zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf mega marketingtrends voor 2006

22 december 2005 - Dankzij internet is uw klant zelf ondernemer geworden en kan het u knap lastig maken. Die ontwikkeling zet in 2006 keihard door. Het eindejaarsnummer van het managementmagazine Brisk maakt melding van vijf megatrends met grote gevolgen voor uw marketingstrategie.

1. Minipreneurs


De klatn is niet langer louter klant. Veel particulieren hebben via internet mogelijkheden gevonden zelf zakelijke activiteiten te ontplooien. Ze hebben gewoon ergens een baan in loondienst en houden daarnaast één of meerdere bedrijfjes gaande. Minipreneurs worden ze genoemd. Minipreneurs verkopen bijvoorbeeld spullen via eBay of verhuren vakantiehuisjes in de Ardennen. In Groot-Brittannië zeggen 50.000 mensen een aanzienlijk deel van hun inkomen te verdienen met online handel.

2. Twinsumers
Ook nieuw: twinsumers. Dat zijn consumenten die afgaan op ervaringen van consumenten die op hen lijken. Het is namelijk prettig om informatie te hebben over producten of diensten van een consument (waar ook ter wereld) met een identiek interesseprofiel, tweelingen (twins) op het gebied van smaak. Een alleenstaande manager van voor in de dertig die een hotel zoekt in Spanje is niet geïnteresseerd in het gebruikersverslag van een gehuwde veertiger met kinderen.

3. Nouveau niche
Op het web is alles verkrijgbaar: van een pakket rode wijn tot een specifiek boek uit 1962 eerste druk, beperkte oplage. Omdat op het web voor alles een doelgroep is. Dus worden op het web spullen aangeboden die anders zijn, obscuur, moeilijk verkrijgbaar, oud en schaars, op maat gemaakt of zelfs gepersonaliseerd. De hiervoor genoemde minipreneurs bieden dit soort spullen of diensten aan. Het zijn producten die voor grote bedrijven met geen mogelijkheid rendabele handel zouden opleveren.

4. Tryvertising
De manier om de tot in zijn haarvaten geïnformeerde klant te benaderen heeft niets meer te maken met klassieke marketing- en reclamemethoden. Die brengen hooguit nog producten of diensten onder de aandacht. Meer niet. Reclamegeld is nauwelijks meer in staat te dicteren wat er gekocht wordt. Dat moet dus anders. Bijvoorbeeld via tryvertising: consumenten producten laten uitproberen en hun verslag daarvan gebruiken om andere consumenten te overtuigen.

5. Customer made
Als de consument dan toch niet meer te vangen is met 'good old fashioned advertising', en het bovendien al beter weet, waarom laten we die consument dan niet vertellen onder welke voorwaadren de koop meer kans heeft? Precies dat moet bijvoorbeeld het Amerikaanse biermerk Coors Lite gedacht hebben toen het klanten uitnodigde mee te helpen een advertentiecampagne te creëren. Mercedes en Mazda kwamen met vergelijkbare initiatieven.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10