13 november 2006 -
Verban creativiteit niet naar dure labs en spin-offs, maar breng ze terug naar het hart van de onderneming, in een 'Edisonteam'. Dat is samengevat de boodschap van Patrick Willemarck, schrijver van het boek Het Edisonteam, waarin hij op zoek gaat naar het wonderrecept van bedrijven als Apple, Google, Virgin, Cirque du Soleil, Smart en Ikea.
Wat onderscheidt deze bedrijven? Dat ze niet in rechtstreekse concurrentie gingen met bestaande bedrijven, maar op zoek gingen naar een innovatie die hen boven de concurrentie deed uitstijgen, waardoor ze zich niet hoefden uit te putten in dure concurrentieslagen en overnames.
Trouw Die innovatie bestaat volgens Willemarck uit twee delen: eerst moet een bedrijfsleiding uitmaken wat het strategisch idee achter het bedrijf is. Het gaat dan om één basisidee waar ze bij het bedenken van een nieuw product of dienst telkens trouw aan blijven. Het tweede deel houdt in dat bedrijven het lef moeten hebben hun producten voortdurend aan te passen aan de veranderende omgeving en tijdgeest en zo steeds verder te innoveren.
Basisidee Als voorbeeld haalt de auteur hier Google aan: de innovatie vertaalde zich in het aanbieden van nieuwe diensten: Google Earth, Google Talk, Google Video, enzovoort. Het bedrijf tast voortdurend de grenzen af van de informatiefiltering op het internet. Maar in geen enkele van zijn toepassingen zal Google toegeven op haar strategisch basisidee: de informatie die de gebruiker bekomt, mag niet vervuild worden door 'gekochte' zoektermen.
Onbekend basis van innovatie "Verbeteringen komen voort uit wat men kent, innovaties uit wat men nog niet kent", aldus nog Willemarck. "Daarom zal een echte innovatie nooit voortkomen uit de vraag van de consument. Niemand zat echt op de iPod, Google of Ikea te wachten. Maar toen ze er eenmaal waren, liep het storm."