zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Schrikbarende toename privé mailen, bellen en surfen onder werktijd

28 december 2007 - Na jaren van afname is het privé mailen, bellen en surfen onder werktijd het afgelopen jaar onverwacht tot ongekende hoogte gestegen. Waar vorig jaar nog 3,9 uur per week besteed werd aan oneigenlijk gebruik van bedrijfsmiddelen, is dat dit jaar toegenomen tot 4,9 uur.

Het zakelijk mailen en surfen in privé tijd, wat als compensatie kan worden beschouwd, is het afgelopen jaar echter gelijk gebleven op wekelijks 2,4 uur. Per saldo betekent dit een toename van maar liefst 67 procent per week aan tijd die niet wordt besteed aan werkzaamheden. Dit is een van de opvallende conclusies van het laatste ICT Barometer onderzoek van Ernst & Young, dat tweemaandelijks uitgevoerd wordt onder 607 directeuren, managers en professionals uit het bedrijfsleven en overheid. 



Vooral jongeren maken misbruik
Met name privé surfen is populair onder de respondenten. Van de 4,9 uur wordt hier per week 2,2 uur aan besteed. Privé e-mailen kost gemiddeld 1,8 uur en privé bellen 1,1 uur per week. Van de respondenten zijn het met name vrouwen en werknemers onder de 35 jaar die oneigenlijk gebruik maken van deze faciliteiten op het werk. Medewerkers onder de 35 jaar besteden drie keer zoveel tijd aan surfen, mailen en bellen voor privé doeleinden dan hun oudere collega's, wat neerkomt op ruim vier uur.
Krappe arbeidsmarkt, meer wangedrag
"Ongelofelijk dat het privé-gebruik zo enorm is toegenomen. Het lijkt wel nu de arbeidsmarkt weer groeiende is mensen zich meer wangedrag op de werkvloer permitteren," vindt Jacob Verschuur, directeur ICT Leadership van Ernst & Young. "Stel dat je een bedrijf runt van 100 mensen, dan komt dit per maand neer op 1000 uur arbeidsproductiviteitverlies. Dit is geen kinderspel meer, maar een serieus probleem dat direct moet worden aangepakt." 

Regelgeving bij bedrijven

Om oneigenlijk gebruik binnen de perken te houden kunnen bedrijven regels omtrent privé surfen, bellen en mailen opstellen. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat hoe groter het bedrijf, hoe groter de kans dat dit ook daadwerkelijk is gedaan. De controle op naleving van deze regels laat echter te wensen over. Slechts eenderde van de ondervraagden wordt daadwerkelijk gecontroleerd en vooral binnen de overheid en de non-profit is dit percentage laag: 27 procent.
Het afsluiten van toegang tot bepaalde websites behoort ook tot de inperkingmogelijkheden. Vooral grote bedrijven grijpen naar deze optie, binnen kleine bedrijven wordt hiervan nauwelijks gebruik gemaakt. Als het gebeurt, wordt toegang tot seksgerelateerde sites het meest afgesloten door de werkgever, naast spellen- en goksites, chat- en netwerksites en sites als YouTube.
"Juist regelgeving en de naleving hiervan zijn uitstekende methoden om misbruik te voorkomen en aan te pakken," concludeert Verschuur. "Hier wordt te weinig aandacht aan besteed blijkt uit de onderzoeksresultaten. Regelgeving is er niet voor niets en moet geen loos document in de kast worden."

