zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Managers zijn verloren zonder BlackBerry

30 augustus 2006 - Hoewel ze een serieuze verslaving schijnen te riskeren, zijn mobiele gadgets voor de meeste Britse managers niet minder dan van levensbelang en gaan ze overal met hun eigenaar mee – zelfs naar het strand. In hoeverre de BlackBerry en de vele andere mobiele applicaties onlosmakelijk deel van het werkleven geworden zijn, wordt wederom bewezen door onderzoek van communicatiebureau The Aziz Corporation onder 350 managers, waarvan tweederde in het bezit van een BlackBerry.

Meer dan tweederde van de managers neemt zijn BlackBerry, palmtop of laptop zelfs mee op vakantie om zijn werkmail in de gaten te kunnen houden. Bijna de helft checkt zijn werkmail minstens eens per dag wanneer hij vrij is, hoewel de meerderheid (73 procent) alleen reageert in dringende gevallen.

De onderzoeksresultaten verschijnen enkele dagen nadat een Amerikaanse hoogleraar waarschuwt dat managers die niet zonder hun BlackBerry kunnen mogelijk aan een verslaving lijden die net zo moeilijk te overwinnen is als een harddrugverslaving – en waarvoor werkgevers wellicht ooit aansprakelijk gesteld worden. Gayle Porter, hoogleraar management aan de Rutgers University School of Business van Camden, stelt dat waar werkverslaving inmiddels steeds vaker erkend wordt als beroepsziekte, er teveel partijen zijn die de zakenwereld bewust in het ongewisse laten omtrent de potentiële verslaving aan communicatieapparatuur. Vooral werkgevers en de IT-sector hebben er volgens haar belang bij de tekenen van mogelijke verslaving (overmatig gebruik van IT en aanverwante stressstoornissen) te negeren.



Welkom excuus
Ondanks de mate waarin de continue bereikbaarheid de grenzen tussen werk en privé vervaagd heeft, onthult het onderzoek van The Aziz Corporation een enorme populariteit van de BlackBerry en andere mobiele apparaten. Driekwart van de Britse managers zien de gadgets absoluut niet als ongewenste indringers maar vinden juist dat ze het hen makkelijker maken hun werktempo bij te houden en weer aan het werk te gaan na een vakantie. Meer dan één op de tien vindt het checken van zijn werkmail zelfs een welkom excuus om even bij het gezin weg te zijn.

Keerzijde
De keerzijde van de continue bereikbaarheid is dat tweederde van de respondenten het gevoel heeft nooit echt vrij te zijn – hoewel de managers dit eerder berustend lijken te aanvaarden dan er een probleem van maken. En hoewel 45 procent ook schoorvoetend accepteert dat hij hierdoor nog langer moet werken dan eerst, vindt 90 procent het veel prettiger werken op een andere locatie dan kantoor en is die meerderheid dus heel blij dat dit dankzij de nieuwe technieken mogelijk is.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Ed Voorhaar  |   | 
31-08-2006
 | 
12:10 uur
Het is zonder neer prettig om waardan ook bereikbaar te kunnen zijn, als dat inderdaad de keuze van het individue is. Echter wanneer het straks een aanvaard fenomeen is zal er "Peer pressure" ontstaan, en of je het dan wel of niet wilt, je zult altijd bereikbaar moeten zijn, omdat het zo gewoon is geworden.
Jaap van Duffelen  |   | 
31-08-2006
 | 
21:27 uur
Mijn blackberry maakt het juist mogelijk om weg te zijn. Ik ben weg maar ben er toch. Heerlijk!
Dat betekent niet dat ik alle dagen de gehele dag loop te fluiten over iedere email. Soms denk ik ook wel, oef!
Christiaan van Heest  |   | 
4-09-2006
 | 
10:49 uur
Geweldig die BlackBerry! Ik kon vanaf mijn vakantieadres files ophalen van onze server in Amsterdam, bekijken en gewoon om de hoek uit laten printen dankzij GPXS Condor.
dennis willemsen  |   | 
25-01-2007
 | 
10:59 uur
Ik ben kleine zelfstandige, ook ik vind het een perfect apparaat die blackberry, zo kan ik nu direct offertes maken voor mijn klanten zodat zij direct een antwoord hebben op hun vraag, en ik merk de zaken gaan er niet minder door.
Tevens op een willekeurige bestemming ter wereld gaat ook alles gewoon door en mijn klanten weten op dat moment niet dat ik lekker in de zon lig.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10