zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
webloggers
 

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

Michel Hoetmer michelhoetmer@outlook.com
 
 
 

Weblog`s van Michel Hoetmer :

 

Een glimlach doet wonderen

Door: Michel Hoetmer , 08 juni 2016
Nederlanders gaan er prat op dat ze zo vreselijk eerlijk zijn. Ze laten graag zien wie ze zijn en hoe zij zich voelen. U hoort mensen ook regelmatig zeggen 'ze moeten mij maar nemen, zoals ik ben'. Het is vast heel erg authentiek. Maar of het een verstandige houding is in de commercie valt te betwijfelen. 
  Lees verder...
 

Wanneer praat u over geld?

Door: Michel Hoetmer , 15 april 2016
Verkopers willen graag weten hoeveel budget de klant tot zijn beschikking heeft. Het is volstrekt logisch. Het geeft richting en het antwoord maakt duidelijk of de klant een serieuze kandidaat is. Maar wat is het juiste moment om over budgetten te beginnen? Ergens aan het begin of later?
  Lees verder...
 

Praktische tips voor out of office replies

Door: Michel Hoetmer , 03 april 2016
Ondanks onze geweldige inzet zijn er uiteraard ook momenten dat wij om wat voor reden dan ook afwezig zijn. En dus zetten wij de 'out of office reply' aan.  
Het is zaak om even goed na te denken over de boodschap. In de praktijk zie ik veel geklungel. Met het risico dat men klanten en(of) collega's in de gordijnen jaagt. Zullen wij ons even verplaatsen in de andere kant? En kijken wat er beter kan.
  Lees verder...
 

Blind volgen

Door: Michel Hoetmer , 01 maart 2016
Hebt u zich al eens afgevraagd waarom een blaaskaak als Donald Trump zoveel volgers heeft? De man kraamt een hoop gevaarlijke onzin uit.
Het lijkt er op dat hoe meer waanzinnige ideeën hij verkondigt, het hem telkens meer volgers oplevert. Feiten lijken er niet meer toe te doen. Zo goedgelovig zijn wij hier in Nederland natuurlijk niet.En managers staan al helemaal met beide voeten in de klei, toch?
  Lees verder...
 

Laten wij er nog maar een traininkje tegenaan gooien

Door: Michel Hoetmer , 04 februari 2016
Wanneer de verkoopresultaten tegenvallen wijst men al snel de schuldigen aan: onze verkopers hebben onvoldoende vaardigheden om in een competitieve markt een vuist te maken. En dus sturen wij ze naar een training. Een vraag die men in dergelijke omstandigheden minder snel stelt is: is een training wel de juiste oplossing? 
  Lees verder...
 

Wat kopen klanten bij u?

Door: Michel Hoetmer , 28 januari 2016
Stel u zou dit aan een van de mensen in uw bedrijf vragen, dan krijgt u geheid als antwoord ‘gut wat een domme vraag, dat weet jij toch ook wel, wij verkopen …!’ en ze noemen een product of dienst. Anderen, types zoals ik, hebben de neiging om te zeggen dat u oplossingen voor de problemen van uw klanten verkoopt. Ze hebben allemaal gelijk en toch ook weer niet.
  Lees verder...
 

Waarom bananen krom zijn

Door: Michel Hoetmer , 26 oktober 2015
Kleine kinderen kunnen soms eindeloos vragen stellen. Een bijzonder populaire vraag is 'Waarom ...?' In hun onschuld willen kinderen graag het naadje van de kous weten. Ouders vinden dat gewaarom vaak lastig en als het ze te gortig wordt snoeren ze hun kroost de mond. Zou dat reden zijn waarom veel mensen hun nieuwsgierigheid verliezen?
  Lees verder...
 

Zo redt u een rampzalig verkoopgesprek

Door: Michel Hoetmer , 03 juni 2015
Hebt u het wel eens meegemaakt? U kreeg tijdens een verkoopgesprek het gevoel dat het helemaal de verkeerde kant op ging. Wellicht dat u 'wat doe ik hier nog? Het is totaal zinloos'. Wanhoop niet. Want er zijn mogelijkheden om de zaak vlot te trekken en een potentieel rampzalige situatie alsnog te redden. U vindt in dit artikel vijf praktische tips.
  Lees verder...
 

