zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Waarom bananen krom zijn

Door: Michel Hoetmer,   26-10-2015,   14:49 uur
 

Kleine kinderen kunnen soms eindeloos vragen stellen. Een bijzonder populaire vraag is 'Waarom ...?' In hun onschuld willen kinderen graag het naadje van de kous weten. Ouders vinden dat gewaarom vaak lastig en als het ze te gortig wordt snoeren ze hun kroost de mond. Zou dat reden zijn waarom veel mensen hun nieuwsgierigheid verliezen?

Overigens zijn het niet alleen kinderen die met 'waarom?' op de proppen komen. Mijn moeder vroeg me ook wel eens op verwijtende toon:



'Michel waarom heb jij je kamer niet opgeruimd?'

Ik vermoed dat ze niet écht was geïnteresseerd naar mijn 'waarom'. Het was bedoeld als een verwijt. Zeurende kinderen en vermanende ouders, ze werken in de hand dat wij moeite hebben met de waaromvraag.

Telefonische acquisitie
Waaromvragen duiken in vele gedaantes op. Denk bijvoorbeeld aan een verkoper die via de telefoon contact probeert te leggen met een prospect. Prospects maken zich er vaak, overigens om begrijpelijke redenen, met een Jantje van Leiden vanaf:

'Ik ben niet geïnteresseerd!'

Het betekent meestal het einde van het telefoongesprek. Want de vraag 'Waarom bent u niet geïnteresseerd?' leidt slechts tot irritatie. Mensen hebben geen zin om daarop antwoord te geven. Ze kunnen het vaak ook niet omdat ze geen moment over hun reactie hebben nagedacht. Het was een reflex.   

Tip. Wat nog wel eens wil werken is: de verkoper toont begrip voor het standpunt van de klant en zegt dat hij gaat ophangen, maar vraagt of hij nog één korte vraag mag stellen. Deze truc doet regelmatig wonderen. De prospect denkt namelijk al 'daar ben ik mooi vanaf!' Soms voelen mensen zich ook een beetje schuldig. Ze vinden zichzelf een tikkeltje bot.

Afgewezen worden is vervelend voor de verkoper, maar klanten vinden het ook lastig om iemand af te wijzen. Dus krijgt de verkoper nog even de ruimte. Als hij dan een goede vraag stelt, bijvoorbeeld zoiets als:

'Vindt u het lastig als [benoemt een probleem]?

Als de prospect dan antwoord geeft kan de verkoper gewoon verder gaan met vragen stellen en wie weet komt er nog een voor beiden nuttig gesprek op gang.

Tijdens gewone verkoopgesprekken
Ook tijdens gewone verkoopgesprekken, ik bedoel van die gesprekken waarbij u elkaar in de poppetjes van de ogen kunt kijken en elkaars zweet ruiken, is het verstandig om de waaromvraag tactisch in te zetten.

Wanneer u de waaromvraag te vaak gebruikt kan het er toe leiden dat uw gesprekpartner een afwerende houding aanneemt. Waarom is nogal dwingend. Het geeft mensen het gevoel dat zij zich moeten verantwoorden voor iets. Het voelt onprettig aan. Hierbij zijn toon en context van groot belang. Wanneer men de verkeerde toon aanslaat, gaat het geheid fout. En dan volgt nu het antwoord waarop u al uw hele leven hebt zitten wachten... 

Waarom zijn bananen krom?
Je hoort deze vraag soms in de vorm van een wat stekelige opmerking. Het is zoiets als 'dat is een vraag waarop ik geen antwoord heb!'of eigenlijk 'Waarop ik geen zin heb om een antwoord te geven!' De grap is dat er wel degelijk een goed antwoord op deze vraag voor handen is. Het heeft te maken met negatieve geotropie. Of te wel: de bananen groeien tegen de zwaartekracht in.

Na verloop van tijd wordt de tros met bananen zo zwaar dat de plant naar beneden gaat buigen. Om toch voldoende zonlicht op te vangen groeien de bananen naar boven toe en dus groeien ze krom. Wanneer men de tros ondersteunt en omhoog houdt, groeien de bananen gewoon recht.  

Nou, dat is dan ook weer opgehelderd. Als iemand deze opmerking maakt, kunt u voortaan met recht zeggen 'O dat weet ik wel hoor, dat is een typisch gevalletje van negatieve geotropie. 

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. U ontvangt als welkomstgeschenk het eBoek '37 Tips voor koude acquisitiegesprekken'.

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Wat heeft de Noordpool met onze toekomst van leven en werken te maken?
  OOBE maar dan wel PnP
  Drie Grote Vragen die we onszelf zouden moeten stellen
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
advertorial
White paper: tips voor meer conversie via e-mail
Er is veel waar je aan kunt denken om de conversie van je mailings te verbeteren. En niet onbelangrijk: hoe zet je al deze aspecten zo optimaal mogelijk in. In dit gratis white paper beschrijft Spotler 21 technieken voor beter scorende e-mails. Benieuwd?
Download het white paper
Lees verder
Gebruik van Easy Up tenten tijdens beurzen: zo creëer je een opvallende beursstand!
Juiste telefoon voor zakelijke doeleinden: iPhone imponeert!
reacties
De perfecte manager bestaat niet, maar zo komt u heel dichtbij (1) 
Corona dwingt tot versneld digitaliseren (1) 
Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties (2) 
Maximaal zes mensen in een vakantiewoning reden voor annuleren (1) 
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken  (1) 
76 procent van de studenten werkt door coronacrisis in een andere sector (1) 
Aantal vacatures komt steeds dichter bij pre-coronatijdperk (1) 
top10
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken
Nederlandse pensioenstelsel voor derde jaar op rij beste ter wereld
OOBE maar dan wel PnP
Corona dwingt tot versneld digitaliseren
Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties
Werknemersgeluk: bied flexibele verloning aan
Een op de drie medewerkers minder loyaal na eerste coronagolf
Pandemie versnelt de digitale transformatie
'Technologische innovaties mislukken nog voordat ze worden gelanceerd'
Gedeeltelijke lockdown heeft grote impact op parkeertransacties
meer top 10