zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werkgever neemt privé surfen voor lief

4 oktober 2006 - Regels omtrent het privé-gebruik van internet zorgen voor een bescheiden afname van privé-surfen. Werknemers besteden onder werktijd 3,9 uur per week aan privé-surfen, e-mailen en bellen. Dit blijkt uit de nieuwste ICT Barometer van Ernst & Young.

Van de 3,9 uur die werknemers tijdens werktijd besteden aan privé-zaken, wordt het merendeel van de tijd (1,7 uur per week) besteed aan internet surfen. E-mailen (1,3 uur) en bellen (0,9 uur) gebeurt ook vaak.

Volgens Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership lijken werkgevers er vrede mee te hebben dat er veel uren per week niet wordt gewerkt. "Ik vind het opvallend dat er met het invoeren van regels over privé surfen, e-mailen en bellen op de werkvloer geen grotere afname plaatsvindt. Er lijkt hierover een status-quo te bestaan tussen werkgever en werknemer. Niet onlogisch, er wordt immers ook steeds meer in privé-tijd gewerkt."



Overheid en kleinbedrijf controleren weinig
Bij driekwart van de kleinbedrijven (tot 20 medewerkers) zijn er geen regels omtrent het privé-gebruik van internet. Overall gemeten heeft 56 procent van de organisaties wel spelregels. Op sectorniveau blijft de overheid/not-for-profitsector achter bij de invoering van regelgeving. Deze sector scoort het laagst op regelgeving en de controle op privé-gebruik van internet. Vier van de tien onderzochte organisaties blokkeren de toegang tot bepaalde sites. Ook hierin blijkt het kleinbedrijf (14 procent) het minst stringent. Jacob Verschuur: "Het is opmerkelijk dat juist bij de overheid, waar informatie vaak zo gevoelig ligt, het ronduit slecht geregeld is. Afgezien van het kennelijk ontbreken van kostenbesef, wordt de burger steeds vaker geconfronteerd met de onachtzaamheid bij overheidsdiensten m.b.t. het gebruik van computers in combinatie met privé-zaken."

De ICT Barometer is het tweemaandelijks onderzoek van Ernst & Young naar ontwikkelingen op het gebied van ICT in Nederland en maakt deel uit van de EY Leadership programma's. De ICT Barometer is uitgevoerd door Interview-NSS onder 598 directeuren, managers en professionals.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Bedrijfsleiders worstelen met benutten van zakelijke kansen
 Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2022’
 Jongeren missen begeleiding bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt
 
 
 
reacties
 
heer CWPG Dirks  |   | 
6-10-2006
 | 
10:12 uur
Lezende dit artikel kom ik tot de conclusie dat dit heel goed waar kan zijn, de tijd lijkt me wel wat veel, maar de essentie klopt. Toch heeft dit verhaal ook een andere kant. Als interim managers maken wij lange dagen, zodat wij andere interim managers weinig spreken. Binnen Faros proberen wij veel zaken te bespreken, omdat het wel eens voorkomt dat we werkzaamheden over moeten dragen. Dus ja wij maken hier ons soms schuldig aan, maar daar staat tegenover dat alle medewerkers binnen de Farosgroep ook buiten de declarabele uren tijd besteden aan de opdrachtgever, zonder dat hier opbrengst tegenover staat. Wel is een van onze huisregels, geen telefoonverkeer binnen de uren van de opdrachtgever. Ons inziens is dus. Opdrachtgevers zullen hier weinig last van ondervinden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
63 procent van de medewerkers voelt zich niet gehoord door de directie
Digitale dienstverlening Nederlandse overheid onvoldoende voor laagopgeleiden
Helft verwacht dat de economie komend half jaar alleen nog maar slechter wordt
Kwart Nederlanders wil meer rechten voor flexwerkers
De vijf opvallendste zomerklussen van jongeren
Eén op de drie tevreden werknemers overweegt andere baan
CIO worstelt met versnelling digitale transformatie
Het belang van IT-beveiliging is in de directiekamer doorgedrongen
91 procent kan zich in online gesprekken beter uitdrukken met emoji
Helft wil dit najaar vaker naar kantoor vanwege hoge energieprijzen
meer top 10