zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemers hebben andere persoonlijkheid op het werk

18 juli 2006 - De meerderheid van de werknemers verandert volledig van persoonlijkheid en gedrag op het werk. Zes procent verandert zelfs zijn identiteit om er maar bij te horen op de werkvloer. De oorzaak? Een diepgeworteld verschil in normen en waarden tussen hen en hun werkgevers waardoor zes van de tien werknemers het gevoel hebben zich in verregaande mate aan te moeten passen.

Dit blijkt uit het 'Working Nation'-rapport van Vodafone waarvoor meer dan 2.500 Britse werknemers, werkgevers en ondernemers benaderd zijn.

Ontevreden


Werknemers met 'identiteitsstress' werken drie keer zo vaak bij ondernemingen met normen en waarden waarbij ze zich niet prettig voelen en hebben twee keer zo vaak de neiging te liegen om successen te behalen en hun collega's de schuld te geven van hun fouten. Ze zijn ook twee keer zo waarschijnlijk zeer ontevreden met hun werk. Verschillende normen en waarden zijn echter niet de enige oorzaken van identiteitsstress. Bijna tweederde gelooft eenvoudigweg niet in de producten of diensten van zijn onderneming.

Conflict
Voor één op de vijf leidt dit innerlijke conflict ertoe dat hij zijn uiterlijk aanpast. Ongeveer één op de zeven verandert zijn accent. Iets meer dan één op de twintig houdt zijn religie geheim en één op de vijftig zijn seksuele voorkeur. Eén op de tien zegt buiten het werk eerlijker te zijn dan onder collega's en bijna één op de vijf heeft een valse identiteit overwogen om zijn banenkansen te vergroten en cultureel gezien beter bij de rest te passen. Veel werknemers zijn echter van mening dat dit 'Jekyll & Hyde'-gedrag een schadelijk effect op hun carrière en sociale leven heeft. Bijna één op de drie werknemers heeft namelijk het gevoel dat hij zichzelf verloochent en op het werk minder open is dan hij zouden willen. Een even groot deel is ontevreden met zijn baan en bijna één op de vijf is zelfs al actief op zoek naar ander werk. Al die negatieve effecten hebben ook een nadelige invloed op het privé-leven. Mensen met identiteitsstress zijn drie keer vaker ook ontevreden met hun leven buiten het werk en hebben last van onzekerheid en slaapproblemen, problemen met familie en vrienden en een laag zelfbeeld.

Druk van alle kanten
Maar wie is verantwoordelijk voor dit fenomeen? Omdat tweederde van de werkgevers een bepaalde mate van identiteitsverandering van zijn werknemers verwacht en één op de tien zelfs dat zijn personeel de persoonlijkheid aanpast aan de werkomgeving, wijst dit rapport duidelijk met een beschuldigende vinger in de richting van de baas. Druk van bovenaf wordt ook door vele respondenten genoemd als oorzaak. Eén op de vijf zegt zelfs dat het management hem actief aanmoedigt van identiteit te veranderen. Toch komt de druk van twee kanten. Vier van de tien werknemers zeggen valse normen en waarden en persoonlijkheidstrekken aan te nemen om geaccepteerd te worden door collega's. Een derde gaf extra promotiekansen of het voorkomen van ontslag als reden. Ook de omgeving van de onderneming kan van invloed zijn. Een derde van de kleine, startende ondernemers, zegt dat druk vanuit de markt hen 'dwong' een meer burgerlijk imago aan te nemen. Gelukkig is er wel een trend waarneembaar dat werkgevers, naast een bepaalde mate van aanpassing, individualiteit en meer openheid en eerlijkheid aanmoedigen.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
mevrouw SJM Geysendorpher  |   | 
19-07-2006
 | 
07:54 uur
Ik lees regelmatig uitkomsten van onderzoeken van jullie. Wat ik mij afvraag is: Hoe zijn deze uitkomsten mbt de Nederandse cultuur? Ik lees veelal over een onderzoek bij Britse mensen. Waarom richten jullie je niet op onze cultuur?
vmaas60  |   | 
19-07-2006
 | 
12:51 uur
Dat klopt in mijn ervaring zullen veel mensen in nederland dit als een relevant probleem ervaren.
mevrouw Marij Bär  |   | 
24-07-2006
 | 
14:41 uur
Openheid en eerlijkheid werd van mij verlangd op de afdeling psychiatrie van het SLAZ. Dat past precies bij mij, maar helaas niet bij mijn narcistische collega's Koerselman en Korzec. Van mij werd in werkelijkheid een extreme mate van aanpassing vereist in het meegaan in manipuleren en verzwijgen van de waarheid. Handelen in strijd met mijn eigen waarden en normen was voor mij ziekmakend en leidde tot verlies van identiteit en zelfrespect. Mijn verontwaardiging gaf mij de moed om hiertegen in opstand te komen. De hulp van anderen gaf mij het vertrouwen en de wilskracht voor herstel.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
Human Design, wie ben je werkelijk
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10