zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
webloggers
 

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. U ontvangt als welkomstgeschenk het eBoek '37 Tips voor koude acquisitiegesprekken'.

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

Michel Hoetmer michelhoetmer@outlook.com
 
 
 

Weblog`s van Michel Hoetmer :

 

Wat is het juiste moment om uw prijs te noemen?

Door: Michel Hoetmer , 07 maart 2013
Het is dagelijkse kost voor bedrijven en professionals: potentiële klanten die informeren naar hun producten of diensten. De vraag 'wat kost dat?' is eerder regel dan uitzondering. Wanneer u uw prijs noemt zegt de prospect steevast 'van harte bedankt, ik zal erover nadenken'. Einde gesprek. Daarna hoort u nooit meer iets van deze prospect. Wat is er aan de hand?
  Lees verder...
 

Stop met vrijblijvende verkoopgesprekken

Door: Michel Hoetmer , 21 februari 2013
Sjaak hing al een tijdje aan de telefoon met de heer Veenstra, een veelbelovende prospect. Eindelijk hapte Veenstra toe 'nou vooruit, komt u maar langs. Het is toch wel vrijblijvend hè?' Sjaak kon zijn vreugde nauwelijks bedwingen en zei op blije toon 'maar natuurlijk meneer Veenstra, volkomen vrijblijvend!'
De afspraak was snel gemaakt en een week later zat Sjaak in het kantoor van Veenstra.
  Lees verder...
 

Hoe reageert u op offerteaanvragen?

Door: Michel Hoetmer , 31 januari 2013
In dit snelle internettijdperk is de kans groot dat u offerteaanvragen via uw website of per e-mail ontvangt. Het groentje smult: het lijkt een prachtige kans op makkelijke productie. Ervaren rotten weten wel beter: weer veel werk zonder dat het iets oplevert. De waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden. De vraag is natuurlijk hoe u het kaf van het koren scheidt.
  Lees verder...
 

Help, de klant vindt ons te duur!

Door: Michel Hoetmer , 21 januari 2013
Hoe vaak hebt u het al gehoord dat u te duur bent? Elke ondernemer of ZZP-er heeft er mee te maken. Klanten zetten uw marges onder druk. Zeker in deze tijd.

Prijsconcessies kosten u geld. Niet alleen op de korte termijn, maar ook op de langere termijn. Want eenmaal weggegeven blijft weggegeven.

U vindt in deze blog enkele praktische tips.
  Lees verder...
 

De gekte van procedures bij PostNL

Door: Michel Hoetmer , 20 december 2012
Ik heb altijd al een vreselijke hekel gehad aan regeltjes en procedures. Ik kon me vroeger ontzettend opwinden als een collega zich beriep op \'zo hoort het nu eenmaal!\' Het vervelende is dat er een type mens bestaat die dergelijke regeltjes tot op de letter nauwkeurig volgt en zijn eigen verstand - voorzover zo iemand dat heeft -  volledig op nul zet. Zoiets is aanleiding tot malle toestanden en heel wat klantenleed.
  Lees verder...
 

Gooi er nog maar een protocolletje tegenaan!

Door: Michel Hoetmer , 18 december 2012
Er heeft zich een drama voltrokken langs de Nederlandse kust: Johannes is niet meer. Het schijnt dat heel Nederland zich druk heeft gemaakt over een gestrande walvis.

Uiteraard bemoeit de politiek zich er ook weer mee. Minister Kamp kondigt aan dat er een protocol moet komen voor alle soorten gestrande zeezoogdieren. Krabben en vissen schijnen niet te tellen. Maar dat ter zijde. Helaas is dit soort incidentenpolitiek niet alleen bon ton in Den Haag, maar ook in het managementkringen.
  Lees verder...
 

Hoe laat u klanten naar u toekomen?

Door: Michel Hoetmer , 24 oktober 2012
Uit ervaring weet ik dat verkopers niet tuk zijn op koude acquisitie via de telefoon. Maar omdat het een onderdeel van hun vak is, doen velen het knarsetandend. Professionele dienstverleners hebben over het algemeen een nog grotere hekel aan dat \'opdringerige gedoe\'. Zij zijn het liefst met hun vak bezig. Dus zou het ideaal zijn wanneer potentiële klanten naar u toekomen. Is zoiets mogelijk?
  Lees verder...
 

Waarom vragen klanten om korting?

Door: Michel Hoetmer , 17 oktober 2012
U hebt er vast regelmatig mee te maken: klanten die om korting of een betere deal zeuren. Het zal u dan ook niet verbazen dat ik in mijn trainingspraktijk regelmatig de vraag krijg: 'Hoe ga ik om met klanten die moeilijk doen over mijn prijzen?' of 'Hoe voorkom ik dat klanten over mijn prijzen mekkeren?'
Met alle respect dat is toch niet de kern van de zaak. Veel belangrijker is om te weten waarom klanten moeilijk doen.
  Lees verder...
 

