zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Een sprakeloze aansturing van uw team

Door: Frank van Marwijk
 
Zoals u weet, is zowel verbale als non-verbale taal essentieel voor een goede communicatie. Toch is een groot deel van de taakuitvoering van managers vooral gericht op verbale aspecten. We houden vergaderingen, werkbesprekingen, functioneringsgesprekken en assessments. Dit alles vindt met name plaats middels woorden, terwijl de opdrachten die we geven en de beoordelingen die we uitspreken vooral gaan over gedrag. Woorden zijn het meest geschikt om te reageren op woorden. Gedrag kunt u het best aansturen met gedrag. De testjes in dit artikel verduidelijken dat. Reageert u alleen verbaal op het gedrag van uw medewerkers, dan is de kans op misverstanden aanwezig.

Wat is eigenlijk belangrijker?
Wat is er belangrijker: lichaamstaal of gesproken taal? Deze vraag wordt mij regelmatig gesteld in interviews over communicatie. Mijn antwoord verbaast de vraagstellers soms. Ze gaan er dikwijls van uit dat ik dan wel zal verwijzen naar de bekende cijfers van de Amerikaanse psycholoog Albert Mehrabian.  Die stelde ooit dat bij de uiting van sympathie (let op, deze specifieke context is volgens hemzelf belangrijk!) slechts zeven procent van de informatie wordt gecommuniceerd door middel van woorden. Achtendertig procent zou worden overgedragen door de stemklank en liefst vijfenvijftig procent door middel van lichaamstaal (Mehrabian noemde hier overigens specifiek de mimiek). Deze ‘7%-38%-55%-regel’ wordt nog steeds door velen gepropageerd als een veelzeggende communicatietheorie, maar ligt zeker ook onder vuur. Overigens kwam de Amerikaanse antropoloog Ray Birdwhistell eerder met andere, maar enigszins vergelijkbare, cijfers over de verhouding van spraak en Kinesics’. Birdwhistell schatte in dat ‘niet meer dan dertig tot vijfendertig procent van de sociale betekenis van een gesprek of een interactie wordt overgedragen door woorden.’
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Aangeklaagd door cliënt wegens een beroepsfout: wat nu?
reacties
Lynk&Co 01 (1) 
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
top10
Alle obstakels voor de digitale transformatie van tafel
Nieuwe blik op security nodig in hybride wereld
Klaar met ransomware? Check dan deze vijf best practices
Samenwerking CIO-CFO stimuleert bedrijfstransformatie
Het werk van de toekomst: welke van deze vijf banen heb jij in 2030?
De uitdagingen van de nieuwe werkwereld
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest
Rapport benadrukt belang van gelijke kansen en mogelijkheden voor hybride werknemers
Oganisaties doen er twee werkdagen over om op beveiligingsincidenten te reageren
Citrix onderzoek laat stand van zaken rond veilig remote werken zien
meer top 10