 
 Doorsturen   22 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Internetgebruik gevaar voor veiligheid
 Sociale netwerksites gevaarlijk voor bedrijven
 Werkgever neemt privé surfen voor lief
 Werknemer verdoet halve werkdag aan privézaken
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
28-12-2007
 | 
07:32 uur
Een kwart van de werktijd wordt dus besteedt aan prive zaken! Is er dan echt wel een tekort aan arbeid? Bedrijven zouden dus met 80% van de bezetting hun targets ook halen.
Neem daarbij ons onderzoek dat aantoont dat 33% van de werktijd wordt besteedt aan rework en niet productieve processen, dan is het probleem op de arbeidsmarkt oplosbaar.
Het schrijven van een ethische code is toch ook niet zo veel werk? Daarmee heb je een goede basis om dit soort gedrag aan te pakken.
En dan klagen er nog steeds mensen dat ons management te hard is........
Dennis  |   | 
28-12-2007
 | 
11:36 uur
IK ben het er mee eens, ik zie het bij diverse klanten gebeuren, Hyves, MSN en allerhande progjes om de tijd door te komen. welachterstanden in het werk. het is een probleem die de kop ingedrukt moet worden.
Francine ten Hoedt  |   | 
29-12-2007
 | 
13:52 uur
Nog meer protocollen of regelingen? Alsjeblieft niet! Je kunt je ook afvragen, waarom werknemers zo veel werktijd gebruiken voor niet productieve processen en privédingen. Bijvoorbeeld
- als de medewerker onvoldoende ervaart hoe belangrijk zijn bijdrage aan de doelen van organisatie is, dan is het gemakkelijk om te kiezen voor privé boven werk;
- als het werk zo slecht is ingericht dat je op elkaar moet wachten om je taken cq rollen uit te voeren, dan werken sommige mensen zich een slag in de rondte (vooral mensen die niet kunnen delegeren) en anderen hebben volop tijd om zich op het www te amuseren;
- als je slim en creatief bent en hard werkt, heb je je werk in minder dan je werktijd af. Zeker als de manager digibeet is en de medewerker een wizzkid kan er nog wel eens verschil in moeilijkheidsbeleving zijn.
Aandacht van het management (is het Hawthorne experiment al ooit herhaald?) zorgt dat mensen met meer plezier werken en productiever zijn. Zullen we dus eerst maar iets doen om de managers tot leiderschap te verleiden?
Arvel  |   | 
31-12-2007
 | 
09:44 uur
Het is waarschijnlijk niet wetenschappelijk verantwoord... en zeker niet politiek correct ..... maar de reacties op dit stukje waarin het privegebruik ook als een probleem wordt gezien zijn van mannen. de enige die er geen probleem in ziet is een vrouw. Dat klopt met de cijfers uit het onderzoek, Het zijn vooral veel vrouwen die -teveel- prive internetten.
Francine ten Hoedt  |   | 
2-01-2008
 | 
14:33 uur
Hahaha, wat een mooie reactie!
Alleen...in mijn stukje geef ik geen oordeel over het privégebruik.
Het gaat mij erom dat soms problemen worden omschreven, die niet het werkelijke probleem vormen. Vervolgens komt een oplossing, die dus niet de oplossing van het werkelijke probleem is.
En dat is zo zonde van de tijd, inzet van mensen en middelen, enz. enz.
Ad Beer  |   | 
2-01-2008
 | 
16:18 uur
@Francine
Zou je deze boodschap even in tenminste 150 voud naar het binnenhof in Den Haag willen sturen?
Inderdaad, meestal levert een oplossing meer problemen op dan er aanvankelijk al waren. Dat komt omdat te vaak niet naar de oorzaak wordt gezocht.
Maar het Hawthorne experiment ging, voor zover ik weet, over sociale controle, hoe medewerkers elkaar slecht gedrag opdringen. Aandacht van management kwam in dat onderzoek niet voor dacht ik.
jan van herp  |   | 
2-01-2008
 | 
18:24 uur
Geweldig stuk. Het is prachtig dat dure bureaus dure uren steken in onderzoeken die de publiciteit nooit zouden halen als er genoeg echt nieuws was en dan ook nog een resultaat neerzetten wat er niet om liegt. Mensen doen privedingen op hun werk! Ongehoord! Dat moet verboden worden. Zijn vast heel goede ideeen over. Laten we internet bijvoorbeeld maar gewoon afsluiten. Of email maar weer afschaffen. Beter nog is om alle email via de baas te laten goedkeuren. Heeftie ook wat te doen. Wellicht dat het buro wat het onderzoek heeft gedaan nog wat ''bankzitters'' over heeft die de controle op emailverkeer kunnen uitvoeren of misschien de processen te laten fijnslijpen om dit soort zaken uit te bannen. Mensen die privezaken doen in de tijd van de baas moeten misschien maar gewoon ontslagen worden.

Is een heel zinnig onderzoek, gedaan door de ''boekhouders'' van deze wereld. Ik ben zwaar verontwaardigd. Ik zal het ook nooit meer doen.

