zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Communicatiemedewerkers willen niks te maken hebben met PZ

19 juli 2006 - Interne communicatiespecialisten verwerpen massaal het idee dat ze deel uit zouden moeten maken van de afdeling Personeelszaken (PZ). Ze vinden dat communicatie een aparte afdeling moet zijn en blijven. Ook hebben ze geen al te hoge dunk van hun collega's op PZ.

Dit blijkt uit onderzoek van de British Association of Communicators in Business (CiB) onder interne communicatiespecialisten.

Afdelingdilemma's


'Het ontbreekt PZ aan het inlevingsvermogen om goede interne communicatie op te zetten en te ondersteunen,' was een van de reacties. Een andere respondent zei: 'Interne communicatie kun je beter niet verbinden aan een bepaalde afdeling, omdat het door het personeel als onafhankelijk en objectief gezien moet worden. Bovendien vereist communicatie andere vaardigheden dan het beheer van personeelszaken. Communicatiemedewerkers moeten PZ natuurlijk ondersteunen, maar er geen deel van uitmaken.' Nog een argument: 'Communicatie moet een aparte afdeling zijn ten behoeve van de objectiviteit en andere afdelingen begeleiden in hun communicatie-uitingen in plaats van door, bijvoorbeeld PZ, daarin gedicteerd te worden.' Sommigen vinden dat communicatie het best ondergebracht kan worden bij Marketing. 'De interne communicatie moet immers in overeenstemming zijn met de marketing en strategie. Het takenpakket van een interne communicatiemedewerker is bovendien in grote lijnen gelijk aan die van een marketingmedewerker, het enige verschil is de doelgroep: intern versus extern.'

Essentiële rol
Waar alle communicatiemedewerkers het roerend over eens zijn is dat communicatie een essentiële rol speelt bij het succes van de onderneming. Een medewerker: 'Interne communicatie is de spil van het bedrijf en dat is hetgeen waardoor we ons moeten laten leiden, niet door degenen die aan het hoofd staan van de afdeling waaronder we toevallig vallen.' Een ander vond in dit kader dat interne communicatie direct onder de directie moet vallen. 'Het is de taak van interne communicatie om het management een stem te geven die gehoord en begrepen wordt door het personeel. Interne communicatie staat los van personeelszaken, ondanks het feit dat we dezelfde doelgroep hebben. IC beslaat een breder terrein dan alleen salaris en arbeidsvoorwaarden. Interne communicatiemedewerkers hebben dus meer verstand van de organisatie en weten mensen beter te informeren en motiveren dan PZ-personeel.'

Veranderingen
Het belang van interne communicatie wordt steeds groter nu bedrijven meer en meer te maken krijgen met snelle groei en veranderingen. Goede interne communicatie is essentieel voor zakelijk succes. Van communicatiemedewerkers wordt dan ook steeds vaker verwacht dat ze bedrijfsprocessen vanaf het begin helpen vormen en beïnvloeden. Niet alleen door beleid en veranderingen te communiceren, maar deze ook te begeleiden, beleid vertalen naar gedrag en op die manier zoveel mogelijk voordeel uit nieuwe kansen te halen.

 
 Doorsturen   6 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
heer Ad Beer  |   | 
20-07-2006
 | 
08:26 uur
Eerst moeten we ons de vraag eens stellen waarom iedere functie persé onder een afdeling moet vallen.
Het aloude denken in hokjes en hierarchie blijft een belangrijke stempel op het organisatie denken drukken.

Maar als interne communicatie persé in een afdeling moet worden ondergebracht dan lijkt het mij het beste om dat situationeel te bekijken.
Van waaruit wordt het meeste gecommuniceerd en dan met name de top-down communicatie. Dat zal heel vaak vanuit het MT of HRM zijn en daarom lijken deze opties het beste.
Maar aan de andere kant ben ik van mening dat interne communicatie een onderdeel is van het werk van iedereen in de organisatie. Dus waarom daarvoor een speciale functie creeëren?
In ons bedrijf begint ieder team, van hoog tot laag in de organisatie, met een kort overleg (de TOP 5) waarin alle belangrijke informatie wordt besproken, zowel top-down als bottom-up. Maandelijks een TOP 30 (30 minuten overleg) om meer indringende zaken te bespreken.
De schriftelijke communicatie wordt gecoördineerd door HR, maar iedereen die wat heeft mee te delen dient voor info te zorgen. Daarvoor hebben we de mededelingen borden en het krantje.

Daarvoor hebben we echt geen communicatiemedewerkers nodig. In de groep zitten er wel een paar, maar die komen ook niet veel verder dan het opstellen van formats en het overschrijven van stukken die door dure communicatie adviseurs zijn geschreven. Het wrange is dat bij een recente reorganisatie in ons bedrijf het door de groep ingehuurd bureau bij mij de informatie kwam halen, vervolgens mijn teksten overschreef die toen weer door de groep werden overgeschreven.
Het enige echt orginele stuk van de communicatieprofessional was zijn factuur (bij navraag bleek de comma inderdaad goed te staan).

