27 juni 2005 -
Bedrijven hebben steeds meer moeite om consumenten te vinden. Dit stelt Experian, dat de Trendmonitor in het leven heeft geroepen, uitgevoerd door Trendbox. Experian stelt dat consumenten steeds vaker niet meer in het telefoonboek staan, verhuisberichten niet meer doorgeven en zich in toenemende mate laten uitschrijven bij marketingbestanden.
Ondanks een toename in het gebruik van mobiele telefoons of internet worden ze steeds ongrijpbaarder.
Geen vaste telefoon Een kwart van de ondervraagde Nederlanders heeft geen vaste telefoonlijn meer en staat daarom niet meer in het telefoonboek. Bij jongeren is dit aantal nog hoger doordat vijftig procent geen vaste telefoonlijn meer heeft. Daarnaast belt eenderde van de jongeren pre-paid, zodat er geen adresgegevens bekend zijn. Eenderde van de ondervraagde consumenten is het afgelopen jaar van telefoon- of internetprovider gewisseld. Hierdoor is een groot deel van de adresgegevens, zoals e-mailadressen of telefoonnummers verouderd.
Adresgegevens Adresgegevens van deelnemers aan de Trendmonitor bleken ook vaak niet meer te kloppen. Eén op de drie direct mailings is verkeerd geadresseerd. Belangrijkste reden is dat Nederlanders die verhuizen verzenders van commerciële berichten, zoals spaarprogramma's, goede doelen en kabelaars daar niet van op de hoogte stellen. Pieter Stroop van Experian Nederland zegt geschrokken te zijn van de resultaten van het onderzoek. Hij spreekt van het fenomeen van de ongrijpbare consument. "Het Nederlandse bedrijfsleven zal een enorme strijd moeten leveren om zijn klantenbestanden nog op peil te houden. De consument gaat zich steeds digitaler gedragen en wordt daardoor steeds moeilijker terug te vinden. Om te voorkomen dat adresbestanden over een aantal jaar volledig verouderd zijn, worden datakwaliteit en integriteit van groot belang voor het Nederlands bedrijfsleven."