zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Creatievelingen steeds belangrijker voor de economie

29 juni 2005 - Het aantal mensen in ons land dat zijn geld verdient met creatief werk, neemt snel toe. Creatievelingen worden zo steeds belangrijker voor onze economie. Het aantal banen in de kunst groeide in de periode van 1996 tot 2004 met 27 procent. Maar de kunstenaars moeten veel ondernemender worden.

In media en entertainment groeide het aantal banen van 1996 tot 2004 met 30 procent en in de creatieve zakelijke dienstverlening (mode- en interieurontwerpers, reclamebureaus en architecten) zelfs met 35 procent.



Dat blijkt uit onderzoeken in opdracht van de ministeries van Economische Zaken en OCW, waarvan de belangrijkste resultaten dinsdag zijn gepresenteerd in Den Haag.

Werkgelegenheid
Alles bij elkaar zijn de creatievelingen inmiddels goed voor 2 procent van de werkgelegenheid. Dat aandeel stijgt naar 3,2 procent als makers van computerspelletjes, bedenkers van reclame en vormgevers in de industrie worden meegeteld. Ondanks de groeicijfers, is er nog veel te winnen. Zo zou de overheid van de kunstenaars meer ondernemers moeten maken. Omgedraaid moeten ondernemers juist creatiever worden.

Loon op Zand
Uit het rapport blijkt dat niet alleen in de randstad en mediadorp Hilversum brood met creativiteit brood wordt verdiend. In het rapport staat Loon op Zand nummer één in de toptien van gemeenten, waar sprookjespark De Efteling is gevestigd.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10