zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werving jonge hoogopgeleiden begint op middelbare school

31 augustus 2006 - De vraag naar hoogopgeleide afstudeerders en starters groeit explosief. Zowel het CBS als het CWI melden een daling van de werkloosheid binnen deze groep en voorzien arbeidsmarktproblemen. Er wordt zelfs een tekort van 75.000 hoogopgeleiden voorspeld voor 2010. Veel bedrijven zien zich daarom genoodzaakt nieuwe strategieën te ontwikkelen voor het werven van jong hoogopgeleid personeel.

Zowel grote multinationals als kleine ondernemers zoeken steeds vaker hun toevlucht tot intermediairs gespecialiseerd in de bemiddeling van deze populaire groep. Daarnaast beginnen deze intermediairs steeds vroeger met het werven van potentieel talent. Soms zelfs al op de middelbare school.

Een van de populaire strategieën die nu gehanteerd wordt door bedrijven is het binnenhalen van jong talent vóór het afstuderen. De grootste stagebemiddelaar van Nederland, StudentenBureau, ziet een gestage stijging van het aantal afstudeerplaatsen voor hoogopgeleide studenten met als belangrijkste motief deze studenten na de afstudeerperiode in een vaste functie door te laten stromen. Op deze manier proberen bedrijven de vergrijzing binnen de organisatie het hoofd te bieden en het werknemersbestand uit te breiden. Bovendien kan de afstudeerperiode tevens prima functioneren als inwerkperiode.



High potentials
Ook recruitmentorganisaties werven talent op een steeds jongere leeftijd. Young Executive Recruitment (YER) werft reeds op hogescholen en universiteiten met het Campus Recruitment concept. Zij hebben door heel Nederland 175 studenten ingeschakeld die hun medestudenten in de gaten houden en de high potentials eruit pikken.

Interessante doelgroep
TalentToday gaat nog een stap verder en begint de werving zelfs al op de middelbare school. Deze werving en selectie organisatie heeft twee internetconcepten op het gebied van studentenkamers en bijbanen in de markt gebracht om potentieel talent vroeg in de studiecarrière binnen te halen. Op deze manier komt de organisatie nu reeds in contact met scholieren en studenten die rond 2010 de arbeidsmarkt betreden en dus een uitermate interessante doelgroep zijn.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10