Wat is beter: een financiële beloning of een compliment?

Door: Michel Hoetmer , 15 oktober 2012
Ze zeggen wel eens geld maakt niet gelukkig. Inderdaad: er is meer. Mensen hunkeren ook naar aandacht en waardering.

Volgens diverse experts en auteurs moet ik in plaats van 'ook' zeggen dat het mensen 'vooral' om aandacht en waardering is te doen. Zelf ben ik daar niet helemaal van overtuigd. Gelukkig kunt u gemakkelijk, uiteraard geheel voor eigen rekening en risico, de proef op de som nemen met een simpele praktijktest.
  Lees verder...
 

Het moet positief zijn, anders is het helemaal fout

Door: Michel Hoetmer , 02 oktober 2012
Noem me gerust een zeurpiet of chagrijn, maar ik kan me ontzettend opwinden over al die gelukscoaches en goeroes die beweren dat wanneer u positief bent alle geluk u zal toelachen.

De conclusie dringt zich op: wanneer voor u de zaken niet helemaal naar wens gaan, dan is het uw schuld, want u denkt te negatief. Er is dus iets mis met uzelf en dat moet hoognodig gerepareerd worden.

Of steekt de wereld toch net iets anders inelkaar?
  Lees verder...
 

Zo verspelen bedrijven makkelijke omzet

Door: Michel Hoetmer , 23 september 2012
Stelt u zichzelf de volgende situatie eens voor. Een potentiële klant neemt contact op om zaken met u te doen. Hij is serieus, daarover is geen twijfel mogelijk. De klant vraagt zelfs niet eens naar de prijs. Het is dus zeker dat u een order scoort. Of toch niet? Of het lukt, hangt er vanaf hoe gemakkelijk het is om zaken met u te doen.
  Lees verder...
 

Het kudde-effect

Door: Michel Hoetmer , 06 september 2012
Ze zeggen wel eens ‘als er één schaap over de dam is volgen er meer’. De gedachte hierachter is dat als één persoon iets nieuws heeft geprobeerd anderen het ook gaan doen.

Zoals met alle volkswijsheden zit er een kern van waarheid in. De praktijk is natuurlijk weer net een tikje anders. Vooral: weerbarstig.

Hoe maakt u maximaal gebruik van het kudde-effect?

  Lees verder...
 

Van naamsbekendheid kunt u niet eten

Door: Michel Hoetmer , 30 augustus 2012
Ik hoor het ondernemers regelmatig zeggen: ik werk vooral aan onze naamsbekendheid. Het is belangrijk want onbekend maakt onbemind. Met alle respect: het is de grootste onzin. Werken aan naamsbekendheid kost bakken geld en levert geen directe verkoop op. De grootste fout die MKB-bedrijven en ZZP-ers kunnen maken is het gedrag van de grote jongens te kopiëren.
  Lees verder...
 

De belangrijkste regel in zakelijke relaties

Door: Michel Hoetmer , 24 augustus 2012
Er is al heel wat gezegd en geschreven over relaties van bedrijven met hun klanten. U zou uw klanten moeten liefhebben, ze knuffelen en precies doen wat ze van u vragen. Dan komt alles goed.

De praktijk blijkt helaas een stuk lastiger. Hoe hard u ook knuffelt, klanten zijn minder loyaal dan u had gehoopt. Stellen ze uw inspanningen dan niet op prijs?
  Lees verder...
 
< vorige 5 6 7 8 25 volgende >
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
CEO: zet ethisch handelen medewerker hoger op de bedrijfsagenda (1) 
Goed management boost de productiviteit  (1) 
Pakketdiensten vergelijken: besparen op verzendkosten (1) 
Leadgeneratie, social selling en contentmarketing niet op niveau (1) 
‘Cloudmasters’ versnellen eigen mogelijkheden om branchegenoten te verslaan (1) 
Ga tijdig met complimenten aan de slag! (1) 
Verbetering huis: verandering tuin heeft grootste voorkeur (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Nedap 50.2  2.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
USG people 17.2  -1.5 %
Corio 52.5  -1.1 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Intel boekt recordomzet, maar minder winst
Starbucks boekt hogere omzet en winst per aandeel
meer beurs
top10
Strengere eisen papiervernietiging door invoering AVG
Goed management boost de productiviteit
Nederlandse bevolking heeft financiële dode hoek
Man tevredener over hoe partner met geld omgaat dan vrouw
VCP: meer rekening houden met eisen werknemer
Watjesverkoop: maak uzelf niet blij met een dooie mus
Toekomstige banen geen sciencefiction
Tien inzichten uit 25 jaar beleggen in Emerging Markets Debt
Nieuwe cookieregels bedreiging voor media-industrie
Weinig angst voor opkomst robotcollega’s
meer top 10
vacatures
meer vacatures