Sorrie baas.
Dennis  |   | 
3-01-2008
 | 
00:20 uur
Ik verbaas me over de boze reacties, en snap beste dat er prive zaken geregeld worden op het werk, echter is het nu wel zo dat er meer en meer gechat, op hyves en andere sites gerommeld wordt. Dus zaken omschrijven in duidelijke protocollen en bedrijfsreglementen zijn dan wel nuttig. de productiviteit kan in een flink aantal gevallen enorm verhoogd worden.
Thérèse Pietersma  |   | 
3-01-2008
 | 
11:53 uur
Hoi Francien,

Dankjewel voor je interpretatie op dit stuk. Ik ben het helemaal met je eens. Het is mijn uitdaging om de mensen op mijn afdeling dusdanig gemotiveerd te krijgen,dat ze met plezier aan het werk zijn en dus minder tijd besteden aan niet werkgerelateerde communicatie.

groeten, Thérèse
Francine ten Hoedt  |   | 
4-01-2008
 | 
09:31 uur
@Ad Ik zou liever 150 mailtjes sturen in mijn baas haar tijd, maar ja, ik ben eigen baas... Bij de Hawthorne experimenten werd ontdekt dat de medewerkers niet beter gingen werken door beter licht of betere werkomstandigheden, maar door de aandacht die ze kregen door het onderzoek.

@Dennis Wat grappig dat je onze reacties als 'boos' leest. Schoonheid is in de ogen van de toeschouwer...

@ Thérèse You make my day!!! Als alle leidinggevenden maar zouden snappen dat hun werk iets heel anders is dan het managen van cijfertjes...
dennis  |   | 
4-01-2008
 | 
22:29 uur
Beste Francine, je hebt gelijk.:))
Anna  |   | 
7-01-2008
 | 
11:04 uur
Ik ben het erg met Francine's reactie eens. Als er te veel privewerk wordt gedaan, zegt dat eerder iets over het werk en de mogelijkheden om te werken, dan over de werknemer!
Ik kan me niet voorstellen dat mensen liever gaan hyven als het werk dat ze te doen hebben echt belangrijk en interessant is en als dat hun een goed gevoel geeft! Zegt dit stuk in feite niet iets over de dalende kwaliteit van leidinggevenden?
Arvel  |   | 
7-01-2008
 | 
14:03 uur
Natuurlijk is het waar dat de omgeving het misbruik van email en aanverwante internet activiteiten mogelijk maakt. Dat is zeker een aandachtspunt voor het management.
Het zou natuurlijk ook wel netjes zijn, als degenen voor wie het een probleem is dat ze te weinig te doen hebben, dit even bij datzelfde management aankaart, eventueel met suggesties om het op te lossen.
Francine ten Hoedt  |   | 
7-01-2008
 | 
15:39 uur
Wat mij betreft, zegt dit artikel heel veel over de interactie tussen leidinggevenden en medewerkers. Juist als die niet goed is, dan kunnen medewerkers misbruik maken van faciliteiten of bang zijn om hun workload aan te kaarten. Managers gaan zich ergeren omdat hun werknemers geen initiatief tonen, maar blijkbaar wel erg veel privédingen doen, terwijl het werk zich opstapelt.
Vaak helpt het veel meer om even de tijd stil te zetten, samen om tafel te gaan zitten en te kijken wat er echt aan de hand is. Dan hoor je ook waarom sommige mensen zich een slag in de rondte moeten werken, terwijl anderen freecellen.
Anna  |   | 
7-01-2008
 | 
17:01 uur
Francine, wat een goed advies. Misschien juist omdat het zo simpel klinkt, dat het te weinig gebeurt.
F E Boone  |   | 
7-01-2008
 | 
17:06 uur
Het medium verschuift misschien, maar het artikel laat in het midden of medewerkers in werktijd minder met werk bezig zijn.
Ik kan me van voor de internethype nog herinneren dat bijvoorbeeld een kopieermachine in drie dagen tijd aan zijn maandelijkse onderhoudsbeurt toe was door privegebruik en dat vergaderruimtes werden bezet voor overleg over de volleybalvereniging.

Trouwens, wat voor werknemers verwachten werkgevers als ze mensen gaan werven via bijvoorbeeld Second Life?

