zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Vergroot uw succes door te doen alsof

Door: Frank van Marwijk
 
'Act as if what you do makes a difference... It does.'
~ William James
 
Droomt u ervan om een belangrijke deal binnen te halen, een spetterende presentatie te geven of een briljante organisatieverandering aan te sturen? Acht u het voor mogelijk dat u hier binnenkort uitvoering aan geeft? Als u er aan twijfelt of dit gaat lukken, is het verstandig om in ieder geval te doen alsof u deze successen nu al bereikt hebt. Het 'doe alsof-principe' is bedacht door de Amerikaanse filosoof en psycholoog William James. Hij stelde dat het niet alleen waar is dat gevoelens uw gedrag bepalen, maar dat dat ook andersom geldt. Hoe u zich voelt, wordt bepaald door wat u doet, ook als u dat gedrag opzettelijk aanwendt. En uw gedrag heeft niet alleen effect op uw gevoel, maar ook op de omgeving en op de verwachtingen die u uitstraalt. Tenslotte helpt doen alsof u in de schoenen van anderen staat, u hen beter te begrijpen en effectiever te communiceren.

Consistentie in beeldvorming en gedrag
Een manier waarop mensen zichzelf leren kennen is af te gaan op hun eigen gedrag. U kunt bijvoorbeeld pas concluderen dat u vrijgevig bent, als u ook werkelijk veel weggeeft. We streven ernaar om het beeld dat we hebben van onszelf en het gedrag wat we vertonen op elkaar af te stemmen. Dit wordt ook wel consistentie genoemd.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Liever leuk werk dan hoger salaris (2) 
Oudere werknemer afgeschrikt door vacaturetekst (1) 
Vrouw bepaalt wintersportbestemming (1) 
Werknemers denken meer carričrekansen te hebben dan ooit (1) 
Kwart Nederlanders niet met vakantie dit jaar (1) 
Consument vindt dat organisaties geen geďntegreerde digitale experience leveren (1) 
Vraag naar beheersing Engelse taal in vacatures daalt (1) 
top10
Jonge man wil geen vrouw als baas
Vijf maatregelen om AVG-boetes te voorkomen
Generatie Z meest tevreden met zijn baan
Liever leuk werk dan hoger salaris
Reistijd belemmert stap naar droombaan
Oudere werknemer afgeschrikt door vacaturetekst
Werknemers denken meer carričrekansen te hebben dan ooit
In de rode cijfers door de zwarte markt
Jongere vindt vakantieflirt op de werkvloer niet oké
'We hebben het weer naar ons zin op het werk'
meer top 10