zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Serieuze complimenten met een vriendelijke knipoog

Door: Frank van Marwijk
 
Het is weer bijna 1 maart. Als u mijn artikelen regelmatig gelezen hebt, weet u inmiddels dat dat een speciale dag is. 1 maart is het de Nationale Complimentendag en inmiddels ook World Compliment Day. De afgelopen jaren schreef ik rond 1 maart traditiegetrouw een artikel over het belang van waardering, één van de belangrijkste brandstoffen die we nodig hebben om gezond en effectief te blijven functioneren en plezier te hebben in ons werk. Met het maken van complimenten kunt u serieuze resultaten bereiken, maar vergeet niet dat het uiten van waardering vooral ook leuk is. Vandaag kijk ik met u naar complimenten met een vriendelijke knipoog; die een speels karakter hebben, maar tegelijkertijd een serieuze ondertoon: Ik waardeer je voor wie je bent en wat je doet!

Complimenten vanuit vele invalshoeken
Toen ik hier voor het eerst iets over complimenten schreef, belichtte ik vooral de erkenning en positieve aandacht die u aan anderen kunt geven. Daarna ging ik erop in waarom mensen zo weinig complimenten geven en hoe ú daar verandering in kunt brengen. In het volgende artikel stond de andere kant centraal, namelijk hoe u zelf meer waardering kunt krijgen. Daarna lag de focus op het team: ik vertelde hoe u van waarderingsmanagement een levensstijl kunt maken, hoe u een complimentencultuur in uw team kunt creëren en hoe waarderend onderzoek een alternatief kan zijn voor de probleemgestuurde benadering. Om het praktisch te maken onderscheidde ik twaalf manieren om een compliment te geven.  Ook het in ontvangst nemen van complimenten kreeg aandacht. Vervolgens schreef ik iets over motivatie en maakte ik duidelijk dat u met schouderklopjes ook anderen kunt beïnvloeden. Een vraag die ik kreeg was of er ook foute complimenten bestaan. Een andere vraag was, of bij het geven van zoveel complimenten, de geloofwaardigheid daarvan niet in het geding komt. Ik legde uit dat een compliment meer is dan een aardige opmerking. Tenslotte ging ik nog specifiek in op wat u kunt doen op de Nationale Complimentendag.  
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Aangeklaagd door cliënt wegens een beroepsfout: wat nu?
reacties
Lynk&Co 01 (1) 
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
top10
Alle obstakels voor de digitale transformatie van tafel
Nieuwe blik op security nodig in hybride wereld
Klaar met ransomware? Check dan deze vijf best practices
Samenwerking CIO-CFO stimuleert bedrijfstransformatie
Het werk van de toekomst: welke van deze vijf banen heb jij in 2030?
De uitdagingen van de nieuwe werkwereld
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest
Rapport benadrukt belang van gelijke kansen en mogelijkheden voor hybride werknemers
Oganisaties doen er twee werkdagen over om op beveiligingsincidenten te reageren
Citrix onderzoek laat stand van zaken rond veilig remote werken zien
meer top 10