zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Inderdaad, consultants verkopen gebakken lucht

21 december 2005 - Adviezen van managementconsultants zijn niet wetenschappelijk onderbouwd. Ook heerst er in de beroepsgroep geen consensus over standaarden, methodes en technieken om organisatievraagstukken te benaderen. Consultants houden een mythe van professionaliteit in stand die een hoge status en dito tarieven legitimeert.

Dat stelt Hans de Sonnaville in zijn proefschrift Retorische aspecten van professionaliseren, waarop hij op 23 december promoveert aan de Vrije Universiteit Amsterdam.



Eenduidig definiëren
Organisatieadvieswerk of management consulting, heeft in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw een hoge vlucht genomen. Er zijn talloze pogingen ondernomen om organisatieadvies eenduidig te definiëeren, onder andere door een zogeheten body of knowledge and skills te ontwikkelen en door middel van een eigen gedragscode. Echter, zonder succes; consultants willen er niet aan.

Niet wetenschappelijk
De Sonnaville, zelf consultant, analyseerde de literatuur over professionalisering en voerde gesprekken met uiteenlopende typen organisatieadviseurs. Hij komt tot de conclusie dat de consultancykantoren sterk in zichzelf zijn gekeerd. Er worden wel standaarden afgesproken, maar alleen intern en in overleg met de klant. En niet op basis van wetenschappelijke kennis of consensus onder collega-adviseurs. Ook de reflectie op het eigen functioneren en de toetsing van het professionele handelen, speelt zich uitsluitend in die eigen kring af

Mythe
Consultants zijn in wezen ook niet geďnteresseerd in consensus, aldus De Sonnaville. Zij benadrukken juist hun onderlinge verschillen, met het doel zich zo veel mogelijk van elkaar te onderscheiden. Discussies over de aard en de inhoud van het beroep zijn pogingen een mythe tot stand te brengen die grote professionaliteit suggereert en een daarmee corresponderende status (en tarieven) legitimeert.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Retailmanagers hebben behoefte aan betere supply chain-visibiliteit
 ISDN2 verdwijnt: 50. 000 bedrijven uit de lucht
 Helft millennials wil meer flexibiliteit in hun werk
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Verleid en behoud talent met een multifunctionele werkomgeving
reacties
Tesla Model 3 met 4% bijtelling (3) 
Wintersporters laks met sneeuwkettingen (1) 
Waarom elk bedrijf straks een chief trust officer heeft (1) 
Niet het systeem, maar de mensen centraal (2) 
Korte autoritten vervangen door de fiets loont (1) 
Zwitserse superaccu op komst? (1) 
Overzicht kwijt door inkoopwildgroei? Met deze drie tips pakt u de regie terug (2) 
top10
Zo regisseer je het begin van jouw presentatie (video)
Investeren in de toekomst van uw kind
Gebruik cloud-oplossingen blijft groeien
Nederlands bedrijfsleven zet zich in voor vluchtelingen
Drie op de tien werknemers ervaren informatieovervloed
Papieren data nog steeds onveilig
Internationale M&A-activiteiten voegen afgelopen anderhalf jaar al geen waarde meer toe
Vijf tips om te besparen op softwarelicenties
Politieke verschuivingen vergroten risico's Europees bedrijfsleven
Tinder populairste dating app in Nederland
meer top 10