25 juli 2006 -
84 procent van de Nederlandse en 75 procent van de Belgische organisaties investeert minimaal de helft van hun IT-budget in activiteiten die niet direct bijdragen aan omzetgroei. Dat blijkt uit onderzoek van Coleman Parkes in opdracht van Citrix, marktleider op het gebied van access infrastructure solutions. Opvallend is dat deze verdeling in de afgelopen drie jaar niet of nauwelijks is verschoven.
24 juli 2006 -
Kennis van de bedrijfsstrategie is essentieel om hogerop te komen. Meer dan tweederde van de Europese werknemers vindt bovendien dat goed werk leveren alleen kan met die kennis. Toch is één op de vijf niet op de hoogte van de doelstellingen van het bedrijf waar hij of zij werkt. Slechts een kleine minderheid (10 procent) denkt dat strategische kennis niet van belang is voor zijn functie.
24 juli 2006 -
Acht van de tien automatiseringsprojecten loopt faliekant op de klippen. Slechts 1 op de 50 computertoepassingen blijkt echt te werken, is op tijd afgeleverd, binnen het afgesproken budget en uitgevoerd volgens de offerte. Computers en internet hebben het bedrijfsleven veel goeds gebracht, maar menig bedrijf balanceert door een slecht ICT-beleid op de rand van de afgrond.
24 juli 2006 -
De met cafeïne doordrenkte werkcultuur van tegenwoordig leidt tot chronisch slaaptekort en dus tot oververmoeidheid, prikkelbaarheid en zelfs afkeer haat ten opzichte van het werk. Dit zegt Brent Scott in zijn proefschrift voor de Universiteit van Florida dat in oktober gepubliceerd wordt in het Journal of Management.
23 juli 2006 -
Hogere ziektekostenpremies voor mensen die er een ongezonde levensstijl op nahouden vinden een steeds breder maatschappelijk draagvlak. Maar hoever kunnen en mogen werkgevers gaan in het bepalen van de levensstijl van hun werknemers?
23 juli 2006 -
Eenderde van de werknemers wil een siësta met de huidige hoge temparaturen. Dat blijkt uit vrijdag gepubliceerd onderzoek van Flycatcher (), het online onderzoeksbureau gelieerd aan de Universiteit van Maastricht. Een meerderheid (87 procent) heeft begrip voor de roep van bouwvakkers om, naast het bestaande vorstverlet, ook een hitteverlet in te voeren.
23 juli 2006 -
De laatste tien jaar lijkt alles steeds meer te draaien om presteren, produceren en willen winnen. Klinkt leuk, maar die houding kan op den duur tot een slechte moraal binnen bedrijven leiden en heeft op lange termijn vaak juist een negatief effect op de motivatie en arbeidsproductiviteit. Ook resulteert overdreven prestatiedrang in een lager vertrouwen in het bedrijf, zowel bij medewerkers als buitenstaanders.
20 juli 2006 -
Weinig Europese werkgevers hebben nog veel vertrouwen in academische titels, CV's en sollicitatieformulieren om de geschiktheid van een sollicitant te bepalen. Velen zetten vraagtekens bij de kwaliteit van kandidaten die op managementvacatures solliciteren. Minder dan één van de tien werkgevers gelooft dat een universitaire graad altijd een betrouwbare indicatie is van iemands geschiktheid voor een bepaalde functie.
20 juli 2006 -
Ondernemingen uit de hele wereld zien de uitbreiding van de Chinese markt als een van hun grootste uitbreidingsmogelijkheden en verwachten dat de export naar China in 2009 gemiddeld veertien procent van hun jaarlijkse winst uitmaakt. Meer dan acht van de tien managers zien China als kans, niet als bedreiging, en de helft ziet China zelfs als grootste kans voor hun onderneming.
20 juli 2006 -
In het tweede kwartaal van 2006 is het arbeidsmarktvertrouwen van de Nederlandse beroepsbevolking gelijk gebleven. Daarmee heeft het herstel in het arbeidsmarktvertrouwen, dat vanaf vorig jaar steeg, geen vervolg gekregen. Groepen die het traditioneel moeilijker hebben op de arbeidsmarkt (ouderen, vrouwen, laagopgeleiden en mensen buiten de Randstad) hebben relatief weinig vertrouwen in hun arbeidsmarktpositie.
19 juli 2006 -
Interne communicatiespecialisten verwerpen massaal het idee dat ze deel uit zouden moeten maken van de afdeling Personeelszaken (PZ). Ze vinden dat communicatie een aparte afdeling moet zijn en blijven. Ook hebben ze geen al te hoge dunk van hun collega's op PZ.
19 juli 2006 -
Meer dan veertig procent van de Europese bedrijven is van plan meer open ruimtes te creëren op de werkvloer. Nog eens twintig procent van de bedrijven gaat meer flexibele werkplekken inrichten voor de medewerkers. Dit blijkt uit onderzoek van vastgoedbedrijf Cushman & Wakefield onder vijfhonderd bedrijven in 26 landen.
19 juli 2006 -
Veertig procent van de Belgen en Nederlanders voelen zich overspoeld door een overweldigende hoeveelheid aan informatie. Niet alleen via traditionele media als tijdschriften, radio, TV en kranten, maar ook via nieuwe en mobiele kanalen, zoals de mobiele telefoon en de PDA. Niet alleen thuis en op kantoor, maar ook onderweg in de trein of in de auto, in de supermarkt en op straat.
18 juli 2006 -
De meerderheid van de werknemers verandert volledig van persoonlijkheid en gedrag op het werk. Zes procent verandert zelfs zijn identiteit om er maar bij te horen op de werkvloer. De oorzaak? Een diepgeworteld verschil in normen en waarden tussen hen en hun werkgevers waardoor zes van de tien werknemers het gevoel hebben zich in verregaande mate aan te moeten passen.