begrotingsakkoord gesloten. Eén van de maatregelen binnen het akkoord is dat in geval van ontslag werkgevers de eerste zes maanden van de WW-uitkering moeten betalen. De overheid verwacht dat werkgevers en werknemers steeds vaker kiezen voor een ‘van-werk-naar-werk-traject. In het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) wordt van werkgevers verwacht optimaal te investeren in hun arbeidskapitaal. Via het online netwerk LinkedIn wordt een vangnet gecreëerd voor het terugdringen van de uitkeringslasten en de werkloosheid in Nederland. 

Kostenbesparing voor werkgevers op lange termijn

Voor werkgevers levert het investeren in het online zichtbaar maken van het arbeidskapitaal op lange termijn een structurele kostenbesparing op, onder andere op het gebied van vacaturekosten en verandertrajecten (bijvoorbeeld outplacementtrajecten in geval van fusies of reorganisaties). De opbrengst van deze kostenbesparing kan dan weer geinvesteerd worden in andere onderdelen van MVO, waardoor er steeds meer balans ontstaat tussen People, Planet en Profit*. 

Presentatie

Aanleiding voor het geven van de presentatie is dat werkgevers en werknemers samen de verantwoordelijkheid dragen voor een gezond Nederlands arbeidskaptiaal.
Tijdens de presentatie werd de vertaalslag gemaakt van LinkedIn naar MVO. Specifieke aandacht ging uit naar Maatschappelijk Betrokken en Economisch Verantwoord Ondernemen. Petra Pupping, mediator en loopbaan- en outplacementcoach bij Minerva sloeg een brug tussen LinkedIn en employability.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
 Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
 Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
 

Gerelateerde nieuwsitems

 LinkedIn meest gebruikt door recruiters
 Leer LinkedIn gratis écht gebruiken
 Vijf tips om een baan te vinden via LinkedIn
 LinkedIn integraal onderdeel in de oplossing van de War for Talent
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
top10
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
Gebrek aan vertrouwen binnen de cybercriminele onderwereld
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Kort door de bocht coaching?
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
meer top 10