zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Echte innovatie komt van binnenuit

13 november 2006 - Verban creativiteit niet naar dure labs en spin-offs, maar breng ze terug naar het hart van de onderneming, in een 'Edisonteam'. Dat is samengevat de boodschap van Patrick Willemarck, schrijver van het boek Het Edisonteam, waarin hij op zoek gaat naar het wonderrecept van bedrijven als Apple, Google, Virgin, Cirque du Soleil, Smart en Ikea.

Wat onderscheidt deze bedrijven? Dat ze niet in rechtstreekse concurrentie gingen met bestaande bedrijven, maar op zoek gingen naar een innovatie die hen boven de concurrentie deed uitstijgen, waardoor ze zich niet hoefden uit te putten in dure concurrentieslagen en overnames.

Trouw


Die innovatie bestaat volgens Willemarck uit twee delen: eerst moet een bedrijfsleiding uitmaken wat het strategisch idee achter het bedrijf is. Het gaat dan om één basisidee waar ze bij het bedenken van een nieuw product of dienst telkens trouw aan blijven. Het tweede deel houdt in dat bedrijven het lef moeten hebben hun producten voortdurend aan te passen aan de veranderende omgeving en tijdgeest en zo steeds verder te innoveren.

Basisidee
Als voorbeeld haalt de auteur hier Google aan: de innovatie vertaalde zich in het aanbieden van nieuwe diensten: Google Earth, Google Talk, Google Video, enzovoort. Het bedrijf tast voortdurend de grenzen af van de informatiefiltering op het internet. Maar in geen enkele van zijn toepassingen zal Google toegeven op haar strategisch basisidee: de informatie die de gebruiker bekomt, mag niet vervuild worden door 'gekochte' zoektermen.

Onbekend basis van innovatie
"Verbeteringen komen voort uit wat men kent, innovaties uit wat men nog niet kent", aldus nog Willemarck. "Daarom zal een echte innovatie nooit voortkomen uit de vraag van de consument. Niemand zat echt op de iPod, Google of Ikea te wachten. Maar toen ze er eenmaal waren, liep het storm."


Bron: De Tijd, Express.be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10