M.i. zouden werkgevers er beter aan doen te kijken naar het werk dat de werknemer *wel* doet en naar verbetering van de processen zodat mensen minder vaak ijdele tijd hebben. Negatieve metrieken zijn zelden constructief.
Patricia  |   | 
8-01-2008
 | 
07:25 uur
Wat een stuk, ik zou me bijna schuldig gaan voelen.
maar nee, privé onder het werk schijnt normaal te zijn. al kijk ik alleen maar naar mn baas die de halve dag met dr chinese kennissenkring de lijn bezet houd.
ik denk nie zozeer dat het een probleem vormt, en dat de werknemers er alleen maar schuldig aan zijn.

Als we eens kijken naar het percentage werknemers die het niet ziet zitten op het werk, pesterijen, ruzies, problemen. of mensen die hun persoonlijke problemen niet opzij zetten.
Deze zijn niet meer gemotiveerd, deze staan niet meer te trappelen om promotie, om complimentjes.
nee, integendeel. ze weten toch al dat het de laatste paar weken/maanden zijn voordat er een andere baan in zicht is.

hiermee kijk ik dan heel persoonlijk naar mijn eigen werksituatie. echt niemand is meer gemotiveerd.

Werksfeer, omstandigheden en voorwaarden goed houden, betekend ook dat mensen zich inzetten voor een bedrijf... en dan?
dan zien ze die belangrijke klant, die bijna wegloopt. en gaan ze toch aan de gang daarmee. om te zorgen, dat die blijft. en dat het secretariaat tevreden over hen is.

Zo is er overal wel iets van te zeggen.
anoniempje  |   | 
8-01-2008
 | 
15:02 uur
Ik ben het met Patricia eens: niet alleen de werknemers maken zich schuldig aan het regelen van privé zaken op het werk; je zou eens naar de managers moeten kijken. Ik heb zojuist alle afspraken voor vanmiddag van mijn cheffin moeten afzeggen omdat ze zin heeft in een massage. Ze is niet eens ziek. Wel moest ik mij door allerlei bochten gaan wringen (liegen dus!!!), bij de klanten die er bij haar op gesprek zouden komen.
Je begrijpt vast wel dat ik niet mn naam neer wilt zetten, straks ben ik de ''pineut''. Anyway, we zien onze managers als een soort ''voorbeeldën'' toch? Tja....dan weet je ook waar het nu vandaan komt dat werknemers meer privé dingen gaan regelen tijdens werktijd.
rahul  |   | 
8-01-2008
 | 
16:09 uur
Nou ik denk dat als er veel meer tijd aan privewerk besteed wordt, dat de fout dan bij zowel de werknemers als werkgevers ligt. Bij ons op kantoor wordt je niet eens gewaardeerd voor je werkzaamheden. Er wordt alleen geklaagd dat er geen geld gemaakt wordt, maar men doet geen onderzoek om de kijken waar de schoen knelt. Managers van tegenwoordig willen weinig betalen, maar verwachten maximale inzet van de werknemers. ZO gaat dat niet. Dus ken ik collegas die zeggen dat ze naar loon werken.
René van Mil  |   | 
8-01-2008
 | 
16:10 uur
Waarschijnlijk is dit ''onderzoek'' niet door boekhouders gedaan. Die hadden waarschijnlijk naast de hoeveelheid privé-activiteiten in werktijd ook gekeken naar werken in je eigen tijd. Wat ik hiermee tracht aan te geven is dat de grenzen vervaagd zijn tussen werk en privé. In fabrieken wellicht wat minder, maar ik geloof dat we in Nederland niet meer zoveel productie hebben. De fabriekmentaliteit hebben we echter nog wel degelijk, getuige het soort reacties op de stelling en de ellenlange files. Aanwezigheid, klokken en politiek correct gedrag vertonen zijn in ons landje nog steeds belangrijker dan echte prestaties.
Fouk Tsang  |   | 
14-01-2008
 | 
23:33 uur
Jammer dat alle boekhouders hier over een kam worden geschoren. De goede lezer van het persbericht van E&Y vindt het antwoord:

Dit is een van de opvallende conclusies van het laatste ICT Barometer onderzoek van Ernst & Young, dat tweemaandelijks uitgevoerd wordt onder 607 directeuren, managers en professionals uit het bedrijfsleven en overheid.

Volgens mij zou de conclusie van het rapport moeten zijn. Nederlands management te veel op Internet?
student bezig met dit onderzoek!  |   | 
1-04-2008
 | 
19:22 uur
hahaha.... zelfs de reacties worden ONDER WERKTIJDEN geplaatst!!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10