Ad de Beer
HR manager
peter zwart  |   | 
20-07-2006
 | 
09:47 uur
De titel sluit absoluut niet aan bij het verhaal. Het gaat er niet om dat ze niks met PZ te maken willen hebben maar dat ze er geen onderdeel van willen worden. Aan het einde van de artikel wordt ook perfect uitgelegd waarom IC geen onderdeel moet zijn van PZ. Dus ik begrijp niet zo goed wat de bedoeling nou was van dit verhaal. Als je goed leest, wordt er alleen maar duidelijk gemaakt wat de essentie is van IC en daar ben ik het roerend mee eens. IC is een onzettend belangrijk onderdeel binnen de organisatie en moet ook op juiste waarde geschat worden. En voor wat betreft het feit dat communicatiemedewerkers geen hoge dunk hebben van collega's op PZ, dit lijkt me erg suggestief en ik ben ook erg benieuwd hoe dit is onderzocht.
Bart Dijkstra  |   | 
20-07-2006
 | 
11:27 uur
Naar mijn mening hebben beide afdelingen -communicatie en PZ- dezelfde missie, nl. communiceren met in- en ook extern.
Dat communicatie geen deel wil uitmaken van PZ kan ik mij voorstellen, omdat PZ zich vaak eenzijdig richt op administreren. Als PZ nu eens een volwassen afdeling wil worden, zal zeker blijken, dat beide afdelingen hand in hand kunnen gaan onder de afdeling Personeel, Communicatie en Organisatie.
Geert111  |   | 
21-07-2006
 | 
07:24 uur
Beste communicatie collega,

Er zijn meer overeenkomsten dan verschillen. Heb beide opleidingen, was van beide manager en had prima samengekund. Inderdaad, beter vanuit HR niet vanuit Communicatie. Meer weten? www.winkelenwinkel.nl
mevrouw Veronique Beauprez  |   | 
21-07-2006
 | 
10:43 uur
Het is zo dat éénieder in het bedrijf communicatie als hoofddoel moet nastreven.
Je kan heel veel kennis hebben en hoge diploma's bezitten maar een goede communicatie intern en extern (naar zakenpartners toe) is de spil van een succesvol bedrijf.
De zo beperkende gedachtegang bij medewerkers beperkt hen in communicatie.
Een verruiming in het denken dringt zich op.

mevrouw Y. Vroom  |   | 
21-07-2006
 | 
11:28 uur
Ik ben een van de vele mensen die in een vak terecht komt waar oorspronkelijk niet voor gestudeerd is. Van oorsprong ben ik HBO-opgeleid op het vlak van communicatie & management. Daar ben ik ook in werkzaam geweest, maar door de jaren heen ben ik via allerlei organisatorische wijzigingen etc. terecht gekomen op de plek van Personeelsmanager.
Ik wil graag reageren op dit schrijven, omdat ik dus vanuit beide vakgebieden kan praten.
De Heer Beer heeft overigens een raak punt: ik vraag me ook af wanneer mensen het hokjesdenken eens kunnen loslaten – tip: probeer het eens, dat werkt heerlijk bevrijdend! - en ben ook de mening toegedaan dat er gekeken moet worden per organisatie en situatie.
Waar alles om draait is dat de organisatiedoelstellingen behaald worden.
Daartoe moeten in elke organisatie een aantal zeer belangrijke randvoorwaarden goed geregeld zijn, zoals op personeelsvlak een gedegen personeelsbeleid met aandacht voor beloning, arbo, opleiding, motivatie etc., een correcte en actuele personeelsadministratie, personeel- en managementondersteuning, afstemming van het personeelsbeleid op het organisatiebeleid in termen van kwaliteit, kosten en opbrengsten... Kortom: het creëren van een win-win-win-situatie (werkgever, werknemer en klant) waarbij de nodige wetten en regels vanuit Den Haag in acht worden genomen (onderschat niet hoeveel kostbare tijd opgeslokt wordt door het moeten naleven hiervan). En natuurlijk (!) komt hierbij de zeer belangrijke – en wellicht onderschatte - factor communicatie om de hoek kijken!
Wie dit moet doen, een afdeling communicatie, een afdeling marketing, een afdeling personeelszaken of een combinatie hiervan, dat maakt niet uit, mits het maar wordt gedaan en goed ook!
Mijn advies: zet het organisatiedoel voorop - elke dag opnieuw, want de verleiding om je daarvan af te laten leiden ligt continu op de loer - en zet vervolgens de juiste mens(en) in voor de juiste job.
Daarbij is mijn ervaring dat als iemand een diploma op e.o.a. vakgebied op zak heeft dat heus niet betekent dat die persoon in de praktijk capabel is op dat vlak!
Zo kunnen sommige Personeelsmanagers erg bekwaam zijn in het begeleiden van langdurig zieken en het voeren van selectiegesprekken maar missen ze wellicht de capaciteiten om een intern communicatieplan te maken en uit te voeren. En sommige Marketingcommunicatiemanagers zijn mogelijk erg sterk in het inzetten van de marketingcommunicatie-instrumenten om de verkoop met groot succes te ondersteunen, maar hebben onvoldoende kaas gegeten van personeelsgerelateerde communicatie. En er zijn er ook die wel over de juiste mix van kennis, capaciteiten en ervaring beschikken om personeelscommunicatie te koppelen aan de gehele interne communicatie...
Het gaat om de juiste synergie. Kijk dus naar jouw organisatie, jouw situatie en jouw personeel.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10