Altijd weer gedoe over die prijs

Door: Michel Hoetmer , 07 mei 2015
Herkent u dit? Om de haverklap zijn er klanten die hakketakken over uw prijzen. Soms lijkt het wel alsof al uw concurrenten goedkoper zijn. Het vervelende is dat veel klanten op deze manier hun zin krijgen.
In tegenstelling tot wat veel verkopers denken ligt dit gedoe niet aan concurrenten die onder hun prijzen duiken, maar aan de verkopers zelf. Hoe zit dat?
  Lees verder...
 

Netwerkjeuk

Door: Michel Hoetmer , 19 maart 2015
Netwerken is in mijn optiek een kwestie van onbaatzuchtig geven en hopelijk zijn onze netwerkpartners vervolgens bereid om spontaan wat terug te doen. Zo zit het leven toch in elkaar? Helaas begrijpt niet iedereen dit 'geven en krijgen mechanisme'. Er zijn mensen die vooral met zichzelf bezig zijn en helemaal gericht op hun eigenbelang. Althans, zo komt het op mij over...?!
 
  Lees verder...
 

Tegendraads verkopen

Door: Michel Hoetmer , 12 januari 2015
 Als u de laatste jaren de trends op het gebied van marketing en verkopen een beetje heeft gevolgd, dan zullen de volgende termen u vast bekend in de oren klinken: content marketing, story telling en social media. Het komt er zo'n beetje op neer dat u uw doelgroep voorziet van interessante verhalen en informatie. Daarmee zou u uzelf positioneren als aantrekkelijke zakenpartner. Of misschien toch niet?
  Lees verder...
 

Zeven praktische tips waardoor u meer deals sluit

Door: Michel Hoetmer , 02 november 2014
Afsluittechnieken kunnen prima werken. Daaraan zijn echter wel voorwaarden verbonden. De klant moet bijvoorbeeld een concrete behoefte hebben. Dat op zich is nog niet genoeg. De klant moet ook overtuigd zijn van het nut en de noodzaak van een oplossing. Dan komt er vanzelf een natuurlijk moment waarop u naar de order vraagt. Sterker: moet vragen, anders loopt u de opdracht mis.
  Lees verder...
 

Acquisitie: Hoe herkent u serieuze prospects?

Door: Michel Hoetmer , 28 oktober 2014
Wanneer u wel eens geprobeerd heeft om via de telefoon nieuwe klanten te werven, dan heeft u ongetwijfeld het volgende meegemaakt. Na een kort gesprek zei de prospect tegen u:

'Wilt u zo vriendelijk zijn om mij eerst wat meer informatie te sturen?'

Veel prospects gebruiken dit als truc om van u af te komen. Maar lang niet iedereen. Hoe zit dat?
  Lees verder...
 

Onderhandelingstip: geef nooit zo maar korting

Door: Michel Hoetmer , 04 september 2014
Komt het volgende u bekend voor? De klant vraagt wat het allemaal gaat kosten. U geeft keurig netjes antwoord en dan reageert de klant koeltjes met \'Is dat de beste prijs die u kunt noemen? Of kan er nog wat af?\' Menig verkoper trapt in de valkuil om korting te geven. Vervolgens zegt de klant: \'Bedankt. Ik denk er over na en u hoort nog van mij!\' Het gesprek is ten einde. De verkoper heeft niets bereikt. Hoe voorkomt u dit?
  Lees verder...
 
< vorige 5 6 7 8 27 volgende >
Tips om je workforce te managen
reacties
Bijna de helft van de Nederlanders zet vakantiegeld op spaarrekening (2) 
Hoe zorg je ervoor dat werknemers cybersecurity serieus nemen? (1) 
Een beter salaris trekt Nederlander over de streep om een carrièreswitch naar de zorg te maken (1) 
Nederland is koploper flexibel werken (1) 
Zes competenties bij veerkracht (1) 
Stijgende energieprijzen en inflatie leiden tot ernstige problemen met onbetaalde energiefacturen (1) 
Bestaan er geen talent-gerichte leiders en organisaties meer? (6) 
top10
Hoe wordt jouw organisatie een digitale winnaar?
Mensen zijn meer dan hun arbeidsprestatie
Waarom het de hoogste tijd is voor bedrijven om elektronische handtekeningen te vertrouwen
Nederlander werkt liever thuis vanwege hoge benzinekosten
Het grote verschil tussen weten en kunnen
Technische branche: doelstellingen Klimaatakkoord onhaalbaar door personeelstekort
Bestuurders hebben bandenspanning niet op orde
Organisaties houden geen rekening met feedback werknemers bij aanpassen reis- en onkostenbeleid
Twaalf uitdagingen voor het hybride werken
Succesvol thuiswerken met geautomatiseerd uitgavenbeheer
meer top 10